Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätter man upp fildelning i OS X Server 10.5?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag kämpat ganska så länge med ett problem. Jag har skapat en ny användare på min server och sedan har jag försökt att dela en enhet (den mappen jag delar ligger inuti en annan mapp som redan är delad som jag som admin har tillgång till, jo allting ligger i /Library/Webserver/Documents/ osv).

Vilka inställningar jag än gör verkar jag inte kunna få den nya användaren att "se" den nya sharepoint jag har lagt till.

Användaren är medlem i en grupp, gruppen är den jag lägger upp i Server Admin på Sharepoint > Permissions och sätter till allting.

Användaren är även med i gruppen com.apple.access_afp (dvs den gruppen som krävs för att man skall kunna ansluta via AFP).

Ändringar verkar vara omedelbara, även om jag har provat starta om hela servern och eller avsluta och starta AFP-processen också så verkar det inte behövas. Ändrar jag i Workgroup manager (tar tex bort com.apple.access_afp) från användaren så kan man omedelbart inte ansluta alls till servern. De enda mappar som syns för den nya användaren är Groups och Public, inte min nya sharepoint.

Så någon som orkar skriva ner några steg?

(Har letat i manualen också men hittar inget vettigt där som inte kräver att jag måste läsa hundratals sidor för att lära mig allt om permissions och users i OS X).

Alla svar uppskattas!

Senast redigerat 2008-03-17 15:44

Ok, nu har jag googlat och letat och slagit i manualer och min slutsats är att jag faktiskt gör rätt, men det fungerar inte i alla fall.

Jag var inne på Open Directory i Server Admin och bytte roll på servern, till Standalone. Detta fimpade alla tidigare konton på servern och tog bort en grej som förvirrat mig lite. Jag hade att välja på sökvägar i Workgrup Manager där den en var local och den andra var LDAP3/blabla/127.0.0.1 (något liknande), den är borta nu så jag minns inte exakt. Nu är även de användarnamn som jag kan se under System Preferences > Accounts likadana som de jag kan se i Workgroup Manager.

Så jag började om på nytt, lade upp en ny användare med Workgroup manager, lade in den i gruppen com.apple.access_afp, kollade i Server Admin att den var med bland de som hade tillgång till AFP (Systeminfo > Access ) och sedan gjorde jag en helt ny sharepoint, denna gång tog jag först bort den sharepoint som fanns lite längre upp i filheriarkin. Kanske jag skall förklara det jag nyss skrev. Jag har ett tjogotal siter på samma server, så jag har gjort en sharepoint av en mapp inuti /Library/Webserver/Documents/Domaner (den sista innehåller separata mappar för olika domäner). Tidigare var alltså mappen Domaner och en undermapp inuti den mappen varsina Sharepoints, men det är alltså inte så nu.

Jag lade in den användaren under ACL med fulla rättigheter, sparade.

Loggar jag in som mig (som är admin) så får jag upp den nya sharepointen. Loggar jag in som den nya användaren så får jag inte upp den nya sharepointen.

Hur frustrerande detta är kan ni säkert räkna ut Är det någon som av nedanstående skärmdumpar direkt kan se vad som är fel?

Det här är nog inte rätt forum om du vill prata fildelning, tror inte det är ok på 99mac....

Du skulle kunna kolla med att använda "Effective Permissions Inspector".
Den ligger i kugghjulet som finns under rutorna för att sätta rättigheter i Server Admin.
Markera sharepointen du vill kolla och dra över användaren in i "Effective Permissions Inspector"-rutan för att se exakt vad han har för rättigheter.

tiger leap: Varför skulle det inte vara rätt forum för att diskutera servertjänster??? eller fattar jag inte skämtet?

tiger leap: Fildelning i den här betydelsen (jag rattar min egen server och skall dela mina filer som jag äger, ingen annas filer) är och har alltid varit OK att diskutera på 99.se, men illegal fildelning (jag skall sätta upp min dator att sprida filmer vi tex bittorrent eller något liknande och vill veta hur man gör, filmer som jag inte spelat in själv men kodat till filer från DVD-skrivor, eller programfiler eller liknande) är alltså inte ok.

Tycho Sjögren: Permission inspector har jag provat, den säger att den användaren har tillgång till den mappen med alla rättigheter. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 22:24

tiger leap och ni andra, även om jag skrattade när någon ska tillrättavisa taz, som är vit som snö? i de flesta fall och extremt korrekt. Så tänkte jag ett steg till och känner att om det är denna bild som nya medlemmar har av 99:an, så kommer jag att fortsätta att hänga här.

Tack för att ni precis har bekräftat mitt val.

/Tangen

Tack för berömmet Tangen.

Ingen som har några tips om var jag kan leta fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 21:06

inte den blekaste kanske johan s eller mattias hedman har koll

vad jag förstår så heter din volume emellan.nu ett tips kan ju vara att ta bort . i namnet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 23:01

Ska sätta upp en Mac OS X 10.5-server i helgen. Delar gärna med mig om jag lyckas.

swwempa: Tack för tipset, tror att ett av mina många konfigureringsvarianter var just att ta bort . i namnet på sharepointen och mappnamnet också, men det hjälpte inte.

acke: Om du kommit på något så glöm inte skriva en rad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 13:01
Ursprungligen av Taz_1999:

acke: Om du kommit på något så glöm inte skriva en rad.

Har inte hunnit kolla på den, börjar tro att jag ska vänta på Mac OS X Server 10.5.3...

Jag har fortfarande samma problem. Ingen som har några ledtrådar?

Jag går igenom dessa steg:

  1. Tag bort alla grupper och användare som jag haft tidigare. Tar även bort alla sharepoints som finns. Startar om hela servern.

  2. Skapar ny grupp och ny användare i den gruppen, namnen skiljer sig från tidigare namn.

  3. Tar bort punkten från mappens namn som jag hade förut, nu heter den /Library/Webserver/Documents/websites/emellan och ligger där sökvägen visar.

  4. Delar den mappen.

  5. Anger Protocols att jag vill dela denna mapp under namnet "emellan" med AFP, FTP och SMB på, guest access =Nej i alla tre. Sparar.

  6. Går i server admin till Servern > Settings > Access > Services, där ställer jag in att den nya gruppen skall vara med i AFP, FTP och SMB. Sparar.

  7. Stoppar och startar AFP-tjänsten.

  8. I Finder i min dator (inte serverns) så försöker jag logga in via AFP, jag får user/pass-frågan och loggar in och när jag skall välja en enhet så finns inga. Samma username/pass fungerar inte i FTP och i SMB.

Någon med tips?

Senast redigerat 2008-05-22 11:53

Vad jag ser av din beskrivning har du inte satt vilka rättigheter den nya gruppen/användaren skall ha till mappen.
Borde ligga mellan steg 3 och 4.

Ojdå, glömde skriva det.

För ACL så har den den nya gruppen och följande användare: jag själv, system och www, samma permission: "full control".

För POSIX har jag satt mig själv med Read/Write, den nya gruppen som Read/Write och Others har None.

Detta problem verkar ha att göra med en bugg i AFP mm i OS X Server.

Jag löste mitt problem med en workaround, jag installerade PureFTPd Manager - 1.7 och stängde av den inbyggda FTP-servern, får vänta på 10.5.3 av OS X Server.

PureFTPd Manager 1.7 software download - Mac OS X - VersionTracker

Tyvärr har det programmet inget sätt att duplicera en användare, vilket är lite jobbigt.

Jag uppgraderde till Mac OS X Server 10.5.4 idag. Återbesökte detta problem och denna gång fungerade det! Problemet verkade vara löst med systemuppdateringen alltså. Både en ny användare som inte är admin och jag själv som är admin.

Jo, en punkt i mappnamn och i sharepointens namn verkar också fungera.

Tack till alla som deltagit.

Ett nytt "roligt" problem som jag inte löst ännu är att FTP-anslutningar har slutat fungera, men det lade av före uppdateringen till 10.5.4 Server.

1
Bevaka tråden