Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder man väggfäste till iMac?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Läste om diverse rykten ang. event 12 sept. Bland annat att man "åter" skulle börja sälja väggfästen till iMac. Hur används dom? Kan man ta loss foten till iMacen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 15:06

Det har väll funnits överallt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-06 16:01

Apple återinförde VESA-adaptern när de idag introducerade 24" iMac. Tyvärr finns den bara till just 24".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 16:32

shit jag har för mig att den funits sedan start till alla imacs och cd

Hur ligger det till på fronten? Finns det några bra väggfästen till nya 20" iMac?

och hur fasen får man bort foten isf!?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-14 22:53

Glöm det. Skal du bort med foten, så måste du ploacka isär datorn i alla dens beståndsdelar först.
Derefter måste du ha nån sorts specialverktyg för att ta bort dammpartiklar från skärmen.

Så nåt väggfäste till dagens iMac lär inte se dagens ljus, då måste det komma en ny design på datorn först.

synd..

  • Medlem
  • 2008-05-18 10:36

Såg?
Bara att skära av hela skiten med en metall såg?

För nya iMac 24" är det bara att köpa en adapter direkt av Apple, enligt texten medföljer verktyg för att ta bort originalfoten.

Apple Store (Sverige) - VESA Mount Adapter Kit fr 24-tums iMac

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-18 11:18

Jag har hängt upp min 24" iMac på väggen mha av Apples VESA-adapter. Bilden är lite daterat (work in progress) och är tagen med iPhonen och dåligt ljus...but you get the picture...

hur svårt var det att ta av foten då?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-18 22:41

Det tog väl några minuter, det följer med verktyg och en utförlig beskrivning med fästet.

Ursprungligen av scim:

Det tog väl några minuter, det följer med verktyg och en utförlig beskrivning med fästet.

Var köpte du armen?
Du borde ju ha trådlöst t-bord och mus i ett sånt läge, tycker jag

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-19 08:16

Jag köpte den på hembiokonsult för 500:-, rätt överkomligt.

Beope LCD101

Ang. tangentbord och mus så föredrar jag det fullfjädrade (trådade) tangentbordet framför det stympade trådlösa samtidigt som jag tycker trådlösa mighty mouse är för ryckig. Huvudsyftet med armen är att jag ska kunna vinkla datorn mot sängen och soffan på ett enkelt sätt.

Bilden ovan är som sagt en tidig bild, har kompletterad med en skräddarsydd skrivbordsskiva nu.

Ursprungligen av scim:

Jag köpte den på hembiokonsult för 500:-, rätt överkomligt.

Beope LCD101

Ang. tangentbord och mus så föredrar jag det fullfjädrade (trådade) tangentbordet framför det stympade trådlösa samtidigt som jag tycker trådlösa mighty mouse är för ryckig. Huvudsyftet med armen är att jag ska kunna vinkla datorn mot sängen och soffan på ett enkelt sätt.

Bilden ovan är som sagt en tidig bild, har kompletterad med en skräddarsydd skrivbordsskiva nu.

Tjusigt!

Jag köper dina argument angående trådat vs trådlöst. Jag har en trådlös mighty mouse och den är inte perfekt. Själv föredrar jag det trådlösa t-bordet för att jag är van vid bärbart tangentbord (MacBook).

Snygg bordsskiva!

vart har du fått den fina tapeten i från btw ^^

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-31 00:51

Tapeten heter Borosan och tillverkas av Boråstapeter. Bör finnas att köpa i de flesta affärer som säljer tapeter.

Bordskivan är f.ö. Ikeas barskiva Pronomen som jag gick lös på med fogsvansen.

Senast redigerat 2008-05-31 11:52

iMac i hörnet

ah, äntligen medlem här på 99 Ganska nyligen köpt min första iMac 24" och tänkte oxå sätta den på väggen i min lilla hörna i vardagsrummet.

Har köpt de minsta väggfästet jag hittat (på biltema) Biltema Sverige som bara bygger ut 17 mm.

Har byggt hörnan helt själv med en skiva tillsågad på Bauhaus + några konsoller + lite färg.
Är inte klar med hörnan, ska fixa ström genom väggen å fixa bort alla sladds

Jo! Funkar de bra om man vill sätta tillbaka foten??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 08:33
Ursprungligen av mandolito:

ah, äntligen medlem här på 99 Ganska nyligen köpt min första iMac 24" och tänkte oxå sätta den på väggen i min lilla hörna i vardagsrummet.

Har köpt de minsta väggfästet jag hittat (på biltema) Biltema Sverige som bara bygger ut 17 mm.

Har byggt hörnan helt själv med en skiva tillsågad på Bauhaus + några konsoller + lite färg.
Är inte klar med hörnan, ska fixa ström genom väggen å fixa bort alla sladds

Jo! Funkar de bra om man vill sätta tillbaka foten??

enkelt och en skön placering, varför inte trådlöst, då har du bara strömsladden att ta hänsyn till. Wlan funkar bra för enklare grejer, i alla fall för mig - värre om man jobbar med tunga dokument mot server.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

enkelt och en skön placering, varför inte trådlöst, då har du bara strömsladden att ta hänsyn till. Wlan funkar bra för enklare grejer, i alla fall för mig - värre om man jobbar med tunga dokument mot server.

/Tangen

Jo asså jag kör trådlöst, sladdsen jag pratar om e strömkabeln jag vill få lite smidigare, sen även fixa till ett hål i skivan till dvi-kabeln + den optiska. Sen kör jag Boxee som funkar skitbra! 1080p + dolby digital, aaah nice

Ursprungligen av mandolito:

ah, äntligen medlem här på 99 Ganska nyligen köpt min första iMac 24" och tänkte oxå sätta den på väggen i min lilla hörna i vardagsrummet.

Har köpt de minsta väggfästet jag hittat (på biltema) Biltema Sverige som bara bygger ut 17 mm.

Har byggt hörnan helt själv med en skiva tillsågad på Bauhaus + några konsoller + lite färg.
Är inte klar med hörnan, ska fixa ström genom väggen å fixa bort alla sladds

Jo! Funkar de bra om man vill sätta tillbaka foten??

Var du tvungen att köpa Apples adapter till också, eller räckte Biltema-prylen?

Ursprungligen av henkebarn:

Var du tvungen att köpa Apples adapter till också, eller räckte Biltema-prylen?

Just nu står den på bordet, men man måste ha apple adapter, har dock inte testat än, har fått ändrade planer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 08:54

aha, smart - jag fattar
=D

Man blir riktigt sugen när man ser dina bilder scim... Damn, riktigt snyggt!

Nm, hittade det själv.

Senast redigerat 2008-10-09 11:29

Vad är det egentligen man behöver för att fästa imac'en i väggen men en arm? adapter och arm eller hur ligger det till?

Edit: svarade mig själv genom att läsa ovanstående inlägg och kolla på apple.se

Filip

Senast redigerat 2008-10-26 12:56

Ryker garantin när jag installerar väggfästet?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Ryker garantin när jag installerar väggfästet?

Vet ej men kan inte tro de!

Eller hur, när man läser guiden för hur man installerar apples VESA adapter så verkar inte installationen så ingripande..

Tänkte om någon sett någon sida där apple säger att inte garantin ryker. Vore skönt och veta innan man installerar adaptern...

Bevaka tråden