Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk krasch?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-11 00:01

Hej på er.

Det verkar som om tjejens Macbook har lagt av. Har gjort felsökning enl. användarhandboken. Tror att det är hårddisken har packat ihop. Det "tickar" och den hittar inte startskivan. När jag stoppar i OS X install disk 1 och försöker använda diskverktyget, så är DVDn det enda den hittar.

Några tips på vad jag prova mer innan jag lämnar in den på måndag?:'(

Det går ju att (väldigt enkelt) montera i ny hårddisk i Macbook:en och fortsätta på den. Då har ni en chans att rädda det gamla, IBAS eller liknande. Den gamla disken brukar man nämligen inte få tillbaka om man lämnar in burken på service.

EDIT: Prova disken i ett externt chassi och se om den fungerar där. Behöver ju inte vara diskkrash men om det låter konstigt så..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-11 15:07
Ursprungligen av buuyuu:

Hej på er.

Det verkar som om tjejens Macbook har lagt av. Har gjort felsökning enl. användarhandboken. Tror att det är hårddisken har packat ihop. Det "tickar" och den hittar inte startskivan. När jag stoppar i OS X install disk 1 och försöker använda diskverktyget, så är DVDn det enda den hittar.

Några tips på vad jag prova mer innan jag lämnar in den på måndag?:'(

Jag fick exakt samma fel förra veckan, men har nu lämnat in den på service.
Det roliga var att den fungerade innan jag stack och kollade på fotboll. Jag kom hem och försökte ta upp datorn ur vila, det visade sig att datorn var avstängd. Man tänkte, okej varför är den avstängd? Jag försökte sätta igång den, men hörde då konstiga ljud ifrån HDDn, ringde Apple Support och fick ett referrensnummer så jag kunde lämna in den på service. Så nu är det bara att vänta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-11 23:09

Likadant för oss, datorn stod på bordet hela dagen utan att flyttas. När hon sätter sig vid den på kvällen så har den hängt sig och tickar konstigt. Tvångsomstart var det enda som gick att göra och efter det så hittar den inte startskivan...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-11 23:25

Det där tickandet du beskriver låter precis som min, men hoppas det löser sig iallfall:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-13 11:58

Ok, här kommer det senaste.

Min svarta MacBook har råkat ut för samma som min kära sambo. Hårddisken la av igår. Vad är oddsen för det? Jag köpte min 27:e juni 2007 och min sambo fick sin 29:e juni 2007 och båda våra hårddiskar rasar med två dagars mellanrum (080510 och 080512). Sambon har lämnat in sin på Officestore i Karlstad, där vi köpte dem och väntar nu på att felsökning och reparation ska bli klar.

Jag ringde apple support (vi har båda köpt till APP) eftersom jag pluggar i Uppsala och inte kunde gå ner till Officestore hemma i Karlstad. Efter lite felsökning per telefon så säger supporten att de skickar mig en ny hårddisk och jag ska returnera den gamla när jag fått den nya. Så långt allting väl, bara att hoppas att det inte dröjer alltför länge innan den nya kommer.

Bara att hoppas att allt går snabbt och smidigt...

Tydligen inte helt ovanligt med trasiga diskar i Macbook och Macbook Pro hörde jag från vårt serviceställe i Sundsvall.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-05-13 12:17

Hårdisken på min macbook kraschade efter ca 9 månader och jag känner igen dedär tickande ljudet, som om disken försöker starta gång på gång. Jag lämnade in min och fick en ny allafall. Som tur va hade jag backat upp allt med timemachine så jag förlorade inte ens min bakgrundsbild.
Jag försökte med diskverktyget först, men de funkade inte. Förmodligen är det bara att lämna in den och få disken utbytt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-20 20:59

Nu var man tillbaka. Skrämmande vad man saknat den... Snacka om beroende, haha.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-21 15:51
Ursprungligen av buuyuu:

Nu var man tillbaka. Skrämmande vad man saknat den... Snacka om beroende, haha.

Jag har inte fått tillbaka min än, hoppas att man får den snart!

Tydligen dåliga diskar, har också en användare med svart MacBook där hårddisken kraschade med samma tickande ljud.

Tur man har ett bra backupsystem

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-24 17:06

Igår ringde dem ifrån mitt serviceställe och berättade att disken var helt kaputt. Han frågade om jag hade massa viktiga filer på datorn. Men som tur var har jag inte det, han meddelade också att han hittat en liten spricka på mitt topcase i högra hörnet så de byter det också:) När man får tillbaka datorn kommer den nästan vara som ny då:)

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-05-29 09:21

Min disk kraschade i höstas, jag bytte den själv. Men sedan fick jag den här länken av en kompis (som kör windows):Important Notice Users of Apple MacBooks Retrodata Data recovery

Jag har pratat med apple och berättade om länken, jag skulle eventuellt få ersättning för disken jag köpte. Innan de bestämde sig, ville de göra mig lite nöjdare genom att byta mitt gulnade topcase och min sporadiskt fungerande cd-läsare.

Min disk var just FW 7.01, vilket står på den om man plockar ut den.

En bekants vita halvårsgamla Mac Book fungerar inte. Den går att starta men upp kommer bara en vit sida med ett äpple och den lilla snurren.
Prövat är:
Hårddisktest med CD-skivan - allt var ua.
Tagit ur batteriet och tryckt på start - inget hände
Prövat att trycka Alt+Cmd+R+P - inget händer
Stoppat i CD-skivan igen och då fastnar den där inne - går inte att få ut

Hur ska man göra få ut CD-skivan så man kan köra Skivverktyg ?
Tacksam för hjälp !

Ursprungligen av KaRo:

En bekants vita halvårsgamla Mac Book fungerar inte. Den går att starta men upp kommer bara en vit sida med ett äpple och den lilla snurren.
Prövat är:
Hårddisktest med CD-skivan - allt var ua.
Tagit ur batteriet och tryckt på start - inget hände
Prövat att trycka Alt+Cmd+R+P - inget händer
Stoppat i CD-skivan igen och då fastnar den där inne - går inte att få ut

Hur ska man göra få ut CD-skivan så man kan köra Skivverktyg ?
Tacksam för hjälp !

Håll ner musknappen när du startar datorn så matas cd:n ut

Tack Örjan B !
Funkade att få ut skivan genom att hålla ned musknappen vid start.
Men CD:n visar bara fram till Målplats men sedan visas inga målplatser. Hon får ringa Support.

Jag hade hd crash i min före detta blackbook för cirka ett år sen. Samma beteende, klickade bara när jag skulle väcka den från sleep. Hårdskivan var förstås seagte med fw 7.01.. och Apple levererade en identisk i utbyte (vilken dock lever än idag, men jag rekommenderar ibland den nuvarande innehavaren att byta den illa kvickt).

1
Bevaka tråden