Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lästips: Historien om Amiga

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ars Technica har en mycket, mycket intressant artikelserie om Amigan och dess historia. Helt klart rekommenderad läsning för alla som har intresse för datorns historia.

Kolla här: A history of the Amiga, part 1: Genesis: Page 1

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-14 15:22

Wow. En cliffhanger. Väntar på fortsättningen

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-14 15:55

Aha...tack!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-14 16:36

Tänk vad som skulle hänt om Apple sålt till Commodore?:

The First Historical Hobby and Home Computer - Apple I - Apple II - Commodore PET - TRS-80
Note: Steve Jobs and Steve Wozniak at one point in time showed the Apple I prototype to Commodore, who agreed to buy Apple. Steve Jobs then decided not to sell to Commodore, who bought MOS Technology instead and then designed the PET. The Commodore PET was seen at the time to be a chief rival of the Apple.

Fler delar torde komma också. Mycket välskrivna artiklar som vanligt.

Kan varmt rekommendera On the Edge, the rise and fall of commodore, för som som är intresserade av detta, Variant Press: On the Edge

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-15 14:07

Och för de som aldrig får nog av Amiga, Back to the Roots - Amiga Culture Directory Project.

Ursprungligen av hallogallo:

Kan varmt rekommendera On the Edge, the rise and fall of commodore, för som som är intresserade av detta, Variant Press: On the Edge

Dito. Otroligt bra bok, värd varenda öre och lite därtill!

Ah, ljuva maskin. Säga vad man vill, men ingen elektronisk mojäng kan någonsin mäta sig med en Amiga.

Ni har väl inte gjort er av med era? Jag har 1200T/040, 1200/030, 600HD(!!) kvar och står alltid inpluggade. De senaste åren har de visserligen inte alltid vart igång, men de är bara en knapptryckning bort

Nejdå. Spelade Stunt Car Racer på min A1200HD senast i Söndags.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-20 22:35

Har min gamla 1200HD 120 mb stående hemma hos farsan. Men funkar verkligen stunt car racer på den? Har orginalet men har för mig att det inte funkade. Får helt enkelt testa i helgen. Det var riktigt länge sen den var igång. Står till och med inkopplad med 1942s skärm och allt.

Om du inte får igång spelet kan du hålla nere båda musknapparna när du startar Amigan och sen välja ett annat grafikläge för ökad kompabilitet från menyn som kommer upp. Stunt Car Racer fungerar utmärkt på min A1200HD.

Det finns enorma mängder patchar som gör att de flesta gamla icke-AGA-spelen (och även AGA-spel såklart) funkar från hd'n.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-05-22 00:40

En 500, en 500+ en 2000+acceleratorkort samt en 3000. Skulle vara kul med en 4000 och en 1200 också

Där ser man.

Jag som alltid trott att gamla ZX Spectrum-ägare blev till Mac-ägare medan Commodore-ägare (speciellt C64) blev till PC-ägare. Men Amiga-ägare kanske gick sin egen väg?

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Där ser man.

Jag som alltid trott att gamla ZX Spectrum-ägare blev till Mac-ägare medan Commodore-ägare (speciellt C64) blev till PC-ägare. Men Amiga-ägare kanske gick sin egen väg?

Varför begränsa sig? Sedan jag blev "tvungen" att skaffa något som var kompatibelt med nyheter på webben och i dokumentformat var PC det givna valet. Mac var ju nästa lika icke-kombatibel med allt som Amigan var i slutet av 90-talet. Ett antal år med Windows och sedan slank en Mac in när det började kännas som att det var kompatibelt nog.

Tyvärr klarar man sig inte utan Windows än idag, men Amigan och Mac'en har ju trevligare OS och klart tuffare design

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-24 18:56
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Där ser man.

Jag som alltid trott att gamla ZX Spectrum-ägare blev till Mac-ägare medan Commodore-ägare (speciellt C64) blev till PC-ägare. Men Amiga-ägare kanske gick sin egen väg?

ZX Spectrum 48K -> Amiga 500 -> Flera Amiga modeller -> PC -> Flera PC modeller -> Mac+PC

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-05-22 08:25

Har haft en Sinclair QL också.....sålde den tyvärr när jag köpte min första Amiga

Hade butik på den tiden sålde dem allihop inkl. Dragon 32, Oric, Texas TI 99, Atari 400 & 800 samt TV-spel Intellivision. Det var tider det....

Ursprungligen av Snoopy:

Hade butik på den tiden sålde dem allihop inkl. Dragon 32, Oric, Texas TI 99, Atari 400 & 800 samt TV-spel Intellivision. Det var tider det....

Hah. Då måste jag ha sålt till dig eftersom jag jobbade som distributör på denna gamla goda tid! Vilken butik, om man får fråga?

1
Bevaka tråden