Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandsvisning vill inte vara med

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-05-24 13:27

Plötstligt vill programmet Förhandsvisning inte vara med. När jag vill förhandsvisa t.ex. en utskrift från MS Word eller något annat program, väljer jag "Skriv ut" och sedan "Förhandsvisa". Förr i tiden brukade då programmet Förhandsvisning öppnas, där dokumentet fanns i pdf-liknande form.

Men inte idag. Idag öppnas istället gratisgrafikprogrammet "Seashore". Jag prövade att kasta Seashore och förhandsvisa igen. Då öppnades pdf:en i Quicktime!

När jag Spotlight-söker på "Förhandsvisning" eller "Preview" får jag inte upp programmet. När jag däremot dubbelklickar på en gif-bild eller en pdf-fil i Finder öppnas Förhandsvisning som det brukar.

När jag sedan trycker Cmd-tab för att bläddra bland mina öppna program ser jag att det inte står "Förhandsvisning" under dess ikon, utan istället namnet på en Excel 2008-fil. Mycket konstigt!

Jag har prövat att starta om; det hjälpte inte. Jag skulle reparera behörigheter på skivan, men det ville den tydligen inte göra. Jag har sökt här och sett att andra haft liknande problem, men ingen tycks ha fått det löst. Vad är fel och hur kan man lösa det?

Jag kör OS 10.5.2 på en MBA 1,6/80.

  • Medlem
  • 2008-05-24 14:06

Problemet är löst.

Det visade sig att jag på något outgrundligt sätt hade bytt namn på programmet "Förhandsvisning" till namnet på den där Excel-filen. När jag bytte tillbaka namnet till "Preview" fungerade allting fint igen.

Någon moderator som känner sig manad kan ju radera den här tråden.

1
Bevaka tråden