Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in vad som skall backas i Time Machine?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-05-20 08:59

När man startar tjänsten Time Machine på servern så saknar jag ett alternativ där jag kan ställa in vad det skall tas backup på. Det enda man kan välja bort är systemfiler men jag skulle vilja även att ta bort mappen Program. Kan man skriva in något i Details - com.apple.MCX.TimeMachine som gör att den bara tar backup på t,ex dokumentmappen?
Eller har någon hittat något läsbart om detta?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-05-20 13:38

Lite mera info

Tittar man i com.apple.MCX.TimeMachine så finner man BackupSkipSys. Detta för att inte ta TMbackup på Backup. Finns det någon BackupSkipApp (eller någon liknande kommando) för att inte ta TMbackup på program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 13:51

Skippar du systemmappen så skippar den alla filer som installeras med systemet. Dvs alla program som installeras som standard.

/glemme

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-05-20 14:00

Fast jag vill ju inte ha med några program alls. Det känns lite onödigt att låta Time Machine ta backup på MsOffice, Adobe Photoshop osv.
Finns det någon dokumentation om vilka strängar man kan använda?. Jag har tittat runt men inte sett någon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 14:54

Bara en fråga: varför funkar det inte att skippa systemmappen och programmappen?

Edit: Eller ser timemachine annorlunda ut i os x server? Annars kan man ju lägga in vilka mappar som inte ska backas upp, genom vanliga GUI.

Senast redigerat 2008-05-20 15:09
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-05-20 15:26

Det ser annorlunda ut i servern än i klienten. I klienten kan du välja att undanta de mappar du inte vill att TM skall använda. Om klienterna är "bundna" till en server så finns det i servern ingen sådan möjlighet och du kan då inte använda klientens inställningar utan bara inställningar från servern. . I serverns TM inställningar kan bara välja att undanta systemmappen, däremot finns det möjlighet att skall skriva in kommandon och det är de som jag är på jakt på.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-05-22 07:35

En annan intressant sak är att om i servern sätter ett värde för hur mycket som skall backas upp t.ex 500 Mb så struntar TimeMachine fullständigt i det utan backar ändå upp allt.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-27 08:59

Jag tänkte svara på mitt egna inlägg. Så här fungerar Time Machine på servern.
Om du ställer in Time Machine på servern så att den skall vara på tex max. 20 Gb på klienten så hjälper inte det eftersom TimeMachine tar hela programmappen när du kör Time Machine första gången.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-27 09:57

Jag har modifierat

/System/Library/CoreServices/backupd.bundle/Contents/Resources/StdExclusions.plist

för att lägga till och ta bort olika mappar från TM-backuppen.

Den måste nog modifieras för varje dator separat. Tror inte att det funkar med MCX (har inte provat iofs). Men har du ARD så är det en lätt match.

1
Bevaka tråden