Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större 3,5" SATA

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker hårddisksutvecklingen har legat stilla rätt länge för 3,5"-diskar när det gäller lagringsutrymme?

Känns som det var länge sen 1TB kom. Och jag har inte hört nåt om att det är större diskar på gång.

Vad händer på den fronten egentligen?

Jag är inte insatt men jag tror det satsas mycket resurser nu på att få SSD-diskarna större. SSD borde ju vara bättre e-som de innehåller färre rörliga delar, om ens några alls. Sedan har vi ju raid...

SSD är bättre på vissa saker, sämre på andra. Och det lär ju ta ett bra tag innan vi får se SSD på över 1 TB som går att köpa för mindre än en normal svensk årslön.

Det kan ju tyckas att utvecklingen ligger still när priset samtidigt sjunker.
Kolla vad 1TB-diskarna kostade när de kom...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-01 22:21

För oss som VILL göra av med onödigt mycket pengar på nästa generations diskar så fort de dyker upp:

1) Har någon läst något om vad nästa steg är och vem som kan tänkas komma först med nästa generation?

2) VILKEN sajt skriver generellt sett om dessa frågor först? storagereview.com tycker jag känns mer som en samling pressreleaser, med ganske lite FRAMÅTsyftande information om var utvecklingen befinner sig, när nsäta generation kan tänkas komma i tiden etc...

Större än 1TB, tja varför inte en Drobo med 4st 1TB diskar isatta. Det ger 3GB yta.

När sedan 2 eller 4 TB kommer byter du bara efter hand som du får råd eller behöver...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-09 21:12
Ursprungligen av Goflorp:

Större än 1TB, tja varför inte en Drobo med 4st 1TB diskar isatta. Det ger 3GB yta.

När sedan 2 eller 4 TB kommer byter du bara efter hand som du får råd eller behöver...

För att jag redan har en NAS med 15st 1TB-diskar. Och skulle hellre ha 15st 2TB-diskar.

Ursprungligen av William N:

För att jag redan har en NAS med 15st 1TB-diskar. Och skulle hellre ha 15st 2TB-diskar.

Får man vara nyfiken på vad du behöver så mkt utrymme till?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-04 23:51
Ursprungligen av Goflorp:

Får man vara nyfiken på vad du behöver så mkt utrymme till?

Tsss... Nyfiken får man väl vara. Musik i lossless är svaret. Jag har ca 50 hyllmeter musik. Och ett antal hyllmeter DVD.

Precis. Jag har ett ReadNAS med 4x1TB. Vill så småningom kanske uppgradera till 4x2TB, men ja gha rinte ens hört rykten om större diskar.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-09 21:35
Ursprungligen av stevenD:

Precis. Jag har ett ReadNAS med 4x1TB. Vill så småningom kanske uppgradera till 4x2TB, men ja gha rinte ens hört rykten om större diskar.

Just ReadyNAS har kommit i en version med sex diskar. Men nu håller vi tråden till ämnet. Större diskar. Inte kabinett/NAS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 22:49

Kolla in Slashdot | Seagate Announces First SSD, 2TB HDD - 2 TB ser ut att vara på gång till nästa år.

Detta kanske kan vara något för dig: DailyTech - Seagate First to Announce 1.5TB Desktop HDD

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-12 15:04

Tjaa SSD kommer ju fortsätta utveckas och bli större.
Dagens flashminnen kommer så småningom att ersättas med MRAM eller FRAM som är ickeflyktiga minnestyper dvs dom behöver inte ström för att behålla det som ligger på dom som dagen minnen.

I senaste M3 står det en del om framtiden för minnen mm...

Såg också i Di (tror jag) att Poneer har tagit fram en Blueray-skiva med 16 lager som rymmer 400GIG! Iofs handlar det om engångslagring men jag tror på Blueray som backupmedia bara priset på skivorna går ner lite

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-07-26 15:40

Någon som sett huruvida Seagate-disken faktiskt finns att beställa/levereras ännu?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-26 17:32

Shipments of the Barracuda 7200.11 1.5TB are set to begin August 2008. Momentus 5400.6 and 7200.4 hard drives are to begin shipping in Q4 calendar 2008.

Seagate Technology - Seagate Powers Next Generation Of Computing With Three New Hard Drives, Including World's First 1.5-Terabyte Desktop PC And Half-Terabyte Notebook PC Hard Drives

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-07-26 19:10
Ursprungligen av Mija:

Shipments...are set to begin August 2008.

Tack. Jag läste också detta tidigare, men erfarenheten har lärt mig att vad tillverkarna skriver är ganska lite värt. Den kan lika gärna synas i butik i januari 2009. SÅ - det som gäller är nog 99macs egna ögon, varför jag vill förtydliga frågan till "har någon sett en leverantör som kan leverera"...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-26 19:12

Det har nog aldrig hänt att en hårddisktillverkare fått ut sina hårddiskar i förtid. Nej den finns inte i sverige.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-07-26 20:05
Ursprungligen av Mija:

Det har nog aldrig hänt att en hårddisktillverkare fått ut sina hårddiskar i förtid. Nej den finns inte i sverige.

"Thankyou for stating the bloody obvious." Men allvarligt - jag får bli tydligare med min kommunikation;

Kanske att någon återförsäljare hos någon av de svenska distributörerna har sett ett nytt artikelnummer - fått besked om en första leverans, eller någonting annat. Om detta inte sker inom den närmsta veckan, så tror jag att snacket om första leverans i augusti gäller en förserie av ytterst små kvantiteter på en större marknad (läs USA). Inte Sverige. För att travestera Mija: "Det har nog aldrig hänt att en [amerikansk] hårdvarutillverkare levererat sina produkter på den tid de uppgett." Men någon gång skall ju vara den första. Även om Mijas raka besked om att den inte finns i Sverige verkligen är ett sant påstående idag, så tror jag det är toppen om vi är många som håller ögonen öppna om vad som är på G - SÄRSKILT DEM SOM pratar med de svenska grossisterna direkt, d v s är ÅF.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-26 20:17
Ursprungligen av William N:

"Thankyou for stating the bloody obvious." Men allvarligt - jag får bli tydligare med min kommunikation;

Jag får nog också förtydliga. Det finns inget artikelnummer för den upplagt hos svenska distributörer. Ja jag har koll på det. Och inte hos dom danska, tyska och engelska heller.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-07-26 21:39
Ursprungligen av Mija:

Jag får nog också förtydliga. Det finns inget artikelnummer för den upplagt hos svenska distributörer. Ja jag har koll på det. Och inte hos dom danska, tyska och engelska heller.

Toppen! Och eftersom du följer denna tråd - så lär vi ju få reda på när förändring sker. Och om du är ÅF, så har du en order på fem-sex stycken när de dyker upp om du har bra kanaler och får tidig tilldelning...

Toshiba har en 1,5 TB disk på gång, oxå q3 2008

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-04 23:05

ST31500341AS mitten på september

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-04 23:52
Ursprungligen av Mija:

ST31500341AS mitten på september

Jippi!

1
Bevaka tråden