Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få Airport Express att inte vara router?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja, har en Airport Express av senaste modellen som jag fram tills nu använt som router. När jag nu kopplat in min nya Time Capsule som ny router i mitt nätverk vill jag använda Airporten bara som koppling till stereon. Här uppkommer dock problem i min MacBook nu inte hittar airporten. Har återställt den hur många gånger som helst men inget händer.

Bara ett irriterande gult blinkande ljus.

Ursprungligen av Erikoberg:

Tja, har en Airport Express av senaste modellen som jag fram tills nu använt som router. När jag nu kopplat in min nya Time Capsule som ny router i mitt nätverk vill jag använda Airporten bara som koppling till stereon. Här uppkommer dock problem i min MacBook nu inte hittar airporten. Har återställt den hur många gånger som helst men inget händer.

Bara ett irriterande gult blinkande ljus.

Har du kopplat den med ethernetkabel från Time Capsule?

Nej, bara kopplat den till stereon. Du ska väl inte behöva göra något annat eller måste man ha den kopplad till internet när man ställer in den?

Ursprungligen av Erikoberg:

Nej, bara kopplat den till stereon. Du ska väl inte behöva göra något annat eller måste man ha den kopplad till internet när man ställer in den?

För att få ett fungerande nätverk måste du koppla den till ethernetkabeln också, så att datorn känner igen den. Prova det så ska du se att det fungerar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 11:40

henkebarn: Njae, det stämmer väl inte. Jag plockade upp min sproilans Express och stoppade den i jacket (ström) och macbooken hittade den och frågade om jag ville köra den i det befintliga nätverket.

Ursprungligen av Trineo:

henkebarn: Njae, det stämmer väl inte. Jag plockade upp min sproilans Express och stoppade den i jacket (ström) och macbooken hittade den och frågade om jag ville köra den i det befintliga nätverket.

Jaså? Men kunde du verkligen använda den till något? Alltså, om du kopplade ljudkabel till ljudanläggning, kunde du då spela musik via AirTunes utan ethernetkabel?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-21 11:46

Ja man kan spela musik på en Express utan ethernetkabel.

Själv har jag en Time Capsule inställd som WDS-bas eller vad dom kallar det nuförtin och sen Expressen inställd som WDS-fjärrstation. Inga kablar mellan, fungerar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 11:46

Såklart jag kunde. Det är ju det som är hela poängen med den.

Jaså? Där lärde jag mig något nytt. Jag trodde att själva Express-stationen var tvungen att ha trådbunden kontakt med nätverket för att kunna skicka och ta emot trådlösa signaler. Då drar jag mig tillbaka ur diskussionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 13:39

Nope, funkar som en brygga eller repeater. Så den kan ta emot det trådlösa och förstärka det och då även skicka ljud till stereo. Det som är grejen med AIRtunes.

Ursprungligen av Trineo:

Nope, funkar som en brygga eller repeater. Så den kan ta emot det trådlösa och förstärka det och då även skicka ljud till stereo. Det som är grejen med AIRtunes.

Alltså jag har fattat vad AirTunes gör. Har själv en Express. Jag menar alltså kopplad med ethernetkabel från modem eller router, inte till datorn. Trådlöst från datorn visste jag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-21 16:08
Ursprungligen av henkebarn:

Alltså jag har fattat vad AirTunes gör. Har själv en Express. Jag menar alltså kopplad med ethernetkabel från modem eller router, inte till datorn. Trådlöst från datorn visste jag.

ja men har man en Extreme eller Time Capsule som första trådlösa router kan man ha expressen som en brygga och då behövs ingen kabel in i expressen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-21 21:32
Ursprungligen av gunek:

ja men har man en Extreme eller Time Capsule som första trådlösa router kan man ha expressen som en brygga och då behövs ingen kabel in i expressen.

Behövs och behövs... Det finns ingen koppling mellan funktionerna och hur du ansluter de olika Airport-enheterna. Det enda du spelar med är bandbredden i luften. För förutom din egen payload mellan klient och närmsta Airport måste också Airportarna trunka datatrafiken mellan sig och tillslut även mot WAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 14:48
Ursprungligen av Erikoberg:

Tja, har en Airport Express av senaste modellen som jag fram tills nu använt som router. När jag nu kopplat in min nya Time Capsule som ny router i mitt nätverk vill jag använda Airporten bara som koppling till stereon. Här uppkommer dock problem i min MacBook nu inte hittar airporten. Har återställt den hur många gånger som helst men inget händer.

Bara ett irriterande gult blinkande ljus.

Hur menar du att MacBooken inte hittar Expressen? Jag tor inte att den syns i Airportmenyn utan du måste använda Airport Utility och ställa in Expressen att ansluta till befintligt nätverk. Det är dock något som är lite buggigt. Det tog ett par återställningar med hjälp av ett gem på Expressen för att det skulle bita. Jag tror också att jag stängde av och på Airport på Macen. Jag vet inte vad som hade effekt men nu fungerar det i alla fall.

Johan

Jag lånar tråden lite om det är ok...

Jag köpte en airport express idag och jag vill dela ut mitt itunes bibliotek från min imac till min macbook.
imacen är koplad med kabel till mitt modem/router och min airport är kopplad med kabel från modem/router. macbooken är ansluten trådlöst till airporten.

Problemet är att macbooken hittar inte det utdelade biblioteket om jag inte ansluter imacen trådlöst till airporten.
Har det någon betydelse för internet hastigheten på min imac att både ansluta via kabel och airport?

/daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 09:20
Ursprungligen av looserdale:

Jag lånar tråden lite om det är ok...

Jag köpte en airport express idag och jag vill dela ut mitt itunes bibliotek från min imac till min macbook.
imacen är koplad med kabel till mitt modem/router och min airport är kopplad med kabel från modem/router. macbooken är ansluten trådlöst till airporten.

Problemet är att macbooken hittar inte det utdelade biblioteket om jag inte ansluter imacen trådlöst till airporten.
Har det någon betydelse för internet hastigheten på min imac att både ansluta via kabel och airport?

/daniel

Kolla så att båda ligger på samma nätverk, vilket de förmodligen inte gör. Du får ställa Express så att den inte agerar router utan repeater av ditt befintliga nätverk och att routern/modemet får agera DHCP server.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-11 20:33

xPress men inte jag

Nu får Ni hjälpa mig igen!
Jag har precis kopplat in en Airport Express till stereon och tänkte på vanligt Macmaner "det är bara att köra", men den kommer upp som en egen trådlös anslutning och jag vill ha samma anslutning hela tiden (använder en router).

Hur får jag expressen att gå på samma nätverk som bredbandet?

Nu har jag fått igång det, men skall det lysa en grön lampa?
Jag vill som sagt bara streama musik genom den.

Senast redigerat 2008-06-11 20:59
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-23 18:49
Ursprungligen av Trineo:

Kolla så att båda ligger på samma nätverk, vilket de förmodligen inte gör. Du får ställa Express så att den inte agerar router utan repeater av ditt befintliga nätverk och att routern/modemet får agera DHCP server.

Jag sitter med samma problem som trådskaparen. Har en Express som jag hade som router före jag köpte TC. Nu kör jag Time Capsule som router men vill använda AirTunes-finnesen i expressen (vilket de smarta/elaka macnissarna inte skickar med i TC!) och göra det genom att använda expressen som en brygga/repeater, alltså inte huvudrouter utan koplla till befintligt nätverk.

Visst skall jag ställa in att den skall repeat-era det befintliga nätverket men problemet är att Expressen INTE kommer upp - man ser den helt enkelt inte i Airport-verktygen eller ngn annanstans heller.

  • Medlem
  • Kumla
  • 2008-09-23 19:09

AirPort Express

Hej!
Jag har en fråga angående AirPort Express.
Om jag har en AirPort Extreme som min trådlösa routern kan jag då koppla in en AirPort Express trådlöst och ha den som brygga till min Popcorn Hour media spelare. Alltså kan jag koppla in ett nätverks kabel mellan Popcorn och Airport Express och komma åt mitt trådlösa nätverk?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-23 19:14
Ursprungligen av T.P.:

Alltså kan jag koppla in ett nätverks kabel mellan Popcorn och Airport Express och komma åt mitt trådlösa nätverk?

Ja. Läs -> 99.se - Visa inlägg - Airport express som "nätverkskort"

  • Medlem
  • Kumla
  • 2008-09-23 19:20

Tack för ett snabbt svar, då ska jag beställa en Airport Express på en gång.:)

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-21 18:30

Har samma problem med min airport express som jag köpte idag. Konfigurerade den och lät den starta om. Nu hittar jag den inte ens i airport-verktyg :S
Har testat att nollställa den ett antal gånger utan resultat.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-05-21 21:04

Samma problem här. Köpte den idag och allt fungerade perfekt. Musik strömmade ur stereon. Skulle sedan flytta den till ett annat strömuttag. Fick då ett meddelande att en uppgradering var tillgänglig. (7.3.1 tror jag det var). Installeringen gick bra men när den skulle starta om så blev det fel. Den verkar inte kunna starta om. Vid reset kommer den upp i airportverktyget men efter inställningarna och omstart blir det fel och den blinkar gult. Har startat om Macbooken också men inget hjälper.

express vill inte leka med extreme...

Ursprungligen av Atis:

Samma problem här. Köpte den idag och allt fungerade perfekt. Musik strömmade ur stereon. Skulle sedan flytta den till ett annat strömuttag. Fick då ett meddelande att en uppgradering var tillgänglig. (7.3.1 tror jag det var). Installeringen gick bra men när den skulle starta om så blev det fel. Den verkar inte kunna starta om. Vid reset kommer den upp i airportverktyget men efter inställningarna och omstart blir det fel och den blinkar gult. Har startat om Macbooken också men inget hjälper.

Jag har exakt samma problem som du. Har du fått det att funka?
/Svanen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-07 12:26

Hej Fredric!
(inform)
Du kunde inte ta emot pm tydligen. Hm... Postar mitt svar här. Ursäkta mig alla andra men frågan är direkt knuten till tråden ...

Du skall inte ge upp. Det funkar kanonbra och med iPhone kan jag nu med appsen "Remote" styra iTunesbiblioteket från soffan via iPhone/Remote/iTunes/Airtunes. Halleluja! Jag fick helt enkelt nollställa min AE. Den hade ju fungerat som server/primär före TC landade här hemma. Så, bort med allt gammalt och sedan är det lite plug-n-play resten. Du använder dig av Airportverktyg och svara på frågorna helt enkelt ...

Hoppas det var till liiiite hjälp.

Cheers!

Ricard

1
Bevaka tråden