Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operativsystem i profilen under avataren

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 04:43

Jag undrar om det inte skulle underlätta om man kunde ange vilket/vilka operativsystem man använder och att det sedan syntes under avataren.

Jag tycker att det händer lite nu och då att folk föreslår program som det sedan visar sig att folk inte kan använda. Och att komma ihåg att ange operativ varje gång man frågar efter ett program tror jag inte på.

Ursprungligen av Katinka:

Jag undrar om det inte skulle underlätta om man kunde ange vilket/vilka operativsystem man använder och att det sedan syntes under avataren.

Jag tycker att det händer lite nu och då att folk föreslår program som det sedan visar sig att folk inte kan använda. Och att komma ihåg att ange operativ varje gång man frågar efter ett program tror jag inte på.

Ingen dum ide´tycker jag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-19 08:58

Nej tack, tycker det är rätt ointressant. Möjligtivs skulle jag kunna tänka mig att man kan tagga en tråd i vissa forum med info om os. Fast egentligen, det besparar en de ca 2 sek det tar att skriva "kör linux/win98/macos/". Och hursom lär det ju oftast fyllas på med information ändå, för att skriva windows kan ju betyda ett gäng olika versioner.

Grundtanken är god, men tyvärr brister det i praktiken

Ursprungligen av Arete:

Nej tack, tycker det är rätt ointressant. Möjligtivs skulle jag kunna tänka mig att man kan tagga en tråd i vissa forum med info om os. Fast egentligen, det besparar en de ca 2 sek det tar att skriva "kör linux/win98/macos/". Och hursom lär det ju oftast fyllas på med information ändå, för att skriva windows kan ju betyda ett gäng olika versioner.

Grundtanken är god, men tyvärr brister det i praktiken

Du kan ha rätt i det. Jag tänkte närmast på vilket OSX man kör, men det kanske är lika illa det ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-19 09:09

Ja OSX är väl ännu värre? Det har väl inte ens en ansats till att vara bakåtkompatibelt, så där blir det väl än mer viktigt att skriva vilken version

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 12:52
Ursprungligen av Arete:

Ja OSX är väl ännu värre? Det har väl inte ens en ansats till att vara bakåtkompatibelt, så där blir det väl än mer viktigt att skriva vilken version

Hur menar du? Bakåtkompatibelt?

Ursprungligen av acke:

Hur menar du? Bakåtkompatibelt?

Instämmer i Acke:s fråga ? Hurdå ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-19 13:06

Apple kör ju med inställningen att en ny version av OSX inte nödvändigtvis måste vara bakåtkompatiblet med äldre versioner (även om äldre saker oftast går att köra). MS har ju däremot fortfarande idén att alla windowsprogram som gjorts till windows95 och framåt (i teorin) ska vara körbara. Finns för och nackdelar med båda ideologierna.

Arete: Microsoft tog sitt förnuft till fånga för flera år sedan och lade ner det tankesättet (de kanske ännu en gång lärde sig något vettigt från Apple? ). Visst finns det både fördelar och nackdelar med båda ideologierna och det pågår fortfarande lite krig inom MS om det här.. men det är knappast så att fördelarna och nackdelarna väger jämnt.

edit: Men det här känns väl ändå ganska så OT..

Många kommer att glömma att uppdatera sin profil.
Och så ställer de en fråga i forumet.
Och de som svarar på frågan tror att personen använder en viss version.
Och så blir det missförstånd, och så tar det några inlägg innan man rett ut det...

Och om man har flera datorer, och frågan gäller en annan dator än den som nämns i din profil? Återigen risk för missförstånd.

Nej, jag tror det är bättre att man lämnar den information som behövs (t.ex datormodell, systemversion, programversion) i samband med att man ställer frågan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Många kommer att glömma att uppdatera sin profil.
Och så ställer de en fråga i forumet.
Och de som svarar på frågan tror att personen använder en viss version.
Och så blir det missförstånd, och så tar det några inlägg innan man rett ut det...

Och om man har flera datorer, och frågan gäller en annan dator än den som nämns i din profil? Återigen risk för missförstånd.

Nej, jag tror det är bättre att man lämnar den information som behövs (t.ex datormodell, systemversion, programversion) i samband med att man ställer frågan.

"Tänkte inte på det....." Helt rätt ! Lägg ner förslag till projekt.

  • Medlem
  • 2008-05-19 22:42

Det händer faktiskt också att man har flera olika operativsystem.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-20 05:56

Varför inte använda signaturer? om man nu stör sig på det kanske det kan finnas ett alternativ i inställningarna att dom inte ska visas?

Bara en tanke

Signaturer kan vara ganska störande men en rad eller två kan vara trevligt

Däremot inget som det här skräckexemplet:
my 2002 turbo - DTM Power BMW Message Board Forum

Ursprungligen av Csoft:

Signaturer kan vara ganska störande men en rad eller två kan vara trevligt

För all del, men läsbilden blir snabbt förstörd även med en liten signatur tyvärr. Möjligheten till att kunna stänga av signaturerna är bra.

Ursprungligen av Snabeldrake:

För all del, men läsbilden blir snabbt förstörd även med en liten signatur tyvärr. Möjligheten till att kunna stänga av signaturerna är bra.

Läsbild!? Det är ett forum, inte en roman och dessutom är läsbilden redan förstörd så fort det läggs in bilder i trådinläggen - något som jag dock gärna fortsätter se annars blir det tråkigt i vissa evighetstrådar...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-20 09:12

Har man det i signaturen så försvinner väl sökbarheten?

Inte bara operativ kan vara intressant att veta. Även hur mycket ram någon har i sin burk etc, varför det vore bra om vi kunde ha signaturer med just sådan info.

Bifogar min signatur från MacLife (fd. MacAddict) Forums som förutom lite nonsenstext innehåller en del nyttig info om min maskinpark:

Om jag tex säger att jag har problem med ett spel så kan jag hänvisa till min signatur utan att för den femtielftegången någon frågar om mitt grafikkort eller dylikt, skriva ut detta i tråden

  • Medlem
  • 2008-05-20 16:42

Undrar om man kan konfigurera forumsmotorn till att inte ta med signaturer i sökningarna, annars blir det verkligen illa.

Tänk om jag skulle lista alla syntar och liknande som jag har i signaturen, så fort någon sökte på någon av sakerna så skulle alla mina inlägg dyka upp.

Själv ser jag inte att signaturen gör någon nytta utan bara är irriterande.

Ursprungligen av jgb:

Själv ser jag inte att signaturen gör någon nytta utan bara är irriterande.

Håller med.

Man kan lägga in den informationen i sin profil om man vill, så kan folk titta där om de är intresserade.

Men inte brukar väl signaturer inkluderas i sökningar?

1
Bevaka tråden