Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ekonomiprogram, Mac/PC?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-18 17:03

Hej ,
Dum fråga kanske , men iom, att det går att köra windows i mac nu (bootcamp, pararells,wmfusion,mm .

Kan man då även installera ett ekonomi prg ,som är avsett för pc(xp) i tex, mbp dom nya intel baserade ,

Går det så är det ju toppen , då finns ju ingen anledning att överhuvudtaget överväga ett pc köp, då blir det en mbp den nya när den kommer ,jag skall ha ett ekomomiprg , och har tittat på pyramid , men även montania .

mvh safra

Det är riktigt att det går att göra. Om du har en fungerande Windowsinstallation i din Mac (det är några separata steg), så kan du sedan installera Windows-program och köra dem. Nästan allting fungerar perfekt, men en Windowsutvecklare kan förstås också göra fel.

Men ekonomiprogram finns det massor av till Mac också och dessa har diskuterats väldans mycket här på 99.se. Sök på ordet bokföringsprogram så hittar du lätt de trådarna.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-19 13:44

Tack för svar Taz_ , då blir det nog en mbp när den nya modellen kommer , vad rekomederar du för en småföretagare som skall ha produkt beställning på webbsida , distribution & lager på annan ort (utlagt), skall samköras med distributions/lager företaget tror dom har pc . fakturering skall ske hos mig , men inte order mottagning

Ska man ha nån server eller ? går det utan ,

Jag har pc nu ,

Mvh Safra

Lite svårt att ge råd utifrån så lite information.

Men min erfarenhet är att det allra mesta går att lösa med FileMaker då den kan prata med i stort sett allting som finns på marknaden, förutsatt att det andra systemet kan ta emot kommandon eller importera i något form.

Jag har tex recenserat/testat FileMaker Pro 9 här:

http://www.99.se/tester/220435-test-filemaker-9-ett-stort-steg-fram-t-f-r-integration.html

Jag har sedan kopplat samman FileMaker Pro med en webbshop i MySQL och visat hur man gör det här (en länk finns i testet):

http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

Man kan ladda hem en gratis lösning för småföretagare för FileMaker Pro 9 (kunder, order mm) på denna adress:

FileMaker Pro 9

Jag tycker det är lätt att bygga webbsiter och webbshoppar i två gratis lösningar (båda är OpenSource och kräver PHP och MySQL på webbhotellet) som heter Joomla (CMS, dvs webbsite) och VirtueMart (Webbshop).

Joomla!
VirtueMart: Your free e-commerce solution. - Welcome...

Till Joomla finns det sedan massor med färdiga utseenden (templates) man kan köpa och ladda hem, på det viset får man massor med design för lite pengar, här är min template-leverantörs demo-site:

Joomla Templates - RocketTheme Joomla Templates Club Demo Site

Med allt detta menar jag att du kan bygga webbsite, webbshop genom att installera ett par saker på ditt webbhotell (alla webbhotell fungerar dock inte, läs detta: Joomla-tips - Översikt svenska webbhotell 2008, sedan anpassa den gratis lösningen lite grann och koppla ihop webbshop med FileMaker och vips så har du ett webbsite, webbshop och "backoffice". I det senare kan du från FileMaker skapa fakturor, följesedlar, roligt formaterade textfiler som kan importeras av din logistikpartner eller så kan du skicka ODBC-kommandon direkt till din logistikpartners databassystem osv...)

I teorin i alla fall.

Jo, en länk till en egen site där du kan se vilka funktioner man kan lägga till en Joomla-site, däribland webbshop mm.

CMS-demo - Hem

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-19 21:24

Det var nyttig info , Tusen tack , inte omöjlgt att jag anlltar ditt företag i framtiden,

mvh
safra

1
Bevaka tråden