Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aldrig provat Automator? Här är ett exempel och en introduktion

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är lätt att göra Automator arbetsflöden men mitt intryck är att det inte är så många som känner till denna fiffiga funktion i Mac OS X? Den kan spara dig massor med tid och du kan hitta på nya användningsområden för din dator.

För att visa hur man skall göra så har jag idag lagt upp ett Automator arbetsflöde på min tvåspråkiga Applescript-site Applescript-tips från Intelligent Mammals AB - Home Nedan tänkte jag förklara även här på 99.se hur man gör, för det är både enkelt och i mitt tycke i alla fall, roligt.

Skala markerade bilder 50 procent
Mitt första publicerade arbetsflöde är till för att man skall kunna markera några bilder i Finder, högerklicka på en av dem och bara välja att man vill skala dem 50 procent.

Jag har själv det behovet eftersom jag då och då gör skärmdumpar som jag lägger upp på webben och då vill jag ha både 100% och 50% och jag tycker inte om att behöva starta ett extra program för att göra det här, tex Photoshop eller Fireworks.

Det skall vara så här smidigt, markera några bilder:

Högerklicka på en av dem (eller CTRL-klicka) och välj sedan Automator > Skala markerade bilder 50 procent

Hur man gör ett arbetsflöde
Börja med att starta Automator. Det kan du göra antingen genom att gå till Program > Automator (då får du ett nytt tomt flöde), eller så markerar du en JPEG-bild, högerklickar på den (eller CTRL-klickar) och väljer Automator > Skapa arbetsflöde. Då får du ett nytt arbetsflöde med en första åtgärd som du i det här fallet behöver radera och ersätta med en annan (se nedan).

Sedan markerar du i kolumnen "Bibliotek" (där finns en lista på program som fungerar med Automator) ett program, tex "Finder".

I nästa kolumn står det "Åtgärd", det är de åtgärder som det markerade programmet kan göra. Längst ner finns sedan en förklaring.

Den stora tomma rutan till höger är helt enkelt ditt arbetsflöde. Du bygger ett arbetsflöde genom att dra och släppa åtgärder från åtgärdskolumnen till den stora tomma rutan. De saker som ligger där kommer Automator att göra i den ordningen de står.

Parametrar finns
Många Automator-åtgärder har olika parametrar, tex har Förhandsvisning (Bibliotek) > Skala bilder (Åtgärden) parametrar som talar om hur bilden skall skalas. (Pixlar eller procent).

Applescript i Automator?
Man kan även kombinera Automator med Applescript och få ett arbetsflöde att köra lite Applescriptåtgärder. Det kanske man vill göra då det man vill åstadkomma helt enkelt inte går med Automator, det finns ju många många fler program som kan tala Applescript än som kan förstå Automator.

Ett färdigt arbetsflöde för att skala bilder 50%

Det kan se ut så här:

Vill du ladda hem det istället för att inte sätta ihop det själv, så finns det på siten ovan, klicka på svenska flaggan > Filarkiv.

Lite förklaringar
En sak som inte är omedelbart uppenbar är att varje steg i ett arbetsflöde skickar resultatet vidare till nästa steg.

Detta arbetsflöde har två knorrar, den ena är att jag skapar en ny mapp och kopierar de markerade bilderna till den mappen, sedan hämtar jag alla filerna från den mappen och fortsätter processa dem. Finns den nya mappen redan så skapas den inte.

Det andra är att det finns ett Applescript på slutet som öppnar den nya mappen så att användaren lätt hittar bilderna som processats.

Var det skall sparas
Om du sparar ditt arbetsflöde här:

(Din hårddisk) > Användare > (Ditt användarnamn) > Bibliotek > Workflows > Applications > Finder

... så finns det i din Automator-meny i Finder. Jo Workflows är förstås det engelska ordet för Arbetsflöden.

Lycka till och fråga här om det är något du inte förstår.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-05-17 23:25

Riktigt fiffigt program. Att man inte tänkt tanken på att använda det förrut, tack för tipset!

Tack för ett bra tips Taz_1999. Mycket uppskattat!

Jag har provat Automator vid ett par tillfällen men problemet för mig har varit att finna vettiga tillämpningar eller situationer där det kan vara till gagn för mitt arbete. EDIT: Förstå behovet, med andra ord..

Det är väl som med Internet? Man måste veta vad man ska söka på (eller efter) för att hitta rätt, men förr eller senare hittar ju även blinda hönor korn..

Mitt tusende inlägg. Tårta och raketer!

Senast redigerat 2008-05-18 00:29

Ah! Finemang!

Fler får gärna visa sina tips om hur ni använder Automator. Jag tänkte själv ge min in i det och lära mig. När jag har något att delge meddelar jag er!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-18 10:13

Damn va tufft! Skitsmidigt ju! Tack så mycket för tipset!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-18 11:12

Jag har en fråga. I vanliga fall brukar jag gå in i quicktime och ta exportera sedan väljer jag iphone som format, eftersom jag har en touch. Men när jag gör det i automator kan jag bara välja ipod, och då blir filerna nästan dubbelt så stora, och sämre kvalitet i ipoden. Kan man på något sätt välja så som jag har gjort innan? Sedan undrar jag med ifall man kan lägga till det i itunes biblioteket med automatik. Provade lägg till i bibliotek, men det funkade bara med ljudfiler. Finns det något likadant alternativ med filmer?

Tack för det pedagogiska tipset !
Bra att få instruktioner på svenska som nybörjare. Lite överkurs för mig just nu men jag lär väl komma dit någon gång också...

Ursprungligen av Luken:

Jag har en fråga. I vanliga fall brukar jag gå in i quicktime och ta exportera sedan väljer jag iphone som format, eftersom jag har en touch. Men när jag gör det i automator kan jag bara välja ipod, och då blir filerna nästan dubbelt så stora, och sämre kvalitet i ipoden. Kan man på något sätt välja så som jag har gjort innan? Sedan undrar jag med ifall man kan lägga till det i itunes biblioteket med automatik. Provade lägg till i bibliotek, men det funkade bara med ljudfiler. Finns det något likadant alternativ med filmer?

Ditt arbetsflöde verkar fiffigt. Tyvärr kör jag fortfarande 10.4 så jag har inte tillgång till alla åtgärder du har, så jag kan inte kolla riktigt.

Tittade även på Applescript-stödet i iTunes och man verkar kunna lägga till filer via script. Man verkar även i Quicktime kunna styra export-inställningarna med Applescript.

Med detta menar jag att när man inte kan få Automator att göra som man vill är nästa steg att ge sig på Applescript som ofta har flera alternativ, kan fatta beslut och helt enkelt göra mer olika saker. Så i ditt fall är det förmodligen lösningen.

Jag uppdaterade just idag min länklista på min Applescriptsite och lade in bland annat dessa:

scriptbuilders @ macscripter.net | script archive
automator actions @ macscripter.net | action archive

Det är en samling med scripts och arbetsflöden man kan ladda hem, har inte letat så mycket men det finns förmodligen script och/eller arbetsflöden där som kan göra de du vill.

Kollade vidare och hittade ett par script för att dels spara exportinställningar från Quicktime player och dels använda dessa.

(*
Innan du använder detta script måste du öppna en film, och exportera den, så att det finns exportinställningar att spara i en fil. 

Därefter kan du köra detta script för att spara dina  exportinställningar i ett dokument direkt på din hårddisk.
*)
tell application "QuickTime Player"
	tell first document
		save export settings for QuickTime movie to file "Din hårddisks namn:Exporteringsinställningar iPhone"
	end tell
end tell

För att använda:

tell application "QuickTime Player"
	tell first document
		-- Exportera samma film till olika format
		export to "Din hårddisk:Film iPod" as QuickTime movie using settings alias "Din hårddisks namn:Exporteringsinställningar iPod"
		export to "Din hårddisk:Film iPhone" as QuickTime movie using settings alias "Din hårddisks namn:Exporteringsinställningar iPhone"
	end tell
end tell
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-18 14:29

aa, tack! Smidigt!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-05-18 19:42

Själv har jag gjort ett Automator-flöde (?) för att lägga till datum till filnamnet på de bilder jag importerar till iPhoto.
På så sätt slipper jag dubblettnamn på filerna (när man tagit fler än 9999 bilder med kameran börjar filnamnen om igen, vilket kan medföra flera bilder med samma filnamn... )

Här är flödet (bifogat), som jag har som genväg i Finderfönstrets överkant. Jag markerar aktuella bilder, drar dem till ikonen och hips vips är filnamnen ändrade. Smidigt tycker jag, även om det naturligtvis borde ingå i iPhoto att kunna byta filnamn vid import, men det är ju en annan diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 21:36

Tänkte ta tillfället i akt och se till att skärmdumparna inte sparades på skrivbordet utan i en mapp men jag fastnade på spara (spara som) - det skulle göras i

(Din hårddisk) > Användare > (Ditt användarnamn) > Bibliotek > Workflows > Applications > Finder

I mitt hemmabibliotek har jag varken någon mapp som heter Workflow eller Arbetsflöden.
Ska man själv skapa mapparna om de inte finns?
Om man har svenska som språk ska den i så fall heta Workflow eller Arbetsflöden?

Filsortering är en sån sak som Automator är utmärkt för, men just skärmdumparna kan det vara mer lämpligt att justera via defaults-kommandot i terminalen. Då slipper du själv att hålla ordning på namngivningen.

Lite språklig förvirring?

I din användares mapp har du en mapp som heter Bibliotek på svenska, Library på engelska och fler språk kan jag inte. Inuti den sparas en massa inställningar som har med din användare att göra. I den mappen som alltså heter Bibliotek finns mappen Workflows osv. De mappar som är översatta är fram till din användares mapp, men inte längre än så. När du väl är inuti mappen Bibliotek som alltså heter Bibliotek på det språk du har inställt, så är resten inuti den mappen alltså på engelska.

Andra mappar i din användares mapp är tex Bilder, Delad, Dokument, Filmer, Musik Skrivbord, Webbsidor, så att du vet vilken mapp jag kallar din användares mapp.

Senast redigerat 2008-05-19 11:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 23:06

Taz_1999
Nej, i min hemmamapps Bibliotek (som jag känner efter att ha varit där och fibblat i Application Support många gånger) finns ingen Workflow. Den enda mapp jag har på W är Widget

Innebär det att jag har något fel eller ska jag skapa mapparna?
(Workflows > Applications > Finder)

Använder OS X 10.4.11 om det kan vara till någon vägledning för svaret.

Thevil
Okey, då år jag väl ta mitt första steg in i terminalen - fast det få bli i morgon. Ska nog inte starta något nytt, och som det känns farligt, så här sent på kvällen

Katinka: På hur du formulerade din fråga så lät det som om olika konkurrerande metoder att prata om mappar hade kanske blandats ihop? Jag som jobbat väldans länge med datorer anser att bibliotek, mapp, katalog är synonymer för så har de använts historiskt i datorbranchen. Så när du skriver hemmabibliotek, tror jag du kanske menade mappen för användaren, inte mappen för bibliotek i användarens mapp. Men bra att det är utrett.

Här är i alla fall en lösning på ditt problem och den är väldans enkel.

I Finder, högerklicka (eller CTRL-klicka) på valfri mapp eller fil, det spelar ingen roll vilken.

Välj Automator > Skapa arbetsflöde

Du får ett nytt arbetsflöde med en åtgärd inlagd.

Välj Arkiv > Spara och ange bollbollboll som namn. Namnet är jätteviktigt. Du ser i dialogrutan att det står något om Finder, låt det vara som det är, så byt inte sökväg, bläddra runt osv...

När du sparat så skapas mapparna Workflows > Applications > Finder automatiskt åt dig i /Users/Ditt användarnamn/Bibliotek

Senast redigerat 2008-05-19 11:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 11:02

Tack Taz_1999 nu finns mapparna där!
Naturligtvis var jag noga med namnet "bollbollboll" och ska aldrig glömma varifrån namnet kom ;)!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 12:57

En fråga. Min ctrl-click meny har inte automator direkt i menyn utan hos mig ser det ut så här: mer > automator > åtgärd. Är det så det är i leopard eller går det att ändra på, skulle hellre se automator direkt i menyn.

Eftersom placeringen i den menyn är styrd av OS X 10.5 (det är 10.4 som har den mera "direkt") så tror jag inte det. Jag hittar ingen inställning varken i Automator eller i Systeminställningar gällande detta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-19 13:21

Pedagogiskt och snyggt upplagt, Taz, finfint initiativ!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 13:46

Ok Taz, misstänkte nästan det. Tack för infon i alla fall. Jag har alltid dragit mig för att sätta mig in i automator tidigare.

Jag har gjort ett arbetsflöde som när jag högerklickar på en stor bild som jag vill lägga upp på ett forum funkar såhär:

Kopiera vald fil -> Flytta till mappen "skalade bilder" -> Byt namn (lägg till "_500px")
-> Skala bild till max 500px -> Öppna med Cyberduck.

Suveränt! Det enda jag önskar nu är att bilden kunde flyttas vidare till en specifik mapp på min server automatiskt (nu måste jag flytta den själv.. i-landsproblem?) och att den automatiskt kopierar bildens nya adress, så att jag bara behöver klistra in den i forumet

Inte konstigt att dagens människor blir fetare och fetare. Vi blir ju latare och latare. Eller vad kom först? Hönan eller ägget?

EDIT: Här har ni mitt arbetsflöde, som sparas i (HÅRDDISK) -> (ANVÄNDARMAPPEN) -> Bibliotek -> Workflows -> Applications -> Finder

För att detta ska funka så ska du ju såklart ha Cyberduck installerat. Om du inte har det kan du troligtvis byta ut Cyberduck mot valfritt FTP-program.

Senast redigerat 2008-05-24 16:06

Det är inte så svårt att i ditt arbetsflöde på slutet lägga till ett Applescript, som laddar upp filen på servern, och petar in hela adressen i klippboken, klart att klistra in.

Det finns mycket bra exempel i Cyberduck-mappen, den som heter Applescript samples.

Det här med att spara.. väljer jag att spara direkt blir det som en Plugin och då står det finder i en rull-list och är grå-tonad. Sen måste jag ändå spara och eftersom jag en gång (flera gånger) har sparat workflows på andra ställen så blir det inte per automatik i "finder-någonting" och därmed skapas inte heller den där mappen.. hur göra??

ojoj, där kom den! sorry.

Tack för en riktigt bra tråd. Ska kolla in Intelligent Mammals titt som tätt!

Är det någon mera som gjort något roligt med hjälp av dessa instruktioner. Berätta!

Jag satt just och klurade på hur jag skulle kunna göra ett script som förstorar/förminskar bilder. Så hittade jag din tråd!

Men allt ser inte lika ut för mig som det gör för dig, för det första så måste jag först välja
Högerklick-->mer-->automator-->tillverkat script

Det är ett steg för mycket tycker jag, jag vill gå direkt från kontextmenyn till automatorscripten, går det?

EDIT: Såg att någon redan påpekat det jag just påpekade!!

Jag har vidare ett problem, jag har gjort ett script som skall göra följande:

1 Hämta valda Finder objekt.

2 Kopiera Finder objekt. (för att inte förstöra originalfilen)

3 Skala bilder, i procent. eller i pixlar (två olika script)

Men jag får alltid till TVÅ kopior av den förminskade filen
konstigt nog.. varför det? Jag ser att ni går en omväg genom att skapa ytterligare en mapp som bilderna kopieras till, måste man göra det för att undvika dubletter eller?

Bilderna blir rätt skala, men de dyker upp två stycken extra likadana med filendelsen _2 och _3 typ.

Det börjar bli sent nu, men jag är inte den som gärna ger upp
innan det funkar.

Sjukt bra tråd, och den hade inte kunnat komma lämpligare till
bruks!

//K

Senast redigerat 2008-07-04 00:49

Tack för berömmet, det var roligt att höra.

Om du i din beskrivning har med alla steg som faktiskt finns i ditt workflow, så är felet förmodligen att du markerar ett objekt på skrivbordet och försöker "kopiera finderobjekt" till skrivbordet. Om du läser i beskrivnignen på denna åtgärd står det "kopierar ett finderobjekt till en ny plats", så alltså funkar helt enkelt inte steget som du tror att det gör.

(Det är därför jag i mitt workflow skapar en ny mapp, kopierar objekten dit och sedan jobbar med vad som ligger i mappen).

Jo, jag insåg till slut denna begränsning och gav vika. Gjorde på ett liknande sätt som din lösning fast jag valde att döpa mappen till förminskade bilder, och lade till samma sak efter filnamnet.

Och jag har också gjort det möjligt att vid varje tillfälle välja hur mycket man vill krympa bilderna. Det kommer upp en liten dialogruta som frågar.

Jag har inte riktigt kommit på vad jag skall göra med automator ännu, men jag är helt säker på att det går att använda till sjukt mycket!

Om du får fler idéer så posta gärna på i denna tråd!

//K

1
Bevaka tråden