Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera bildskärmar med Win XP på MB Pro?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 21:59

Hej.

Har installerat win XP på min mac och kör det både via bootcamp och Parlells.

Men har problem med att skicka ut signalen till en extern skärm (min plasma tv) när jag startar upp den i XP.
På 99,9% av de laptop PC med windows jag använt använder man snabbkommandot FN+F4 för att växla att skärmsignalen går över till extern skärm.

Detta får jag inte att fungera i pralells, någon som har en aning om vad som är motsvarande kommando nu när man har MB Pro?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-11 22:39

I Parallels tror jag inte det går.
i Bootcamp så vill den ibland inte känna igen det kommandot utan du får använda taskbar iconen och byta lite snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-11 23:46

Parallells supportar bara en skärm. Du kan nog inte växla alls och byta skärm så vitt jag vet. Det kanske går i nya betan som stödjer mer än en skärm, lite osäker även där dock, det har ju med drivrutinerna i paralells o göra (snarare än vad windows tycker).

Kör du bootcamp ska det ju dock gå alldeles utmärkt. FN+F4 (eller FN+F8) styrs av bios som pratar med grafikkortet. Du kan annars byta genom att gå in i inställningarna för ditt grafikkort i windows (högerklicka på skrivbordet och välj bildskärmar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 20:59

okey tac, dock blir det väl svårt att få visning över hela skärmen i boot camp? ex. så måste man ju ha windows för att se canalplus webtv

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-15 09:23
Ursprungligen av mais:

okey tac, dock blir det väl svårt att få visning över hela skärmen i boot camp? ex. så måste man ju ha windows för att se canalplus webtv

Alltså, har du provat BootCamp? Då startar du ju datorn i Windows, OSX är inte inblandat överhuvudtaget då.
Då fungerar datorn som en helt vanlig PC.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-17 00:46
Ursprungligen av mais:

okey tac, dock blir det väl svårt att få visning över hela skärmen i boot camp? ex. så måste man ju ha windows för att se canalplus webtv

Har du i överhuvudtaget testat mina tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 00:38

Ja det är ju via bootcamp jag startar datorn i win XP, men där får jag inte FN+F4 eller FN+F8 att fungera, det jag skrev i början väl?

Alltså för att "slå över" signalen till externa skärmen som i just detta fall är en plasmaskärm.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-19 11:19
Ursprungligen av mais:

Ja det är ju via bootcamp jag startar datorn i win XP, men där får jag inte FN+F4 eller FN+F8 att fungera, det jag skrev i början väl?

Alltså för att "slå över" signalen till externa skärmen som i just detta fall är en plasmaskärm.

Jag skrev ju:

Citat:

Du kan annars byta genom att gå in i inställningarna för ditt grafikkort i windows (högerklicka på skrivbordet och välj bildskärmar)

Testa det

Ursprungligen av studiox:

Jag skrev ju:

Testa det

Exakt!

"Dual display and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on an external display, both at millions of colors"
(står det på Apples hemsida att hårdvarant klarar)

Ladda ner en riktig drivare från nVidia och aktivera den andra skärmen + välj Clone eller Extended Desktop så måste du kunna köra båda samtidigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-19 18:18
Ursprungligen av Macce65:

Exakt!

"Dual display and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on an external display, both at millions of colors"
(står det på Apples hemsida att hårdvarant klarar)

Ladda ner en riktig drivare från nVidia och aktivera den andra skärmen + välj Clone eller Extended Desktop så måste du kunna köra båda samtidigt.

Man kan inte ladda ner drivisar från nVidia till det kortet, för det tycker nVidia att Apple ska stå för själva.
Vilket dom är ganska usla på att göra...
Du får dock dom valen även om du bara har installerat dom drivisar som medföljer på Leopardskivan.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-22 17:54
Ursprungligen av Creops:

Man kan inte ladda ner drivisar från nVidia till det kortet, för det tycker nVidia att Apple ska stå för själva.
Vilket dom är ganska usla på att göra...
Du får dock dom valen även om du bara har installerat dom drivisar som medföljer på Leopardskivan.

Du menar alltså att Nvidia har släppt en grafikkrets som dom bara låter sitta i Apple datorer, knappast troligt!

Vet inte vad chippet heter, då jag inte har någon MB Pro själv, men det är helt garanterat så att det finns drivrutiner till det på nätet. Skit i vad Apple säger, dom har bevisat ganska många ggr att dom ska ge tusan i att utveckla saker för windows,

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-22 20:25
Ursprungligen av studiox:

Du menar alltså att Nvidia har släppt en grafikkrets som dom bara låter sitta i Apple datorer, knappast troligt!

Nej det är inte vad jag sa, det sitter ett NVIDIA GeForce 8600M GT i min dator.
Det är ett sk Mobility kort, sitter sådana i en massa datorer från tex Dell Hp mm.
Det speciella med dessa är att Nvidia inte släpper drivers till dom, utan det ska datortillverkarna göra själv. Vilket dom ofta inte gör..

Men, efter långt letande hittade jag dessa drivers som gör guld för datorn!
v175.70 XP 32bit | NVIDIA - nVision
Installera på egen risk, men det fungerar för för mej.

Ursprungligen av Creops:

Nej det är inte vad jag sa, det sitter ett NVIDIA GeForce 8600M GT i min dator.
Det är ett sk Mobility kort, sitter sådana i en massa datorer från tex Dell Hp mm.
Det speciella med dessa är att Nvidia inte släpper drivers till dom, utan det ska datortillverkarna göra själv. Vilket dom ofta inte gör..

Mobility är lågenergivarianter av GeForce chip gjorda för laptops med bl a lägre klockfrekvens = lägre strömförbrukning. GeForce M Series - Ultimate Notebook PC Experience

Såvitt jag vet tar Dell o andra PC-tillverkare inte fram några egna drivare men de lägger in viss fuunktionalitet: "The GeForce M series and GeForce Go series notebook GPUs use drivers that have been customized by the notebook manufacturers to support hot key functions, power management functions, lid close and suspend/resume behavior."

Senaste originaldrivare går att ladda ner här: Drivers - Download NVIDIA Drivers

Det ligger väl knappast i Apples intresse att utbilda Macanvändare att få bra prestanda i XP och i Vista Då skulle ju Appleanvändare lära sig att grafikdrivare är färskvara och kanske tvingas Apple uppdatera sina drivare till OS X lika ofta, och det är ju jobbigt....:)

Använd senaste drivare från nVidia och ATI om du kör XP eller Vista. Skulle datorn inte boota är det ju bara att trycka på f8 innan bootloader och välja "senast fungerande konfigurering" och backa till föregående version av grafikdrivare.

ATI har en smartare drivrutinsmodell än nVidia: En o samma drivare fungerar till flera olika chip medan nVida har olika serier drivare för olika chipserier.

Senast redigerat 2008-05-23 16:34
1
Bevaka tråden