Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDTV över satellit äntligen möjligt med EyeTV

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-04-15 23:03

Efter en lång väntan har nu EyeTV äntligen fått stöd för de Firewire-baserade TV-korten från Digital Everywhere, FireDTV och FloppyDTV. Detta gör det äntligen möjligt att se de DVB-S2 baserade MPEG4 sändningarna som t.ex. CanalDigital erbjuder.

Även de korten för DVB-T och DVB-C stöds vilket gör att det äntligen finns prisvärda alternativ även för Mac.

FireDTV S2 kostar ~2000:- och C/T-varianten kostar ungefär 1600. Floppy-varianterna kostar något mindre men är inte intressanta för andra än Mac Pro-ägare.

Stödet kräver den senaste versionen av EyeTV (eyetv://checkforupdates?build=3696) och en firmware uppdatering av hårdvaran (http://www.digital-everywhere.com/en/alcms/index.php?sid=1207139862).

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-04-16 21:59

Observera att HDTV via Com Hem inte fungerar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-04-16 22:14

Inte för att jag påstod det, men varför inte?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-04-16 23:20

Kort och box måste paras ihop för att kodningen på hd-kanalerna skall släppa. Krav från programbolagen.

I dagsläget fungerar bara Humax HD-box.

Rubriken var HDTV och i texten står det DVB-C så jag tänkte klargöra att Com Hem (DVB-C) HD-kanaler inte fungerar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-04-17 07:21

Nåja, rubriken var HDTV över satellit, sedan nämndes DVB-C i en bisats.

SVT HD är f.ö. helt öppen och fungerar enligt lösningen ovan. Övriga kanaler bör säkerligen fungera inom rimlig tid också då boxparningstekniker ofta är lätta att forcera, Viasat använder någon liknande teknik som inte längre fyller något syfte.

Grymt bra!

Hade en Elgato förut, men skulle köra Windows Media Center, så jag sålde den och köpte en FireDTV. lite sjukt egentligen eftersom det är samma hårdvara. Sen skippade jag Media Center och har en FireDTV liggandes och skräpar. Använder bara den inbyggda DVB-T tunernn i TV:n. Men jag har funderat på att köpa en mottagare som funkar med EyeTV för att koppla till servern i garderoben och ha för inspelningar.

Den här uppdateringen kunde inte ha kommit lägligare

Har testat ett par dagar nu. Tyvärr så crashar EyeTV rätt så ofta. Har kontaktat supporten för båda Digital Everywhere och EyeTV. Får se vad de säger.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-04-24 21:23

Har inga problem med att EyeTV hänger sig däremot fungerar kanalsökningen lite si och så med FireDTV S2, man får söka på enskilda sekvenser för att få in alla kanaler...vilket jag iofs kan leva med.

Vad som är värre är att EyeTV verkar vara usel på att dekomprimera h.254-strömmar med hög bitrate. På t.ex. Canal+ Film HD och Canal+ Sport HD som har en bitrate på 20Mbps+ så droppar visningen till under 20fps vilket ger ett väldigt ryckigt intryck. Har väldigt svårt att tro att det är min dator som inte räcker till, det är trots allt en iMac 2.4Ghz med 4Gb minne...

Har hört mig av till supporten och väntar på svar...

Jag installerade EyeTV på en annan mac med 10.5.x och där funkar det bra.

Men den datorn jag ska köra EyeTV på kör 10.4.11, och på den burken är den ruskigt instabil. Crashar bara jag tittar på den.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-18 00:09

Har varit i kontakt med supporten ett tag nu och nu har jag fått en beta-version för att utvärdera och man har löst de flesta problemen med HD-kanalerna nu. Alla kanalerna i CanalDigitals utbud flyter på bra, men det är fortfarande lite problem om man kör progressive scan.

Cred till Elgato och deras oerhört lyhörda supportavdelning.

Ursprungligen av scim:

Har varit i kontakt med supporten ett tag nu och nu har jag fått en beta-version för att utvärdera och man har löst de flesta problemen med HD-kanalerna nu. Alla kanalerna i CanalDigitals utbud flyter på bra, men det är fortfarande lite problem om man kör progressive scan.

Cred till Elgato och deras oerhört lyhörda supportavdelning.

Mycket lovande, fast jag vill tona ner mina förhoppningar en aning - jag vill att HDTV på min Mac Mini skall funka perfekt, annars får det vara.

Har någon provat eyetvCamnd-plugin fört att köra kortdelning i hushållet tillsammans med HD?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-18 12:53

Jorå, jag har CanalDigitals fulla utbud och kör via eyetvCamd, fungerar lysande.

Ang HD och din Mac Mini skulle jag tro att det fungerar bra så länge du låter bli att köra progressive scan, men det ser väldigt bra ut om man kör motion adaptive också.

Kalas,

En FireDTV S2 verkar kosta precis över 2000 pix enligt prisjakt, finns den så man kan handla den över disk i närheten av sthlm månne?

Säljer dom den i PC eller Mac-bundlingar? Vore trevligt att få EyeTV 3 med i en bundling.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-18 17:00

Tyvärr säljs den bara i PC-format ännu, och för att den ska fungera på Mac måste du uppgradera firmware vilket enbart är möjligt med en PC med Windows.

Om man ligger på Elgato och Digital Everywhere (som tillverkar FireDTV) så borde det inte vara omöjligt att de bundlar dom tillsammans i en hyffsat nära framtid.

Firmwareuppgradering med PC löser jag, och webhallen verkade ha en enhet hemma på sveavägen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-18 17:08

Tänk bara på att du behöver en PC med Firewireport. Det är ingen självklarhet, vilket jag fick lära mig den svåra vägen när jag köpte min FireDTV

Tack för varningen, min shuttle-pc har FireWire.

(Och till sambons förtret slänger jag aldrig saker av typen FireWire PCI-kort och annat smågodis...)

1
Bevaka tråden