Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur simulera en färg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-05-14 16:18

Hej hur simulerar jag vilken färg det blir om man trycker 100% gul på 100% Pantone 299?

Att simulera 100% gul på t.ex. 100% cyan var inte så svårt då de finns cmyk reglage, men när man blandar in pantone färger så är jag helt lost.
Vet att man kan välja förhandsvisa övertryck i t.ex. illustrator men läggar ja en 100% gul platta över en 100% 299 platta blir det gult med eller utan förhandsvisning.

Jag har tillgång till Adobe CS3 (fast kan inte nån av programen som ingår särskilt bra )

  • Medlem
  • 2008-05-14 18:45

Du får använda skallen. Jag känner inte till något program som på ett övertygande sätt kan simulera ens PMS-färger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 14:16

I InDesign ser man effekten av övertrycket om man definerar PMS-färgen som spot och sen ger den gula plattan attributet "Övertryck fyllning" när man förhandsvisar övertryck.

Du måste ge objektet attributet för övertryck, det är inte på automatiskt.

Janne

Skall dessa övertryck printas/tryckas sedan? Jag tror du kommer få större problem där än de problem du har med att simulera färgerna på skärmen. Pantone och andra "spotfärger" är ju inte till för att blandas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 19:21
Ursprungligen av TonyEnglund:

Pantone och andra "spotfärger" är ju inte till för att blandas.

Säg inte det, man kan skapa effekter genom att lägga till en femte färg och utnyttja övertryck. Och i ett budgetjobb kan man med svart och en dekorfärg skapa effekter när man blandar dessa. Så det är fullt möjligt och görs ideligen.

inDesign har ju dessutom möjlighet att med dekorfärger blanda nya kombinationer.

Vi lever inte i en värld av bara CMYK.

Janne

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-05-28 15:33

I Illustrator väljer du bara 'Visa > Förhandsvisa Övertryck' så ser du hur det blir (typ). Du måste naturligtvis markera de färger som ska övertryckas också (klicka på objektet och markera i paletten 'Attribut'). Easy peasy .. sen hur korrekt det är tar jag inget ansvar för och säkerligen ingen annan heller.

1
Bevaka tråden