Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Symbolen "laddar inte" vad mer än reset PMU?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla har en ny MBP!

Kom precis plötsligt upp symbolen "laddar inte" uppe i hörnet. Sedan efter ett tag tog jag ut kontakten osv. började den ladda igen.

Har inte laddat batteriet fullt ngn gång. Ska man köra en full urladdning för att kalibrera det?

Har nu reset PMU och kört äpple+alt++p+r

Är det något mer jag behöver göra eller KAN göra?

Detta har bara hänt en gång...

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2008-05-11 22:36

Du ska helst ladda ur batteriet helt en gång i månaden för att hålla den i bra skick. Gör det först och främst. Om du får samma problem oftare kan de ju vara fel på batteriet men har de hänt bara en gång så är förmodligen inget allvarligt utan mer mjukvaran som flippade ur lite

Hej alla!

Skrev för cirka 1.5 veckor sedan att det en gång symbolen "laddar inte" kom upp.
Det har inte hänt igen någon gång efter det.

Men nu precis när jag slår på datorn kommer det upp "laddar inte"

Magsafekontakten lyser grönt och allt verkar lugnt. Samma sak när jag sätter i kontakten igen.

Jag har en "teori" om vad det kan vara men vet inte. När jag flyttar datorn korta stunder mellan platser kan mätaren gå ner någon procent exempelvis från 100- 99 och nästa gång till 98 eller liknande. Och att detta på något sätt gör något.

Vad kan jag göra? Dra ut batteriet 3-4 gånger till eller resetta PMU igen?

P.S När jag drar ur kontakten 3-4 gånger så funkar det då börjar den ladda de sista 5 procenten.

Tacksam för svar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-18 10:24

Det ska vara så, du behöver inte göra nåt.

Va??? att den inte laddar... läs mitt inlägg en gång till.

Mija: Kan du förklara dig lite mer vad det är du menar?

Någon annan som har något att komma med?

Tacksam för svar!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-18 17:26

Det ska vara så, du behöver inte göra nåt. Vad var det du inte förstod av det?

Batteret laddas fullt och sen kopplar maskinen över till underhållsladdning och då varierar det kanske mellan 95-100%. När det är fullt laddas det inte mer och när det blir för lågt så laddas det.

Jo jag förstår men det är skumt för symbolen "laddas inte" kommer upp. Och sedan går den ner lite till typ 95 % kanske. Sedan tar jag ut och in kontakten några gånger sedan börjar den laddas. Borde inte stå typ "laddat" och sedan pendlar den själv upp och ner mellan 95-100%

Men det kanske är som du säger Mer märkligt att det kom upp "laddas inte"

Mija: Vore kanon om du kunde svara på mitt inlägg

Tacksam för svar!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-18 20:46

Hade inte texten "laddas inte" kommit upp ibland så hade du frågat varför den aldrig slutar ladda.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-18 21:17

Testa att ladda datorn med en annan laddare, den kan ju vara trasig.

Senast redigerat 2008-05-18 21:31

Mija: Svara schysst och riktigt bara på min fråga. Upplever du samma som ska som jag?

Nej hade inte ställt en sådan fråga om den laddar eller inte.

Undrar bara om detta beetende att symbolen "laddar inte" kommer upp eller om det automatiskt är något fel?

Eller om det är så att apple anger att batteriet kan ha detta "system" för laddningen?

P.S det står inte att den alltid LaddaR utan LaddaT Mija

Inte att den aldrig slutar ladda

Därför jag undrar

Tacksam för svar

Det ska vara så.

Okej, Sebastian du upplever också detta eller, för jag har inte upplevt det på min förra MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 05:02

Såhär: batteriet laddas till 100%, när det är färdigladdat står det "Laddat" (under tiden det laddas står det tiden kvar till 100% eller hur många procent, beroende på vad man valt). Sedan underhållsladdas det. Detta betyder att batteriet hålls på 95-100% laddning. Under den tiden står det fortfarande "Laddat" (tror jag). När laddningen är under 95% laddas batteriet till 100% igen. Det står "Laddar inte" när batteriet är på 95% och alltså snart kommer att laddas. Varför det står se vet jag inte, men så är det.

1
Bevaka tråden