Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bild: Jag har sett nya iPhone 2 i Sverige

Tråden skapades och har fått 264 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag jobbar på hotell och inatt checkade en Appleanställd in på hotellet. Han la en iPhone på disken. Jag undrade vilket fodral han hade till telefonen eftersom den såg lite annorlunda ut. Han tog då snabbt och la telefonen i fickan, och sa "You shouldn't have seen that" Jag sa "Is that the iPhone 2?" He said "Maybe:)" Tolka det som ni vill.

Jag försökte fråga ut honom om allt som rör iPhone, men han vägrade svara. Han bekräftade iaf att allt kommer bli officiellt 9 juni. När jag frågade om den kommer ha gps så log han bara. Jag försökte få honom att åtminstone visa telefonen igen, men han vägrade.

Så hur såg den ut? Väldigt lik nuvarande iPhone. Men jag såg ingen silver ram runt. Den var helt svart, även baksidan. Baksidan och kanterna var dock mattsvart. Jag hoppas detta betyder att den har ett bättre grepp och inte har en tendens att glida ur handen. Jag tror även att den var lite tjockare. Detta borde ju innebära att de tryckt in fler grejer i telefonen. Kanke gps, kanske 3,2 mp kamera med autofocus och lite optiskt zoom, eller kanske bara mer minne. Skärmen såg likadan ut, men om det nu är högre upplösning så var det svårt att upptäcka nåt sånt på den korta stunden jag såg telefonen.

Hur som helst så är jag sjukt spänd inför 9 juni. Hoppas detta har fått det att vattnas i munnen på fler än jag.

Ursprungligen av greenone:

Detta hände i Sverige. Jag jobbar på hotel vid Arlanda flygplats. Killen var egentligen spansktalande, förstod jag när han snackade med en kollega på sin iPhone. Han jobbade definitivt på Apple. Dom uppgifterna fanns i bokningen. Dessutom märkte man klart på hur han betedde sig att han hörde dit.

Ursprungligen av greenone:

Jag bad servitrisen gå och kika på telefonen lite noggrannare, och just se om det finns nån kamera på framsidan, så hon gick dit med notan, tog en ordentlig titt och rapporterade sen till mig. Skumt att dom låter telefonerna ligga framme.

Hon såg ingen kamera. Men den kan ju vara dold under en blank yta. Den är definitivt tjockare. Men hon försäkrade att det inte var nåt gummihölje runt bara.

Framsidan var exakt som dagens lur, förutom att silvret var ersatt med mattsvart.

Ursprungligen av greenone:

Tack för allt stöd grabbar. Jag hoppas verkligen att det inte var ett fodral dom hade. Såg verklingen inte ut som det. Inte enligt servitrisen heller. Man såg dessutom tydligt en kamera sticka fram på baksidan med en lins som var kanske 4 gånger större än dagens kamera. Kanske 5mp? Inget linsskydd dock, vad jag såg iaf:/ Men hur som helst hade nog inte kameran synts lika tydligt om det varit ett fodral runt.

Edit: Lade till bilden i inlägget och samlade alla kommentarer från Greenone i samma inlägg. /Björnström

Senast redigerat 2008-05-23 10:53

Man kan ju alltid hoppas på att det är sant!
Gissar på att det bli många "va trött jag är på sådana här trådar!" svar på denna tråden..!

Men jag är iaf helt opartiskt och hoppas att det du hört/sett är sant!
om det är sant har du ju nått att vara mallig om! hehe

Ok, har andra oxå skrivit att dom har sett den? Det har jag missat isf. Det viktiga för mig är iaf att JAG vet att det är sant. Och mallig, det är jag:)

Ursprungligen av Wikipedia:

Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa.

Apple, ett av dom mest hemlighetsfulla företagen i världen. Inför releasen av nuvarande iPhone-modell hade endast en handfull människor sett själva produkten innan lansering.
Ett annat exempel är att jag vid ett samtal med Apples nordiska produktchef för ett par år sedan, fick veta att dom själva på Apple Norden blir informerade om nya produkter ca 48 timmar före lansering.

Så, utan bildbevis är jag en aning skeptisk till att någon "random employee" slänger upp en topphemlig ickelanserad produkt på en receptionsdisk.

Edit: Alternativt är det så klart någon som vill spela Allan genom att lura greenone att han klämmer på iPhone 2.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Så, utan bildbevis är jag en aning skeptisk till att någon "random employee" slänger upp en topphemlig ickelanserad produkt på en receptionsdisk.

Då tycker jag du är skeptisk i övermåtta. Alla mobiltelefoner genomgår praktiska tester och det sker bland annat genom vanligt användande. Jag har själv sett ett flertal Ericsson-modeller innan de lanserats, dels genom en bekant som jobbade med utveckling av dem och dels en f.d. kollega som hade ett formellt konsultuppdrag att resa runt och testa hur telefonerna funkade. Han tillbringade bland annat två veckor på kommunala bussar i Tyskland med ett par prototyper i handen.

Att även Apple använder sina egna anställda (åtminstone de som ingår i/jobbar nära projektet i fråga) för att testa sina egna produkter tar jag för givet.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Då tycker jag du är skeptisk i övermåtta. Alla mobiltelefoner genomgår praktiska tester och det sker bland annat genom vanligt användande. Jag har själv sett ett flertal Ericsson-modeller innan de lanserats, dels genom en bekant som jobbade med utveckling av dem och dels en f.d. kollega som hade ett formellt konsultuppdrag att resa runt och testa hur telefonerna funkade. Han tillbringade bland annat två veckor på kommunala bussar i Tyskland med ett par prototyper i handen.

Att även Apple använder sina egna anställda (åtminstone de som ingår i/jobbar nära projektet i fråga) för att testa sina egna produkter tar jag för givet.

Jag sprang på en Sony Ericsson-anställd på krogen för en massa år sen med en P800 i handen. Den släpptes fem månader efter att jag såg den första gången så det stämmer utmärkt. Fälttester är A och O för alla leverantörer av mobiltelefoner, så även Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 07:58

Kan mycket väl vara sant, vet folk som såg iPhone innan det blev offeciellt i NY (av misstag från Apple anställd)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-21 08:16

Ja, första iPhone har redan beskrivits av bloggare som hade fått tag på de första testarna och lyckats få de att visa upp telefonen.

Det här kan mycket väl vara sant - vi vet ju inte ens vad det är för hotell och var det ligger.

ptffft. IPhone 2 är la inget. Jag har sett Hajen 3, Alien 4 och Polisskolan 6 ! Så det så.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-21 20:12
Ursprungligen av Goflorp:

ptffft. IPhone 2 är la inget. Jag har sett Hajen 3, Alien 4 och Polisskolan 6 ! Så det så.

Haha!!
Dagens bästa....

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 09:24

Fredrik Dolk: Vad har svenska apple med det att göra då personen uppenbarligen pratade engelska?

Tycker i alla fall att det verkar hyffsat troligt att det stämmer speciellt då personen har tagit bort telefonen och sedan inte svarat på mer än att han skall vara uppmärksam den 9:e juni.

Men så misstror jag inte folk hela tiden heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 09:29

Var det på ett hotell i Sverige eller i utlandet? Att appleanställda springer omkring med iPhone 2 i Stockholm tyder ju i alla fall att ngt är igång i Sverige. Naturligtvis måste telefonen testas i de olika nya länderna innan den släpps. Skall den släppas "worldwide" direkt efter WWDC måste ju rimligen den testningen ske nu.

Johan

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-21 09:51

Vad jag kan minnas lyckades någon snubbe i staterna knäppa en bild på första iphonen innan den var släppt. Det var på någon mer eller mindre känd anställd som satt på ett tåg/buss. Om någon mer minns.

Längtar man till 9 juni eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 10:16
Ursprungligen av marcus.j:

Vad jag kan minnas lyckades någon snubbe i staterna knäppa en bild på första iphonen innan den var släppt. Det var på någon mer eller mindre känd anställd som satt på ett tåg/buss. Om någon mer minns.

Längtar man till 9 juni eller?

Just det, det var en utvecklare som inte ens arbetade på apple har jag för mig. En av gossarna bakom delicious library har jag för mig.

Ursprungligen av pgjores:

Just det, det var en utvecklare som inte ens arbetade på apple har jag för mig. En av gossarna bakom delicious library har jag för mig.

Mike Matas jobbade på Apple när den bilden togs, han anställdes veckorna innan som gränsnittsdesigner.

Ursprungligen av marcus.j:

Vad jag kan minnas lyckades någon snubbe i staterna knäppa en bild på första iphonen innan den var släppt. Det var på någon mer eller mindre känd anställd som satt på ett tåg/buss. Om någon mer minns.

Skillnaden var bara att telefonen redan var lanserad, den hade bara inte börjat säljas än. Steve Jobs hade redan tagit upp den ur fickan på en keynote.

  • Medlem
  • 2008-05-21 10:51

pgjores: mike matas!

Att det finns iPhone generation 2 ute på fälttester är väl lika säkert som att det åker runt icke lanserade bilmodeller på våra norrländska vägar.

Undrar vad som händer med den Appleanställde som glömmer prov-telefonen i taxin....

kan inte greenone säga om det var i sverige detta hände.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 11:57

Kan inte Player1 komma och sprida lite ljus

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-21 12:05
Ursprungligen av Tangen:

Kan inte Player1 komma och sprida lite ljus

Han vet inget!Han sa aldrig nåt om iMacen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 12:12
Ursprungligen av fedi-93:

Han vet inget!Han sa aldrig nåt om iMacen!

(fem)

jag vet ingenting!
Men att det kommer en ny iPhone är ju inte så svårt att gissa, men vad specarna är på den är ju lite klurigare.
Att den skulle ha dubbelt så hög upplösning som dagens iPhone.... eller jag vet ju inget var det ju

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 13:02
Ursprungligen av Player1:

jag vet ingenting!

Att den skulle ha dubbelt så hög upplösning som dagens iPhone.... eller jag vet ju inget var det ju

hmmmm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 13:08
Ursprungligen av Player1:

jag vet ingenting!
Men att det kommer en ny iPhone är ju inte så svårt att gissa, men vad specarna är på den är ju lite klurigare.
Att den skulle ha dubbelt så hög upplösning som dagens iPhone.... eller jag vet ju inget var det ju

Vet du ingenting om att kameran har dubbelt så hög upplösning eller ingenting om att skärmen har dubbelt så hög upplösning?

Skärmen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 13:24
Ursprungligen av Player1:

Skärmen

hmmmm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 13:42
Ursprungligen av Player1:

Skärmen

Skulle skärmen ha dubbelt så hög upplösning är det ju ingenting annat än en sensation! Jag som tycker att bilden redan idag är knivskarp. Vore det inte för att Player1 tidigare har varit han-blir-nog-snart-av-med-jobbet korrekt i sina förutsägelser skulle i alla fall jag avfärda det som skitsnack.

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 13:46

Redglittercoffin: tror du misstar Iphone v2 för en produkt som inte är lanserad än... iPhone v2 är ju trots allt bara en uppgradering av en befintlig produkt.

Chuck: Kan inte mer än att hålla med.

Bevaka tråden