Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur raderar jag 7500 ej åtkomliga filer från skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 09:59

Jag vet inte vad som är relevanta uppgifter i sammanhanget, men för säkerhets skull ger jag lite grundfakta: Jag har en iMac 20-tummare, 250 GB hårddisk, 1,5 GB minne. Fick plötsligt problem med mitt epost-program Entourage, då alla sparade mail försvann och det blev omöjligt att sända eller ta emot e-post. Samtidigt blev det strul i iPhoto- och iTunesbiblioteken. När jag försökte skapa ordning i kaoset tafflade jag till det ordentligt när jag försökte flytta över cirka 7500 bilder till en separat mapp på skrivbordet. På grund av datorns plötsliga långsamhet och min egen ouppmärksamhet hamnade bilderna i stället på skrivbordet, där det blev skenbart helt tomt. Nu ligger alla bildfilerna där, omöjliga att komma åt, men synliga från sidolisten. Info säger att alla filerna innehåller 0 (noll) data. Resultatet av denna misslyckade process medförde att det nu är i praktiken ganska omöjligt att jobba på skrivbordet. Allt sker med extrem långsamhet.

Finns det något sätt att komma åt och radera dessa 7500 filer? (Bilderna är sparade till en extern hårddisk, så det gör inget om de störande filerna försvinner.)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 10:43

Det går ju att radera dom via sidolisten. Lite småjobbigt, eftersom det är så många.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 11:06
Ursprungligen av Konrad:

Det går ju att radera dom via sidolisten. Lite småjobbigt, eftersom det är så många.

Jag har testat den metoden. Om jag försöker radera från sidolisten kommer följande meddelande upp:
"Vissa av objekten du flyttar används av ett annat program. Flyttas objekten kan det orsaka problem med programmet som använder dem. Är du säker på att du vill flytta objekten?"
Inte törs jag radera något efter den varningen. Om jag ändå går vidare med raderingen, trots osäkerheten att skada något, så skulle det ta flera dygn att radera alla filerna.
Om jag försöker öppna filen får jag meddelandet:
"Objektet används av Mac OS X och kan inte öppnas."

Så tyvärr svävar jag fortfarande i okunnighet om hur jag lämpligen bör gå tillväga.

Men tack ändå, Konrad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-23 11:10

Här kommer jag dragandes med Terminalen igen...

Öppna ett Terminal-fönster (Verktygsprogram->Terminal).
I terminalfönstret skriver du
ls -al Desktop
och trycker enter.
Om du då får en lång lista med alla bilder så betyder det att darwin (det unixliknande systemet bakom alla tjusiga fönster) ser filerna. Då bör det också gå att ta bort dem.
Om du vill ta bort alla jpeg filer på skrivbordet kan du skriva
rm -f Desktop/*.jpg
och trycka enter. VARNING! Det går inte att göra 'undo' på detta!
rm betyder 'remove' och '-f' betyder 'force', vilket innebär att du inte får några frågor eller felmeddelanden, utan alla bilder tas ovillkorligen bort.

Hoppas det hjälper

/genell

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 12:11
Ursprungligen av genell:

Här kommer jag dragandes med Terminalen igen...

Öppna ett Terminal-fönster (Verktygsprogram->Terminal).
I terminalfönstret skriver du
ls -al Desktop
och trycker enter.
Om du då får en lång lista med alla bilder så betyder det att darwin (det unixliknande systemet bakom alla tjusiga fönster) ser filerna. Då bör det också gå att ta bort dem.
Om du vill ta bort alla jpeg filer på skrivbordet kan du skriva
rm -f Desktop/*.jpg
och trycka enter. VARNING! Det går inte att göra 'undo' på detta!
rm betyder 'remove' och '-f' betyder 'force', vilket innebär att du inte får några frågor eller felmeddelanden, utan alla bilder tas ovillkorligen bort.

Hoppas det hjälper

/genell

Tackar Genell. Jag fick fram en lista och skrev sedan in remote-koden. Det verkar som om en automatisk radering då startade, eftersom den så kallade badbollen började snurra, då och då avbruten i intervall. Processen liknar den jag manuellt kan utföra vid radering från sidolisten. Och egentligen var det denna tidsödande process jag ville undvika, om möjligt. En skillnad har i alla fall uppstått på skrivbordet, eftersom jag nu kan se hårddisksymbolen där plus en del av de tidigare dolda filerna.

Rekommenderar du att jag fortsätter den här raderingen via Terminalen, eller känner du till något knep som gör att man kan radera filerna på ett snabbare sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 14:00

Hur mycket ledigt utrymmen har du på hårddisken?
Det låter som att det är något knas på något.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-23 20:33

Hm, ja, jag håller med om att det verkar vara nåt knas... Det skall inte ta så lång tid att ta bort filerna, även om de är många...

Vad får du fram om du skriver in
ls -al Desktop
igen?

/genell

Men vänta nu -när du skriver rm -f Desktop/*.jpg så tar du bort (om jag fattat rätt) sisådär 7500 filer från skrivbordet.

Detta tar en stund, så du får nog låta den gå ett tag, typ någon timme i värsta fall. Skall du göra detta manuellt (om jag förstod dig rätt ovan) så är du väl tvungen att ta bort en efter en vilket tar ohemult med tid?

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 17:25

Tack ska ni ha för hjälpsamma råd. Det visade sig att det terminaltips jag fick från genell funkade bra. Ungefär 7000 av de störande filerna försvann i ett nafs med den metod han rekommenderade, resterande cirka 500 fick jag plocka bort manuellt. Puh!

Undrar om det finns någon möjlighet att hitta de hundratals mail som försvann från Entourage-boxen också? Finns det någon inte alltför avancerad teknik för att hitta eller återskapa dem?

Nu ska jag skriva en ny fråga som handlar om partitionering och eventuellt behållande av de gamla operativsystemen Tiger och Classic.

Det låter som att du hade mått bra utav att ha Time Machine.
Kan bara beklaga dina problem!

1
Bevaka tråden