Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket OS till en Power Macintosh 867 Dual ?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-23 08:27

Hallå !

Just köpte en gammal PM med dubbla 876 och 1,25 GB Ram som jag tänkte ge till min mor i morsdagspresent. Min fråga är vilket OS den orkar med ? Tiger eller Leopard ?

Tack på förhand !

/Daniel

Den datorn ska inte ha några problem med att köra Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-23 08:43

Lysande! Då blir det leopard.

Leopard är mer krävande än tiger, det märks tydligt med en 1.2 GHz G4 med ATI 8500 grafikkort. och 1.5 GB RAM. Jag tror att ett med stöd för Core Image som Nvidia 6200, ATI 9700, 9800 skulle hjälpa en hel del. Så om hon behöver/uppskattar det extra som fins i Leopard kör det, annars är Tiger bättre, faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-23 14:37

Det är hennes första dator och hon ska bara ha den till att surfa och mail, kanske lite office, tror inte att det är några direkta finesser i leopard dom hon måste ha... men det är ju alltid kul att ha det senaste... för mig:)
Fan.... nu blev det svårare.. hjälp !

Körde leopard på en PB G4 12" 1,25 ram tidigare, funkar hur bra som helst. Kör på de

jag kör leopard på min singel 867 och den har blivit märkbart slöare sen uppgraderingen från 10.4.

så om du inte måste ha de nya funktionerna så kommer du ha en mycket trevligare dator med 10.4.

ett vasst grafik-kort och rikligt med ram underlättar en hel del om du känner dig tvungen att köra leopard.

jag har 768mb ram och gforce 4mx i den, vilket kan förklara en hel del, men jag kommer nog peta i 10.4 när jag ominstallerar den nästa gång.

men den används mest som lagrings-server och web-läsare så den får duga ett tag till
(kör macbook som huvuddator)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 09:08
Ursprungligen av Docko:

tror inte att det är några direkta finesser i leopard dom hon måste ha...

TimeMachine är ovärderligt, nyttan av en automatisk backup ska inte underskattas.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 20:48

Med bara 1.25GB internminne så hade jag stannat vid Tiger. Leoparden blir väldigt seg med Safari på min Powermac 2x1GHz med just 1.25GB internminne. Dessutom så funkar coverflow m.m. väldigt dåligt om man inte har ett nyare grafikkort som stödjer QE och CI. Och Leoparden är mycket mer beroende av just QE och CI. Jag antar att du skulle kunna köpa till ett ATI 9800PRO AGP men det känns väldigt onödigt att lägga pengar på en så gammal maskin bara för att gå Leoparden att fungera smärtfritt.

Den totala upplevelsen känns nog mycket piggare med Tiger, det är min erfarenhet. Tiger är ju trots allt en väldigt fin version av OS X och den fungerar mycket bra med alla uppdateringar installerade!

Ursprungligen av Buckner:

Leopad, men skrapa ihop till 2gb minne

2 GB. Är det verkligen nödvändigt? Det är inte Vista vi diskuterar. Mer minne är aldrig fel, men damen ska maila och surfa. För betydligt mer än så klarar jag mig utmärkt på 0,75 GB och har svårt att tro att datorn i fråga behöver mer än så.

Ursprungligen av PutteSWE:

Med bara 1.25GB internminne så hade jag stannat vid Tiger. Leoparden blir väldigt seg med Safari på min Powermac 2x1GHz med just 1.25GB internminne.

Fast Safari är inte riktigt som andra barn. Om man tycker att Safari är långsam på något sätt så tycker jag att man ska prova OmniWeb eller Camino. Båda är snabbare och i allmänhet mindre resurskrävande än Safari.

Ursprungligen av PutteSWE:

Dessutom så funkar coverflow m.m. väldigt dåligt om man inte har ett nyare grafikkort som stödjer QE och CI.

Om grafikkortet inte är utbytt ska datorn i fråga klara Quartz Extreme.

Senast redigerat 2008-05-24 06:34

OS 9.2.1 trivs den finfint med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 12:59
Ursprungligen av Firechild:

OS 9.2.1 trivs den finfint med.

Fast vem trivs finfint med Mac OS 9?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 13:51

Utan tvekan Leopard. Om din mor har frågor eller problem kan du då hjälpa genom att skapa en iChat account med googletalk eller aim och använd screensharing iChat kan du också använda för att "ringa" gratis. Leopard fungerar utmärkt på en 1.25Ghz iMac (lampan) som jag skänkte till min mor.

//Rob

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-24 00:21

Leopad, men skrapa ihop till 2gb minne

Jag skulle köra Tiger på en sådandära.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 04:21

Har beefat upp den en smula med ytterligare 512 i ram, vet inte om det gör så mycket skillnad... Jag kör ju själv Leopard på en powerbook 1,25 med 2 gb ram, funkar utmärkt.

Ursprungligen av Docko:

Har beefat upp den en smula med ytterligare 512 i ram, vet inte om det gör så mycket skillnad... Jag kör ju själv Leopard på en powerbook 1,25 med 2 gb ram, funkar utmärkt.

Det här med "funkar utmärkt" är väldigt annorlunda mellan olika personer. För vissa är "funkar utmärkt" att datorn ska kunna köra Mail, en webbläsare, ett par kommandorader och iTunes samtidigt utan att få hicka. För andra är "funkar utmärkt" att man måste kunna göra avancerade operationer på högupplösta bilder i både Aperture och Photoshop samtidigt.

Vad man ska gå efter är vad personen ska använda datorn till. Om man som i det här fallet ska använda mail, surf och kanske lite Office så klarar man sig lugnt på 0,5 GB. Har man redan 1,25 GB så sitter man väldigt säkert. Jag tror att den kommer att fungera fint med Leopard.

Senast redigerat 2008-05-24 09:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 11:09
Ursprungligen av Marcus K:

Det här med "funkar utmärkt" är väldigt annorlunda mellan olika personer. För vissa är "funkar utmärkt" att datorn ska kunna köra Mail, en webbläsare, ett par kommandorader och iTunes samtidigt utan att få hicka. För andra är "funkar utmärkt" att man måste kunna göra avancerade operationer på högupplösta bilder i både Aperture och Photoshop samtidigt.

Så sant, jag borde nog utvecklat vad jag menade men jag var just hemkommen från krogen och lite "suddig"
Vad jag menade var att min Powerbook funkade utmärkt med leopard om man kör de program min mor förmodligen kommer att köra, hade jag slänga på CS3 och Aperture så hade den nog börjat brinna

Nu är beslutet taget, jag slänger på Leoparden, testkör och om den känns för slö så blir det tiger istället, tackar för all hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 14:13

Fan, det dök upp ett nytt problem, den kan inte läsa Leopardskivan... antar att det är för att den ligger på en duallayer skiva... då får det väl bli Tigern ändå

Bra tips med ichat Rob, funkar det även med Tigern ? Annars tänkte jag testa Apple Remote Desktop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 14:21
Ursprungligen av Docko:

Fan, det dök upp ett nytt problem, den kan inte läsa Leopardskivan... antar att det är för att den ligger på en duallayer skiva... då får det väl bli Tigern ändå

Har du en annan Mac som stödjer 10.5 och har stöd för Duallayer (vilket egentligen de flesta borde ha) så kan du ju installera över Firewire med Target-mode.
iChat-funktionen funkar inte i 10.4.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 20:11
Ursprungligen av Docko:

Fan, det dök upp ett nytt problem, den kan inte läsa Leopardskivan... antar att det är för att den ligger på en duallayer skiva... då får det väl bli Tigern ändå

Bra tips med ichat Rob, funkar det även med Tigern ? Annars tänkte jag testa Apple Remote Desktop.

Som acke skrev om du har tillgång till en annan Mac med DVD spelare så kan du starta den i target disk mode och kan komma åt DVD skivan på detta sätt. Har själv gjort så flera gånger.

Ett annat sätt är att kopiera DVD skivan till en iPod classic och starta från den. Har också gjort det med min gamla 2G iPod.

//Rob

Ursprungligen av Docko:

Fan, det dök upp ett nytt problem, den kan inte läsa Leopardskivan... antar att det är för att den ligger på en duallayer skiva... då får det väl bli Tigern ändå

Det ska inte vara något problem. Den datorn har dessutom officiellt stöd så den ska fungera. Utveckla därför med vad du menar med att skivan inte går att läsa. Startar den inte från skivan när du startar med den i och samtidigt håller inne C? Vad får du för resultat om du annars matar in skivan i datorn då den är uppstartad och kör programmet "Install Mac OS X" från skivan? Du borde få ett fönster där du kan trycka på omstart. Eller läses inte skivan in alls?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 23:36
Ursprungligen av Marcus K:

Det ska inte vara något problem. Den datorn har dessutom officiellt stöd så den ska fungera. Utveckla därför med vad du menar med att skivan inte går att läsa. Startar den inte från skivan när du startar med den i och samtidigt håller inne C? Vad får du för resultat om du annars matar in skivan i datorn då den är uppstartad och kör programmet "Install Mac OS X" från skivan? Du borde få ett fönster där du kan trycka på omstart. Eller läses inte skivan in alls?

Den säger att den inte kan läsa skivan och då kan jag välja ignorera eller avbryt, väljer man avbryt matas den ut, väljer man ignorera dyker den inte upp alls. Det var samma när jag skulle installera Leoparden på min Powerbook men då löste jag det genom en extern firewire dvd-brännare som jag tyvärr inte har tillgång till just nu.

Det får bli Tigern så länge eftersom den skall överlämnas imorgon, sen uppgraderar jag till Leopard så fort jag får tillgång till firewire dvd-brännaren igen. Tigern flyter dock riktigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-25 00:54

Låter som om du använder en kopierad Leopard skiva. Egna dual layer skivor har problem med gamla dvd spelare.

Problemet med att uppgradera till Leopard från Tiger är att Tiger har fel group id på alloa användare (ska vara 20 men Tiger gör 501 502 osv) vilket kan skapa problem i Leopard.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-25 04:34

Nu får det väl vara färdigsnackat om det där om damen ska få Macen i morsdagspresent i år?

Fan vad nördiga ni är!

Jag skulle välja Tiger på just den burken. Leopard kräver mer och har fortfarande en del barnsjukdomar.

Skulle köra 10.5 på den maskinen. Kör Leopard på en 867MHz Powerbook utan några större problem. Med 640MB RAM.

Jag KÖR Leopard på en dubbel 867:a och körde tidigare Panther på denna. Prestandamässigt så märks en liten skillnad men jag skulle aldrig gå tillbaka till varken Panther eller Tiger.

Kör Leopard säger jag!

1
Bevaka tråden