Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autofyll vill inte i Numbers

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-22 08:32

Håller på med ett kalkylark i Numbers där jag vill autofylla var tredje cell med 1 jan 2008, 1 feb 2008 osv.
Jag hittar FILL RIGHT men när jag försöker skapa autofill i var tredje cell så funkar det inte, bara om jag har varje cell. Hur kan jag definiera för Numbers att jag vill ha det nya värdet efter två tomma celler?

Måste jag sammanfoga celler och om så är fallet finns det i sin tur som en slags autofyll?

Tacksam för hjälp då jag hellre jobbar i Numbers än Excel..
http://www.99.se/images/smilies/forvirrad.png

Tyvärr är inte autofyll lika flexibelt som i Excel.

Men du kan få önskat resultat genom att först skapa din serie i varje cell, markera alla kolumner med datum och ctrl-klicka och välj "Split into columns". Detta infogar tomma en tom kolumn mellan varje datumkolumn. Upprepa "Split into columns" (den gamla markeringen ligger kvar) och ytterligare kolumner infogas, precis som du ville. Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-22 11:45

Tack!!
Jag ska testa när jag kommer bort från denna pc.. det låter precis så fint som jag hoppats (så länge det inte påverkar något i kolumnerna då de är fulla med data).
Har du jobbat mycket i Numbers? Jag har ganska rudimentära behov och tycker att diagramdelen verkar mycket smidigare (och snyggare förstås) så gärna Numbers istället för Excel, men du kanske har andra råd?

Jag har knappt jobbat alls i Numbers, men jag har jobbat (för) mycket med Excel. Excel har förstås betydligt fler funktioner än Numbers. Men jag tycker Numbers verkar snabbjobbat och det blir snyggt om man är ute efter det.

Numbers är dock alldeles för segt om man har stora datamängder (mina excelfiler innehåller ofta flera miljoner celler). Så om "rudimentära behov" avser måttliga datamängder kan Pages vara att föredra om man nu inte har Excel i ryggraden.

De gånger jag helst använder Numbers är när jag ska göra tabeller/grafer för Keynote-presentationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-22 16:26

Tyvärr fungerar det inte..
Kalkylbladet (som är gjort i Excel) kopieras korrekt förutom att alla datumen blir fel typ feb 2005 blir 5 feb 2008. Jag gör en datum förlaga i Excel och klistrar in den direkt så ska det fungera. Om man använder 05-01-01 klarar Numbers konverteringen bättre.
På just denna punkten känns kalkyldelen i AppleWorks bättre där du kunde bestämma kriterierna i fyll special.
Tack ändå!

1
Bevaka tråden