Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livslängd på iMac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-18 14:44

Tjenare,
Funderar mycket på att skaffa en iMac och är intresserad av hur bra ni tror att den står sig med tiden. Jag står och pendlar mellan 3.06/8800GS och 2.8/2600 framförallt, och funderar på hur stor skillnad i livslängd dessa två kan ha.

Dvs, inte hållbarhet, utan snarare hur lång tid ni tror att det tar innan man behöver en ny burk helt enkelt. Det beror såklart på användande, själv är jag väldigt mycket mainstream. Jag använder nog datorn till det folk gör mest, surfar, tittar på film osv. En del programutveckling, och så spelar jag spel någon gång ibland (kanske att jag tom tar och köper starcraft 2), men jag söker definitivt inte en dedikerad spel- eller utvecklingsburk som sådan.

Jag tror egentligen inte att jag behöver 3.06 och 8800GS som det är nu, men frågan är alltså; hur mycket längre står sig en sådan konfiguration jämfört med den "mindre", tror ni? och hur lång tid tror ni er använda era iMacs innan det är dags för en upgradering?

4 år, 2 mån och 3 dagar.

Eg är det bara spel o internminneskrav som kommer o tvinga fram mer prestanda. Nöjer du dig med att spela dagens spel om 3 år så är det lugnt. Att kunna ha minst 4 Gb internminne ser jag som framtidssäkert ett par år i alla fall.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-18 15:05

För mig har nog inte ökad hastighet styrt när jag ska byta dator utan mer nya funktioner. Som när det blev möjligt att bränna egna DVD-filmer i Macen. Det var exakt vad jag behövde och jag beställde då en ny Mac samma dag som den lanserades.

Nu kvävs usb2 i datorn för att kunna synka t ex en iPhone. Snart kommer väl något ytterligare som "tvingar" oss att återigen byta dator.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-18 15:12

Hur länge den räcker för dig är ju omöjligt att svara på då alla har olika förväntningar. Hade du tänkt använda den till samma saker med samma hård/mjukvara i fem år kommer den givetvis räcka i fem år (förutsatt att den håller). Men i takt med att det dyker upp ny hårdvara och mjukvara förändras även ens förväntningar.

Det bästa svar jag kan ge dig är: Det beror på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-18 15:23

Min iMac köpte jag för nästan två år sedan, känns fortfarande som ny vad gäller kvickhet... skulle tro att jag utan problem skulle kunna använda den i 3 år till, innan begäret tar över så mycket att jag vill ha ny.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-18 18:21

Själv har jag också använt mina Macar till just internet, e-post, ordbehandling och kalkyl och spel. Jag har haft en Performa 6200 75 MHz, en PM G4 733 och nu en iMac 17" C2D 2 GHz. Hittills har jag bytt dator nästan precis vart 5,5 år. Det främsta anledningen har faktiskt varit spel. PM G4 köpte jag för att iMacens grafikkort på den tiden (2001) var klent med 8-16 MB VRAM. PM hade då GF 2 MX 32 MB. Jag tänkte också att jag kunde byta kortet sen men efter ca 3,5 år gick strömaggregatet sönder. Jag studerade då och hade inte tid med spel så jag lånade en PM G4 400 MHz under tiden. När det var dags för ny dator satt jag och jämförde kostnaden för att reparera min PM G4:s aggregat och uppdatera den med ny processor, nytt grafikkort, mer minne, DVD-brännare och nytt OS och kom fram till att jag kunde lika gärna köpa en ny dator för de pengarna plus summan jag kunde få för den trasiga datorn. Så PM:s utbyggnadsmöjligheter kom inte alls till nytta.

Jag har nu haft min iMac i 15 mån. Jag spelar 1-2 spel om året och har nu 7 spel kvar som den här iMacen kan klara av med hög kvalitet så jag räknar med att ha kvar datorn faktiskt i ca 4 år till. Man kan tänka sig följande användningsområden för din iMac som påverkar livslängden och ditt val av dator:

Om du använder datorn professionellt och tjänar pengar på den kan du behöva den snabbaste processorn. Om du t.ex. använder Photoshop, After Effects, 3D- eller musikprogram med en massa effekter, plug-ins, renderingar och stora filer kan du spara många sekunder totalt men då kanske ska du ha en Mac Pro istället. Om du kollar Macworlds eller Barefeats tester i http://www.99.se/emac-imac/242326-recensioner-imac-april-2008-a.html ser du att en iMac 2,66 ligger faktiskt inte så mycket efter de dyrare modellerna. Det handlar bara om sekunder.

Om du vill ha en 24" är då iMac 2,66 utesluten. I ditt fall skulle den "långsammare" iMac 2,8 räcka utmärkt. Som du ser är skillnaden mellan 2,8 och 3,06 också ganska liten vid normal användning. Du kan också köpa iMac 2,66 och koppla en extra skärm till den om du behöver större arbetsyta.

Om du vill spela nyare spel som Starcraft 2 eller andra spel som dyker upp det närmaste året i fullskärm med hög kvalitet ska du definitivt köpa GF 8800 GS. Nu vet jag inte kraven för Starcraft 2 men som du ser i testerna är GF 8800 dubbelt så snabbt som Radeon 2600. Du kan ju inte uppgradera kortet sen och imac 24" har en större skärm med högre upplösning. Då behövs ett kraftfullare kort för att driva skärmen i full upplösning i spel. Igen har du ingen nytta av den snabbare processorn i spel heller. T.ex. får MW samma resultat i Quake 4 på iMac 2,66 och 2,8 med Radeon 2600.

Samma sak gäller minnen. Om du inte ska använda flera minneshungriga program samtidigt vinner du ingenting på att maxa datorn med 4 GB RAM. Det går lika bra med 3 GB, som du ser i OWC:s test.

Så köp iMac 2,66 om du bara "surfar, tittar på film, en del programutveckling, och så spelar spel någon gång ibland" eller som jag spelar äldre spel, 1-2 spel om året. Köp annars iMac 2,8 med GF 8800 om du behöver just 24" och vill spela nyare spel . Köp inte 3,06 utan lägg pengarna på GF 8800 och extra minne.

Vissa köper alltid det bästa för att datorn ska hålla under lång tid. Många här har köpt iMac 24" med 3,06 GHz, 4 GB RAM, 1 TB HD och GF 8800 för drygt 22000:- och kanske tänkt att inte byta dator på länge. Själv har jag svängt åt andra hållet. Jag köper den näst billigaste modellen med lite bättre grafikkort och uppdaterar hellre oftare. För hård- och mjukvaruutvecklingen går väldigt snabbt idag. Som man brukar säga är ens dator gammal efter 6 mån. T.ex har iMac uppdaterats 2 ggr sen jag köpte min för drygt ett år sen. Din värsting-iMac för 22000:- är kanske värd 10000:- om 3 år (en iMac 20" G5 för 20000:- säljs idag för ca 7000:-). Därför känns det bättre med en billigare modell. Man kan få mer för den när man inte ska behålla den en längre tid och om man väljer att behålla den har den kanske inte förlorat sitt värde lika mycket procentuellt men till slut är det du själv som ska avgöra det efter dina behov.

Senast redigerat 2008-05-18 18:33
Ursprungligen av Homy:

Vissa köper alltid det bästa för att datorn ska hålla under lång tid. Många här har köpt iMac 24" med 3,06 GHz, 4 GB RAM, 1 TB HD och GF 8800 för drygt 22000:- och kanske tänkt att inte byta dator på länge. Själv har jag svängt åt andra hållet. Jag köper den näst billigaste modellen med lite bättre grafikkort och uppdaterar hellre oftare.

Instämmer - det är alltid kul att ha den senaste modellen utseendemässigt. Jag brukar köpa den minsta eller näst minsta modellen och istället byta när det kommer en ny modell (jag hoppar över speedbumps).

Just nu har jag en 2.16GHz MacBook Pro och jag har inte sett någon anledning att byta till efterföljarna för dom ser likadana ut som min. När det kommer en NY MacBook Pro så är det dags...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-18 18:23

Alla Macar jag ägt håller mycket mycket längre än man vill ha dom :-D. Min Macintosh Plus från 1987 spinner fortfarande fint. Classicen också. TiBooken är mitt mediacenter. Andra har jag gett bort och dom används fortfarande efter 10 år.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-18 19:54
Ursprungligen av mjg:

Alla Macar jag ägt håller mycket mycket längre än man vill ha dom :-D. Min Macintosh Plus från 1987 spinner fortfarande fint. Classicen också. TiBooken är mitt mediacenter. Andra har jag gett bort och dom används fortfarande efter 10 år.

Har den samma erfarenhet.. expl min fru använder min fd fd fd PowerBook G3 400mhtz
256 ram .. med 10.4.7 -> Går Klockrent för div husgeråd med airport..

och starta upp snabbt attans!! (har dock bara Officepaketet 04) är väl ca10 år nu?!

Nu när ämnet är uppe ?! vågar man dra upp den till 10.4.11??

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-18 23:42

Oj, kul med så mycket svar. Tack!
Var ganska säker på hur jag skulle göra redan tidigare, men alltid bra att höra hur andra tänker om samma sak. Och kul att höra att era imacs håller bra. Det känns tryggt.

Min senaste mac var en LC med 2 Mb ram, så jag har nog lite att ta igen.
(den höll för övrigt skitbra, min bästa dator!)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-05-23 13:30

3 år och 3 månader

Efter tre år och tre månader kraschade min gamla iMac G5. Köpte den i februari 2005. Det riktigt tråkiga i kråksången är att felet på iMacen är det _kända_ problemet med bubblande konningar. Apple har ett utökat serviceprogram på tre år för dessa fel. Min gamla iMac faller utanför denna utökade garanti med tre månader, surt...

Har köpt en ny iMac, hoppas det är lite bättre kvalitet på den.

1
Bevaka tråden