Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har delad mapp på datorn med nån jag inte vet vem det är?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som sagt som titeln lyder. Nu när jag skulle gå in i mina dokument så uppmärksammade
jag en konstig mapp. I delat sektionen så har jag en delad mapp med nån som heter Johnny Wong. Den heter Johnny Wong´s public folder. Jag känner ingen Johnny Wong och jag har ingen anning om hur den kommit dit. Verkar inte gå att få bort heller. Provar jag att gå in mappen så hittar jag en annan mapp som heter brevlådemapp, försöker jag gå in i den så säger den bara åt mig att jag inte har behörighet.

Hjälp! Jag vill inte ha en massa skit som jag inte vet vad det är. Är jag utsatt för någon slags attack? Trodde man mer eller mindre skulle slippa skiten när man använde mac.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-19 23:31

Har du ett trådlöst nätverk som inte är skyddat?

nej jag har inte trådlöst, utan jag har fiber in i väggen direkt kopplat till min dator.
Hur får jag bort han?!?! Jag vill få bort honom//mappen illa kvickt! Jag blir nervös av att se mappen där.

Det står Johnny Wong´s Macbook.

Ursprungligen av JoeyKiller:

Jag vill få bort honom//mappen illa kvickt! Jag blir nervös av att se mappen där. Det står Johnny Wong´s Macbook.

För att slippa se Johnny och andra Bonjourdatorer är det bara att gå in i Finder-inställningarna och under fliken "sidofält" avmarkera att Bonjour-datorer ska visas.

Rätt åt routern förresten. Sådana ska bara funka.

JoeyKiller; passande namn om du "avlivar" tekniska prylar som inte fungerar.....

Johnny Wong är en professor i datavetenskap i USA versatt version av http://www.cs.iastate.edu/~wong/
fast det är väl inte han som sitter som en liten hjälpreda i din dator ?

Ingen som lånat din dator och vill "skoja" med dig ?
Det finns ingen Johnny Wong i Sverige, däremot en Jonny Wong i Värnamo.

  • Medlem
  • 2008-05-21 19:29
Ursprungligen av KaRo:

JoeyKiller; passande namn om du "avlivar" tekniska prylar som inte fungerar.....

Johnny Wong är en professor i datavetenskap i USA versatt version av http://www.cs.iastate.edu/~wong/
fast det är väl inte han som sitter som en liten hjälpreda i din dator ?

Ingen som lånat din dator och vill "skoja" med dig ?
Det finns ingen Johnny Wong i Sverige, däremot en Jonny Wong i Värnamo.

Ja, alltså, man behöver ju inte

1. Vara sökbar i enrio/etc
2. Vara sökbar hos folkbokföringen
3. Vara svensk medborgare

eller ens döpa datorn till det man de facto heter.

Man behöver heller inte spalta lite dryga invändningar, men jag ursäktar mig med att jag sitter på ett segt seminarie, där detta forum från iPhone:en är min enda tröst.

Det är väl en Bonjour-enhet? Alltså i Finder-fönstrets vänsermeny?

Det handlar alltså om Bonjour-enheter som syns för att ni är på samma subnät. Antingen har du råkat ansluta till någon annans trådlösa nät, eller så ser du användare som är anslutna till samma växel för fiberkabeln.

Den ligger i menyn till vänster under namnet delat. Den har aldrig vart där förut. Så vitt jag vet så är jag inte ansluten till nåns trådlösa nätverk, har inte airporten på. Men anslutna till samma växel? Han har aldrig vart där förut och jag vill inte ha honom där heller. Känns som om han är inne och rotar i min dator. Är jag nojig nu?

Ja nu är du nojjig.

Han är inte inne i din dator. Det enda Bonjour gör är att påvisa datorernas existens. Sedan måste man ändå ansluta via något annat protokoll för att faktiskt komma in i din dator.

Däremot borde du skaffa en hårdvarubrandvägg.

jag hade en i min router men jag ballade ur totalt på den och slog sönder den eftersom den bara höll på att jävlas. Men jag kan vara lugn eller? För jag vill inte ha folk snokandes i min dator.

  • Medlem
  • 2008-05-21 14:10
Ursprungligen av JoeyKiller:

jag hade en i min router men jag ballade ur totalt på den och slog sönder den eftersom den bara höll på att jävlas. Men jag kan vara lugn eller? För jag vill inte ha folk snokandes i min dator.

Slår du sönder teknikprylar för att de "inte fungerar" som du vill att som ska undrar jag om du någonsin kan finna lugn

Ursprungligen av FrrH:

Slår du sönder teknikprylar för att de "inte fungerar" som du vill att som ska undrar jag om du någonsin kan finna lugn

Slå sönder, hänga dem på väggen.. allt funkar lika bra.

Nej, du behöver inte oroa dig över att det finns Bonjour-enheter i menyn. Men tänk på att andra grejer försöker komma in i din dator. Så brandvägg upp!

Tror JoeyKiller bor i Skärholmen!?

1
Bevaka tråden