Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NOKIA music store - men inte för mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Siten funkar endast med IE.
Fel

Vad tycker ni? Är det ok att lansera en Windows media player only (ink DRM) lösning där nokia inte tar ansvar för windows media player? Jag fick fram det från PC:n på jobbet under "hjälp". inget länk tyvärr för siten funkar inte i min safari eller firefox.. Itunes känns mer genomtänkt tycker jag. Nokia är nog ute i gungfly om detta är deras sätt att satsa på "framtids teknik". Mer DRM mer stängda protokoll... Det vet ju alla att det vill konsumenten ha och dessutom betala för nöjet

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-22 21:51

Låter som om dom vill att tjänsten floppar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 02:47

Förstår att folk retar sig på det, men oavsett hur mycket vi macanvändare hoppas så är vi inte en tillräckligt stor del av marknaden (än). En gigantisk del av datoranvändarna världen över kör Windows och har därför Internet Explorer och Windows Media Player. Kostnaden att använda Microsofts kopieringsskydd och mjukvara är betydligt lägre än att utveckla, uppdatera och supporta en egen crossplattform DRM och synkroniseringsmjukvara.

Se det hela som outsourcing till Microsoft... Däremot borde Nokia ha släppt en tjänst med DRM-fri musik, då hade det ju fungerat överallt också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 08:41

Tja, eftersom de bygger på Microsoft DRM (undrar vilken version, den som Microsoft lämnat bakom sig, eller versionen som Zune stöder) så är det väl i sin ordning att inte stödja Safari eller Mac.

Och därmed ger Nokia en handfast demonstration över varför det var nödvändigt för Apple att utveckla iPod, iTunes och iTunes Store. Microsofts plan var ju att komma till att man nödvändigtvis måste använda Windows för att köpa och lyssna på online-musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 08:46

Mac har en "betydande" del av marknaden idag, det där med att vi ska vara för små är gammalt nonsens. OM man vill att en tjänst ska vara 100% lyckad idag så ska den funka för map/pc.

i USA är Apple en av de största inom bärbara datorer, inte större än PC men större än de flesta andra tillverkare

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 12:34
Ursprungligen av Tangen:

Mac har en "betydande" del av marknaden idag, det där med att vi ska vara för små är gammalt nonsens. OM man vill att en tjänst ska vara 100% lyckad idag så ska den funka för map/pc.

i USA är Apple en av de största inom bärbara datorer, inte större än PC men större än de flesta andra tillverkare

Gammalt nonsens? Apple står för strax över 8% av datorerna i USA, som är Apple's mest framgångsrika marknad. Räkna med att det är ett par procent lägre i Europa. Visst, de är en av de allra populäraste laptoptillverkarna, men de har fortfarande mindre än en tiondel av marknaden. Hade jag varit Nokia hade jag nog också kommit fram till att det inte var värt de extra pengarna som krävs för att macanvändare ska få tillgång till tjänsten. Speciellt eftersom en stor del av macanvändarna redan använder iTunes och därmed är mindre troliga att gå över till Nokias music store.

Kapitalism är trist ibland... Men som du säger, Nokias Music Store är nog dömt att misslyckas ändå. Hur lång tid tror ni det tar innan de ger upp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 13:28
Ursprungligen av shandar:

Gammalt nonsens? Apple står för strax över 8% av datorerna i USA, som är Apple's mest framgångsrika marknad. Räkna med att det är ett par procent lägre i Europa. Visst, de är en av de allra populäraste laptoptillverkarna, men de har fortfarande mindre än en tiondel av marknaden. Hade jag varit Nokia hade jag nog också kommit fram till att det inte var värt de extra pengarna som krävs för att macanvändare ska få tillgång till tjänsten. Speciellt eftersom en stor del av macanvändarna redan använder iTunes och därmed är mindre troliga att gå över till Nokias music store.

Kapitalism är trist ibland... Men som du säger, Nokias Music Store är nog dömt att misslyckas ändå. Hur lång tid tror ni det tar innan de ger upp?

Sant som du skriver, men Apple är ändå den tredje största datatillverkaren efter HP och Dell på bärbart (i USA).

Problemet är som alltid när bolag som inte har en dominerande ställning försöker låsa in användarna till sin egen lösning. Det har aldrig funkat.

Apple kan göra det när det gäller iTunes, men du kan inte komma som nummer 40 ut på marknaden och exkludera folk. Framför allt inte med tanke på hur många det faktiskt är som använder datorn till musik och sånt inom Applesegmentet.

Jag tycker att det är lite oansvarigt, tricket skulle kunna vara att dom kommer med en så pass mycket bättre eller billigare lösning än vad Apple kan/vill

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 10:37

Problemet för Nokia är inte främst att de struntar i Safari / OS X. Problemet är att de struntar i iPod. Vad gäller "MP3-spelare" och nerladdad musik är iPod och iTunes Store marknadsledare och Nokia är småpluttar. Jag förstår att de vill konkurrera ut iPod och iPhone. Men att då öppna en musikbutik som säljer låtar som inte fungerar i de flesta spelarna tycker jag känns gammalt och dödfött. Många har ju provat detta grepp förut och misslyckats.

Det är 2008 nu. Amazon säljer "alla" skivbolags låtar i MP3 utan DRM (i USA). Dessa fungerar överallt. Om Nokia vore framåt skulle de ju göra likadant.

(Och om någon pekar på hur många miljoner telefoner med MP3-stöd som Nokia säljer så tror jag att de flesta av dessa inte används som MP3-spelare. Jag vet många med MP3-kapabla telefoner som använder iPod för musik. Kolla på stan nästa gång...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 23:35

Apple är tredje största tillverkaren. Vad betyder det egentligen? Det som spelar någon roll är väl alltid hur stor marknandsandel man har. Det och hur köpstark användarna är, problemet där är att Apple-köpare, som kan ses som köpstarka, precis som shandar skriver, köper i 9,8 fall av 10 från iTMS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-25 09:14

Vad ska man ha Nokia store till när man har iTunes store? Ifall jag ska vara ärlig bryr jag mig inte ett skit om att de inte funkar på mac.

Undrar om Nokia någonsin funderade på varför deras tjänst på något vis skulle gå bättre än de andra misslyckade tjänsterna baserade på PlaysForSure.

Korkat och dömt att misslyckas.

1
Bevaka tråden