Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korkad sökfunktion i Leopard?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-18 18:57

...eller är det JAG som är korkad? =P

Jag vill som standard ALLTID söka på ALLA filer, foldrar, systemtillägg, .plist-filer osv (jag är dock inte intresserad av dolda filer).

Varje gång jag söker så måste jag klicka i just att det är i hela datorn jag vill söka och att jag vill söka i filnamnet (oftast det som är intressant för mig) samt att jag även vill ha med plist-filer (systeminställningar).

Jag får det liksom inte att bli så "by default". Provade att spara en sådan sökning, men nää...det funkar ändå inte.

Tips? Ska man byta ut sökverktyget mot något annat? (dock måste det kunna nås lika snabbt och smidigt...)

/Fredrik

Jag tycker sökfunktionen är skitkorkad redan i Tiger. Den söker inte på en massa filer som jag vill att den skall söka på, och det går inte att konfigurera den så att den gör det. Så jag behöver också något bättre.

  • Medlem
  • 2008-02-20 21:26

någon vänlig själ som kan hjälpa oss?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-20 21:42

Hur är Google Desktop?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-20 21:46

Hittade även detta, men det är väl bara ett "smartare" skal till Spotlight? Kostar med. Detta är alltså "gamla" Moru (säger mig inget men men...)

http://mac.synthesisstudios.com/mac/filespot/about

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-21 22:46

Verkar dock inte gå att knyta till en tangentkombination för att få igång programmet. Testade, och det fungerade inte... Hade gärna sett att äpple-space tog fram programmet.

/Fredrik

Ja, Spotlight är väl inte alltför bra, ens i Leopard - även om jag tycker den mestadels är bättre än i Tiger och buggarna att den inte hittar saker verkar vara borta.

Två grejer stör mig dock (vilka funkade i Tiger):

1. Hur söker man på en specifik nätverksvolym (utan att behöva gå igenom alla, vilket alltid sker, märkligt nog oavsett om man är påloggad eller ej)?

2. Om man använder Spotlight-symbolen längst upp till höger i menylisten och söker och efter sökningen väljer Visa alla så kommer alltid ett litet fönster upp. Hur gör man för att ändra storlek på detta så det kommer upp en bättre anpassad storlek nästa gång?

Precis! Jag irriterar mig oerhört på Leopards sökfunktion. Någon som vet hur man åtgärdar något av följande?

* Jag vill att datorn ska söka efter ALLA filtyper, även .webloc eftersom jag arkiverar många adresser på det viset. Som det är nu verkar man inte kunna söka efter dessa filer.

* Jag vill i ett slag kunna söka alla mountade volymer.

* Jag vill också kunna välja exakt vilka volymer jag ska söka i. Detta gick att göra i Tiger.

Ursprungligen av glaskross:

Någon som vet hur man åtgärdar något av följande?

* Jag vill att datorn ska söka efter ALLA filtyper, även .webloc eftersom jag arkiverar många adresser på det viset. Som det är nu verkar man inte kunna söka efter dessa filer.

* Jag vill i ett slag kunna söka alla mountade volymer.

* Jag vill också kunna välja exakt vilka volymer jag ska söka i. Detta gick att göra i Tiger.

Bra frågor! Jag är lika intresserad av svar på dessa...

Ursprungligen av Nifo:

...eller är det JAG som är korkad? =P

Jag vill som standard ALLTID söka på ALLA filer, foldrar, systemtillägg, .plist-filer osv (jag är dock inte intresserad av dolda filer).

Varje gång jag söker så måste jag klicka i just att det är i hela datorn jag vill söka och att jag vill söka i filnamnet (oftast det som är intressant för mig) samt att jag även vill ha med plist-filer (systeminställningar).

Jag får det liksom inte att bli så "by default". Provade att spara en sådan sökning, men nää...det funkar ändå inte.

Tips? Ska man byta ut sökverktyget mot något annat? (dock måste det kunna nås lika snabbt och smidigt...)

/Fredrik

Om jag klickar på skrivbordet och väljer Kringla-F så söker den i "Denna Mac", dvs hela datorn. Är det det du menar?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-05-23 16:18
Ursprungligen av The Lone Ranger:

Om jag klickar på skrivbordet och väljer Kringla-F så söker den i "Denna Mac", dvs hela datorn. Är det det du menar?

Jag tycker som Nifo! Sökfunktionen fungerar inte fullt ut. Jag letar alltid på namn för att få det jag vill ha men grundinställning är Typ av fil . Sån bängt alltså!

Använder mig av "Kringla" (kommando) + F men den visar inte .plist-filer om man inte har först specifierat mapp och dessutom ändrar till namn.

Fick tips om att lägga Preferens-mappen i vänstra sidofältet. Det underlättar faktiskt, dock bara lite.

  • Medlem
  • 2008-05-25 12:24
Ursprungligen av rose:

Jag tycker som Nifo! Sökfunktionen fungerar inte fullt ut. Jag letar alltid på namn för att få det jag vill ha men grundinställning är Typ av fil . Sån bängt alltså!

Använder mig av "Kringla" (kommando) + F men den visar inte .plist-filer om man inte har först specifierat mapp och dessutom ändrar till namn.

Fick tips om att lägga Preferens-mappen i vänstra sidofältet. Det underlättar faktiskt, dock bara lite.

Kan det gå att ställa in någonstans?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-05-23 11:18

Nu hittar varken Finder eller Spotlight knappt någonting.
Kanske ska kalla Spotlight för Blindspot?

Jämförelse denna morgon med EasyFind (som tyvärr tar lång tid på sig),
antal träffar på dessa ord:

“lån”

Med Spotlight: 4
Med EasyFind: 49 (file content)

“norge” (som utgör min arbetsplats till stor del)

Med Spotlight: 0 (noll)
Med EasyFind: 102 (files and folders)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-05-23 16:26

Hittade just på sidan om "101 Must Know Quick Leopard Tips":

Keystrokes Shift + Commando + F help you to quickly jump to do searching by name

  • Medlem
  • Neverland
  • 2008-08-15 11:03

Sökning i Lepoard är ett jävla skämt.

Kan någon tala om för mig hur jag hittar bildfilen till defaultbakgrunden Aurora?

Ursprungligen av filuren:

Sökning i Lepoard är ett jävla skämt.

Kan någon tala om för mig hur jag hittar bildfilen till defaultbakgrunden Aurora?

terminalfönster och stå i roten:
find *.* | grep Aurora.jpg

Kasnke funkar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-15 11:38
Ursprungligen av mendezzz:

terminalfönster och stå i roten:
find *.* | grep Aurora.jpg

Kasnke funkar.

sudo find / -name Aurora.jpg
/Library/Desktop Pictures/Nature/Aurora.jpg

  • Medlem
  • Neverland
  • 2008-08-15 19:28

Jag vägrar gå med på att terminalen är ett verktyg för enkla sökningnar.

Faktum kvarstår: sökning i Leopard är ett jävla skämt. Apple borde skämmas. Det skulle jag gjort.

1
Bevaka tråden