Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Griffin SmartTalk - kabeltrassel

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Fick idag hem mitt griffin headset till min iphone då det medföljande lade av efter några dagar (knappen slutade registrera tryck)

Det nya funkar galant, och jag har egentligen bara ett problem.

Hörlurarna jag använder är Koss Porta Pro och tillsammans med griffins headset har jag 2 meter kabel. Är det någon här som har något bra tips på hur man ska göra för att samla upp överflödig kabel??

Jag vill försöka få min Koss-lurar att så smidigt som möjligt fungera tillsammans med mitt headset. Någon som har en smart och praktisk lösning?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-02 13:41
Ursprungligen av koss_boss:

Hej

Fick idag hem mitt griffin headset till min iphone då det medföljande lade av efter några dagar (knappen slutade registrera tryck)

Det nya funkar galant, och jag har egentligen bara ett problem.

Hörlurarna jag använder är Koss Porta Pro och tillsammans med griffins headset har jag 2 meter kabel. Är det någon här som har något bra tips på hur man ska göra för att samla upp överflödig kabel??

Jag vill försöka få min Koss-lurar att så smidigt som möjligt fungera tillsammans med mitt headset. Någon som har en smart och praktisk lösning?

Har funderat på det med då många verkar "glömma" att man kanske vill ha en "fjärr" osv kopplat vilket gör att man får en nedrans massa extrakabel. Jag har själv ett par Porta Pro, men köpte för ett tag sedan Philips SHE9700 (gjorde en liten snabb review om den i detta forumet) och de har delbar kabel så att säga.

Nu till din fråga, en tanke som slog mig, om man inte vill ha en extra tyngd i form av simpla kabelvindor som säljs, är att mäta ut så att man får den längd man har och sedan helt sonika bunta ihop kablarna mha buntband så man får en del av kabeln som är "tjockare" så att säga. Lite svårt att hitta bra ord för att beskriva vad jag menar för tillfället :s

Har en fråga till dig, vart köpte du ditt Griffin SmartTalk headset? De ställen jag har hittat det på är det restnoterat (fick även det bekräftat via mail hos ishop).

Tack för ditt svar. Tror du det är möjligt för någon tekniskt kunnig att helt enkelt korta ner sladden genom att ta önskat längd och sen skarva ihop den igen?

Jag hade exakt samma problem som du Griffin SmartTalk fanns verkligen ingenstans. Restnoterat överallt (tom på griffins egna hemsida)

Jag beställde på www.dustinhome.se och fick den igår. Och det kändes overkligt när jag fick den i handen för den är som sagt omöjlig att få tag på. Inte ens på ebay finns den.

Jag har förresten mailat dustinhome åt dig och de säger att de ska få in den i lager 4 april.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-02 18:44
Ursprungligen av koss_boss:

Jag har förresten mailat dustinhome åt dig och de säger att de ska få in den i lager 4 april.

Jag tror inte det skall vara några problem att korta ner kabeln mha lödpenna och lite krympslang så det ser bra ut.

Hehe, tackar! Lade just en beställning hos dem (såg det preliminära datumet med).
Hoppas de får in den i slutet på veckan

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-03 12:26
Ursprungligen av Drakfot:

Hehe, tackar! Lade just en beställning hos dem (såg det preliminära datumet med).
Hoppas de får in den i slutet på veckan

Fick just ett mail om att den beräknade leveranstiden är ändrad..
Nu är det den 15/4 som gäller, typiskt :S

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2008-04-07 18:19

15/4 stämmer ej då dom finns på lager hos svenska distributören för Griffin.

inlife och macsupport i stockholm ska ha på lager likaså.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-08 12:13
Ursprungligen av FnuX:

15/4 stämmer ej då dom finns på lager hos svenska distributören för Griffin.

inlife och macsupport i stockholm ska ha på lager likaså.

Japp., har även fått mail från iShop att de skall ha dem i lager (har inte verifierat detta dock). Konstigt att DustinHome skall ha sådan väntetid dock, man kanske borde slå dem en signal och kolla läget

EDIT: Kollade just på dustinhome's sida och där var lagerstatus "1-2" dagar (med gula block). Så jag gissar på att även de fått in dem nu

EDIT2: Och ett samtal senare är man mycket visare; enligt herren på kundservice så bör ordern släppas och skickas till mig under dagen

Senast redigerat 2008-04-08 12:25
  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-24 10:01

Igår så upptäckte jag till mig förtret att min SmartTalk har börjat glappa vid 3,5 pluggen. För man kabel sidledes så tappar man ljudet i vänster kanal, vilket känns lite illa efter att jag haft dem så kort tid.

Dock så ringde jag DustinHome och har fått en retur på dem, så förhoppningsvis kommer problemet vara åtgärdat någon gång nästa vecka.
Lite tråkigt att de inte höll längre än så, vill även påpeka att jag är försiktig med sakerna, drar inte i kabeln osv (kör t.o.m pdo TopSking för att använda "bältesklämman" och hänga telefonen i ficklinningen för att det inte kablen skall bli för spänd osv). Förhoppningsvis så var det kanske ett måndagsexemplar som jag fick.

Återkommer när jag fått utbyteskabeln och om det är problem med den isf.

Annan fråga: När man använder sig av fjärrkontrollen för att stoppa musiken så burkar det gå bra en stund, men jag har märkt att om man stoppar musiken och sedan låter den vara så får man ibland starta musiken genom att ta fram kontrollerna på telefonen, dvs det hjälper inte att starta musken igen genom att bara trycka på knappen. Är detta något som ni andra också upplevt? (om inte så kan det vara ännu ett tecken på att jag kanske råkat få ett måndagsexemplar).

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-09 11:40

Igår anlände utbyteskabeln, hoppas den håller längre än föregående

Ursprungligen av Drakfot:

Annan fråga: När man använder sig av fjärrkontrollen för att stoppa musiken så burkar det gå bra en stund, men jag har märkt att om man stoppar musiken och sedan låter den vara så får man ibland starta musiken genom att ta fram kontrollerna på telefonen, dvs det hjälper inte att starta musken igen genom att bara trycka på knappen. Är detta något som ni andra också upplevt? (om inte så kan det vara ännu ett tecken på att jag kanske råkat få ett måndagsexemplar).

Det händer för mig också. Det verkar som att telefonen går ner i sovläge efter en stunds inaktivitet och därför inte reagerar på knapptryckningar på sladden.

Ursprungligen av hankolsen:

Det händer för mig också. Det verkar som att telefonen går ner i sovläge efter en stunds inaktivitet och därför inte reagerar på knapptryckningar på sladden.

Jag har dock en lösning på problemet killar som är enklare än den Drakfot tog upp längre upp.

När musiken har varit avstängd en stund och er iPhone gått ner i "sömnläge" tryck då bara EN gång på "Home"-knappen och ni kommer då höra om ni har hörlurarna på er ett svagt ljud i hörlurarna. Sen är det bara att trycka på knappen på er SmartTalk och kontrollera musiken precis som vanligt

Min SmartTalk funkar förresten fortfarande problemfritt. Dock hade jag gärna haft lite en ännu mer flexibel fjärrkontroll.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-19 09:55

Tackar för tipset

EDIT: Samma gäller även Sleep/Wake-knappen
Dock känns det lite som att man tappar funktionen att starta/stoppa musiken via fjärrkontrollen om det nu inte går att starta den igen efter ett litet tags vila.

Senast redigerat 2008-05-19 13:53
  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-06-05 07:44

Och idag/igår började även denna kabel att glappa :/
På samma ställe med, precis där kontakten slutar och kabeln börjar. Det verkar som att den inte klarar att kabeln ibland är tillräckligt lång så att den viker sig nedåt så att säga och det blir en vinkel på den. Spontant känns det som att man skulle kunna stödja upp kabeln mha lite krympslang, men då känns det som att den istället blir som en liten pinne i fickan och att man lättare råkar bryta av den.

Kanske dags att kolla på andra lösningar och se om de kanske passar mig bättre, jag har inte haft några problem med denna kabel under tiden som jag har använt den, tvärtom har den fungerat ypperligt. Men nu när den för andra gången börjar glappa på samma ställe är det dags att fundera över om det är en lösning för mig.

Vad har ni för tips på liknande lösningar som är tillgängliga ? Vet att det finns ett par olika kablar som har samma funktion. Kanske t.o.m finns någon som har en kontakt som är vinklad 90 grader, den har hitils hållt utan problem (kabeln som följde med Philips SHE9700 är den jag syftar på, den har en kontakt som är vinklad 90 grader och den har hållt finfint hitils).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 08:43

2st smarttalk har gått sönder på exakt samma sätt för mig, glapp vid 3,5an ... tror det är tyget runt kabeln som inte tilltåter den att vridas hur den vill.. skitgrej :/ bara byta igen, bah

dendär på tradera, funkar den med dubbelklick?

vet någon om isonitalk från monster klarar dubbelklick för att byta låt?

  • Medlem
  • 2008-07-09 10:35

Jag har också problem med min Griffin SmartTalk. Glappar lite i pluggen men framför allt så är micken för dålig. Måste hålla den precis vid munnen för att motparten ska kunna hör något överhuvud taget. Orkar inte reklamera då jag inte tror att ett nytt set kommer funka bättre.
Behöver hitta en ny lösning. isonitalk är inget för mig då jag inte vill ha två kablar hängandes.
Har någon ett annat förslag? Funderar nästan på att lödda på mina lurar på OEM-lurarna. Jag är lite rädd att tillbehören kommer att försvinna nu när iPhone 3G inte har samma plugg.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-07-10 10:31
Ursprungligen av dilla:

2st smarttalk har gått sönder på exakt samma sätt för mig, glapp vid 3,5an ... tror det är tyget runt kabeln som inte tilltåter den att vridas hur den vill.. skitgrej :/ bara byta igen, bah

dendär på tradera, funkar den med dubbelklick?

Jag provade den i 10 minuter, ljudet blev ganska så mycket sämre i mitt tycke, lät burkigt och tomt, så nu kör jag bara med hörlurarna rakt i telefonen och ljudet är fromt igen, skaffade ett BT headset för 199:- på netonet som är kopplat till iPhonen så man kan ta samtal utan att behöva koppla ur hörlurarna eller ta upp telefonen ur fickan (samt bra att ha när man kör bil ). Men har gett upp SmartTalk (bytte inte ens in den andra gången). Lite lustigt att kontakten för mina Philips SHE9700 har hållt bra i precis samma miljö (min högerficka) och inte haft någon upkomst till glappning än, kanske något för Griffin att kika på.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 15:17

jag bytte in den andra gången gillt... fortfarande inte fått ut nån ny :/ snabba puckar.

Hmm.. Jag tror jag skiter i en SmartTalk. Tänkte faktiskt beställa exakt den kombinationen som trådskaparen nämner: Porta Pro och SmartTalk. Men det räcker nog med lurarna

1
Bevaka tråden