Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk IP - kan man verkligen köra server?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-22 20:20

Jag har Comhem kabel - med dynamiskt tilldelad IP. Den verkar mycket sällan ändras, men vad jag förstår så kan man aldrig vara säker på att ha samma IP från dag till dag med sådana här vanliga internetabbonemang.
Samtidigt läser jag om vanliga dödliga som kör mot egen dator från annan på annan plats. Och en del har server t.o.m.
Är detta verkligen möjligt? (sugen på att sätta upp en OSX-server på beggad Mini...för att lära mig liksom...)

En enkel lösning är att använda dynamisk DNS. Då använder du en DNS-tjänst av någon på Internet. Du ställer din dator att med jämna mellanrum kolla sin IP-adress och om den ändras automatiskt kontakta DNS-tjänsten med den nya IP-adressen. Loopia har en bra sådan tjänst (LoopiaDNS) som är kostnadsfri och som även fungerar bra med Mac OS X. Det finns information på deras hjälpsidor om hur du gör och all programvara som behövs (curl och cron) finns redan i Macen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-22 20:46

tack.

Ursprungligen av mjg:

Jag har Comhem kabel - med dynamiskt tilldelad IP. Den verkar mycket sällan ändras, men vad jag förstår så kan man aldrig vara säker på att ha samma IP från dag till dag med sådana här vanliga internetabbonemang.

Så länge du inte startar om ditt modem borde du ha samma IP-nummer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-22 21:02
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så länge du inte startar om ditt modem borde du ha samma IP-nummer.

Aha...men det måste man tyvärr göra ett par gånger per år med Comhem. Nå - detta är ju inte värre än att man då noterar sitt nya IP på hemmaservern. Jag har inte tänkt köra web på den - så den enda som behöver hitta servern är jag. Då kanske jag klarar mig fint utan att koppla in tredjepartare som Loopia etc...intressant...

Måste man ha en skärm till burken med Leopard Server? Eller kan man köra allt med webbrowser från annan burk?

(jag antar att man åtminstone måste ha skärm vid installationen av Leopard Server...eller...?)

Ja vid installationen måste du ha en skärm om du inte ska sitta och gissa.

Jag har en dator som står helt utan skärm. Kör fjärrskrivbord mot den. Det är faktiskt en Tiger-maskin, så det är apple remote server (inbyggt i tiger) på den, och jag har Leopards inbygga klient.

Bara datorn inte är för långsam (mini måste vara okej) går det smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 00:15
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så länge du inte startar om ditt modem borde du ha samma IP-nummer.

Modemet har inget med IP-förhandlingen att göra, det är endast en mediakonverterare, anlednigen att det inte byts IP så ofta är på grund av hur DHCP fungerar.

Men annars är det är bara att köra med DDNS så kommer du att komma åt maskinen oavset IP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-22 23:06

dyndns är en annan gratis pekare från namn till (dynamiskt) ip som det finns widgets som uppdaterar så du slipper köra cron-jobb. Vet inte om det spelar någon roll men t.ex. netgear routrar har ju så man kan ställa in sådant för just dyndns också, jag antar att det ersätter ev behov av widget/cron-jobb.

Ursprungligen av mjg:

Måste man ha en skärm till burken med Leopard Server? Eller kan man köra allt med webbrowser från annan burk?

(jag antar att man åtminstone måste ha skärm vid installationen av Leopard Server...eller...?)

Faktiskt inte. Om du väl har startat den från installationsskivan kan du logga in på den över SSH från vilken annan dator som helst och köra installationen den vägen. Praktiskt om du installerar på distans eller inte har möjlighet att koppla skärm till maskinen.

Using the installer Command-Line Tool to Install Server Software

Jag har testat några olika tjänster - gillar zoneedit.com bättre än t ex dyndns. GUI-klienten jag använder (som klarar flera olika tjänster, inkl dyndns) är DNS Update (f n 2.8) av Julien Jalon, dnsupdate.org

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-23 23:05

Det blir Loopia-lösningen med DNS Update i burken hemma. Eftersom jag just köpte en .se-domän av Loopia och parkerade den där så blir det deras lösning. Nu ska jag bara fixa en beggad Mini och en 500-1000 GB FW-disk.
Tack för all hjälp :-). Jag återkommer givetvis när det börjar strula

1
Bevaka tråden