Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappa nätversresurs vid startup

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-22 01:34

Hej,
Vill mappa 192.168.5.2/Black automatiskt när jag startar datorn, hur gör jag? Jobbigt att manuellt mounta den varje gång.

Sharen är en utdelning på en windows xp dator, en extern wdc 500gb disk. Disken går ner i strömsparläge ibland och tar en stund att accessa, någon som vet hur man löser det?

Tack på förhand,
vänligen
Mikke

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-22 08:43

Mounta den, öppna startobjekt i kontoinställningar, dra och släpp den där.
Klart.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-22 10:50

Jag e ny med mac, det e fan sinnessjukt hur mkt bättre mac os x är än windowsfamiljen. Galet kär i os x.
Någon som har tips på en bra sida där man kan lära sig grunderna?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-22 11:12

Föresten,
ditt tips fungerade bra men det är irriterande att sharen dyker upp som ett fönster varje gång man startar datorn. Kan man bli av med det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-27 17:19

.. du kan skapa ett program/script som du sedan lägger i startobjekt.

Använd "Skriptredigerare" och skapa ett program med följande kod:

try
mount volume "smb://192.168.5.2/Black"
end try

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 18:19

varför hackar sig alla runt detta problemet i OS X, det är Unix, antingen kör man AMD (automount daemon) genom terminalen om man har hår på bröstet eller genom Directory Utility -> advanced options.

Då kommer de ligga som länkar endast om man inte använder dem, men så fort som du går in i dem med finder, eller terminalen eller något program så kommer OS X att montera utdelningen transparent i bakgrunden utan att det kommer upp fönster, ja/nej rutor eller script måste användas..

Om inget sedan använder utdelningarna på ett tag kommer de att avmonteras transparent med, i väntan på att något annat skall använda dem, då har man inte en massa lösa koppel hängande överallt genom nätverket..

Jag kan hålla med om att det inte är helt logiskt placering i Directpry Utillity, men men man kan inte få allt här i livet

En googling ger fina guider med..

macosxhints.com - 10.5: Automount Samba shares in leopard
Automounting Samba shares in Leopard | StressFree

1
Bevaka tråden