Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skandiabanken

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har deppat lite på min bank eftersom den, i stort sett, är enda anledningen att OS 9 fortfarande finns kvar i burken. Efter lite e-postande och milt tjatande fick jag i dag (äntligen) följande svar från Skandiabanken:

Hej! Jag beklagar att du inte fått svar tidigare. Vi kommer att utveckla stöd för Netscape 6, 7 och Mozilla, förhoppningsvis under hösten.

Med vänlig hälsning
SkandiaBanken

Nu återstår det ju bara att se vad "förhoppningsvis" betyder...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-03 17:41

Fantastiskt!

Jag har varit på dem ett antal gånger i samma ärende sedan jag skaffade konto där förra hösten. Skulle nästan tro att de hade sparat tid på att utveckla en ny lösning, jämfört med att svara på alla klagomål...

Men, det är väl bäst att ta tidpunkten med en nypa salt.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-03 17:44

Fick detta svaret 4e juli:

"Mac OS X som är Apples nya operativsystem är endast kompatibelt med Netscape 6.2, vilken vi ännu ej godkänt för användande av SkandiaBankens nya Internetbank."

---

"Vi arbetar i dagsläget för att få Internetbanken att fungera med Internet Explorer för Macintosh. Tyvärr finns det inget stöd för certifikatshantering i Internet Explorer för Macintosh. Vi har kontakt med Microsoft och Apple och de arbetar tillsammans med en lösning. Datum då detta problem är löst är i dagsläget inte fastställt."

Dom förklarade även hur jag kunde få det o funka genom Classic, lite onödligt för min del men trevligt ändå.

Kan du inte köra Opera och välja "Identify as..."?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-03 18:25

Nej, har faktiskt inte testat med Opera. Klarar den samma certifikatshantering som Netscape före version 6? Jag har testat med att låta Omniweb identifiera sig som Netscape 4.7, men det fungerar inte.

Nej, det fungerar inte med opera

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 23:33

Kul att se att det är fler som skrivit till Skandiabanken. Och jag har fått liknande svar som ni. Men inte det med "Mozilla-stöd under hösten". Det var en rolig nyhet.

Ser fram emot att starta Classic ännu mindre än idag.

Det jag funderat över är Skandiabankens ursäkt med att "certifikat inte stöds av dessa webbläsare under OS X". Men är det inte så att OS:et i sig ska stödja certifikat? Hur svårt är det då att få en fungerande lösning?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-05 15:37

Intressant det där med certifikat. Jag använder en för mig ny tjänst, web-mail, (vilken mångt och mkt stinker i användarvänlighet). Jag har använt netscape 6 och fom några timmar sedan netscape 7. Varje gång jag skall logga in på web-mail får jag upp en ruta där det står att certifikatet ej stöds etc, men jag har alltid kunnat logga in ändå. Nu verkar det dock ha ändrat sig i 7an, dialogrutan kommer ej längre upp. Hur kommer det sig att man kan logga in på några ställen men inte andra om certifikatet ej stöds?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 00:35

Fick ett svar idag att de inte har något datum för då det ska börjas supporta nya browsers. Med andra ord inte ens påbörjat arbetet... Skandiabanken... Mossigt...

Trots allt, certifikatet är ju bara en slags låtsas grej för att man ska känna att saker känns säkert...
Har man koll på någons 4-siffriga kod så kan man ju ladda ner certifikatet och därmet logga in. ...så certets roll i det hela? Kryptera stuff men inte mycket mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-13 00:39

Jag är väldigt nöjd med dem som bank, men innan jag installerade Jaguar fick jag alltid starta om från Os 9 partition för att kunna logga in. För mig känns det lyxigt och problemfritt att gå via Classic. Men det är klart att de måste se til att man kan komma in via OS X snart!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 01:41

min netscape försvinner/dyker så fort jag surfar in på skandiab under classic. Orkar inte spana vad felet är..

Någon som testat mozilla och ändra så banken tror att det är typ, en netscape 4 eller nåt

  • Medlem
  • 2002-11-13 09:20

Jag har testat få netscape6 att rapportera sig som 4.7 och det fungerade nästan! Jag kom enda fram till själva inloggningen, men när jag försökte logga in kom jag tyvärr inte dit jag ville. Inget fel rapporterades dock.. varken av SkandiaBankens system eller av webläsaren.

Eftersom SkandiaBanken inte har löst detta problem kan jag nu meddela att jag har bytt bank.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 13:13

Kan ju vara så att de skickar ut olika dhtml-krafs beroende på browser. Då NS 6 har helt ny dom-model så får man kanske prova att låtsas att man är en pc explorer.. Visserligen så är det ju ytterligare en variant, men man kan ju hoppas att de inte är så dåliga koders som man kan tro..

Byt bank?

Kör själv Nordea och det funkar utmärkt. Hela historien med certifikat är bara tragisk. Jag har fått hjälpa kunder många gånger med sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-13 15:32

Nordea...du skämtar!!!??

Ok om man bara kommer in via OS9, men se på servicen, inga avgifter, bra ränta, billigt bankkort, inga uttagsavgifter i utlandet!! etc. etc. Sparar ca 600-1000 kalla om året på att ha bytt från Nordea (dåvarande Nordbanken. Inte mycket pengar men en principsak för mig att inte gynna bankerna som gör enorma vinster på alla avgifter).

Jag kan leva med att sparka igång Classic. Det tar mig en extra minut. Att byta bank för en sån sak verkar... dumt.

Önskar dock fortfarande att de ser till att fixa det för OS X i framtiden.

Edit: Det tar ca 30 sek att kryssa i tre rutor för att ladda ner ett certifikat EN gång. Oj vad jobbigt...

edit2: Tog bort en motsägelse...

[ 13 November 2002, 17:05: Meddelandet ändrat av: Earth ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 15:41

Ja, jag håller med. Skandiabanken är i övrigt mycket bra (både som bank och internetbank). Det är riktigt skönt att slippa säkerhetsdosor, engångskoder, kortläsare och vad det nu kan vara man behöver annars.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Ja, jag håller med. Skandiabanken är i övrigt mycket bra (både som bank och internetbank). Det är riktigt skönt att slippa säkerhetsdosor, engångskoder, kortläsare och vad det nu kan vara man behöver annars.

Hrm, läste säkerhetstrosor istället för säkerhetsdosor...satt och undrade lite vad du menade först

Citat:

quote:Edit: Det tar ca 30 sek att kryssa i tre rutor för att ladda ner ett certifikat EN gång. Oj vad jobbigt...

Jaha, då jag installerade certifikat så var man tvungen att generera dem själv i ett uråldigt Classic-program och sedan meddela banken om det så de aktiverar det nya certifikatet. Minns inte vilken bank det var, men jag kan lungt säga att jag gärna betalar mer så jag slipper det och kan använda vilken browser och vilket system jag vill.

Jag har inte ens Classic installerat, skulle knappast installera det för att en bank inte kan sköta det man betalar den för.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Det tar ca 30 sek att kryssa i tre rutor för att ladda ner ett certifikat EN gång. Oj vad jobbigt...

En gång per dator ja. Men om man vill fixa sina bankärenden på en dator på universitetet, jobbet eller hos kompisen så måste man fixa installationer överallt, vilket inte alltid är så populärt eller ens går. Näe, dosa är överlägset!

Och precis som Patrik så har jag inte ens OS 9 installerat på datorn, så det är inte ett alternativ.

Det Adrian sa är också en viktig faktor som jag glömde. Jag sköter verkligen inte alla mina bankärenden hemma och skulle ogärna hålla på att pula med certifikiat.

Nu kanske alla värderar sina banker på olika sätt, men jag sköter i princip allt som har med banken att göra över nätet. Så funkar det inte där så funkar det inte alls för mig.

Tycker Nordeas system med en personlig PIN-kod och engångskoder funkar fint. Känns tryggt och säkert också.

Än så länge känns det otryggt att hantera sin ekonomi via internet.
Så länge man kan göra det på det traditionella sättet fortsätter jag nog med det. Såvida inte någont bevisar för mig att det visst är totalsäkert

Gambit: Så länge det inte är du som slarvar med säkerheten och gör bort dig så ersätter ju din bank dig om du blir av med pengar eller dylikt.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-26 16:22

Fasen sicka amatörer.

Testade förövrigt att ändra useragent till pc explorer. då blev det "asp error Cint line 12"...

---
Hej!

Vi har p‘b˚rjat utveckling g…llande st˚d f˚r Netscape 6, 7 och Mozilla men detta …r ingenting vi normalt g‘r ut med d‘ vi inte riktigt kan s…ga n…r det kan t…nkas bli klart. Hoppas detta …r n‘got mer gl…djande.

Med v…nlig h…lsning
SkandiaBanken
---

Ska vi inte göra en lista med namn och skicka över!?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-27 15:32

Jag orkade inte vänta längre. Har mailat dem minst 5 ggr de senaste året. Bytte till SEB för en månad sen. Får studentpaketet där, så det är ganska billigt. Och uttag inom EU är gratis.
Men jag har inte stängt kontot på Skandiabanken än. Om de kommer med ett stöd för netscape 6 så får man kanske ge dem en chans.

Har slängt classic

Ett tag stödde de Netscape 6, och jag loggade in med den och det funkade(!). Men av nån anledning så började det strula, och sen drog de tillbaka stödet för netscape 6.

[ 28 November 2002, 11:34: Meddelandet ändrat av: Stephan H ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 09:06

Jag skickade en fråga till Skandiabanken igår kväll, och fick svar nu kl 9 (helt ok!):

Citat:

quote: Hej!

Tack för ditt meddelande!

Mac OS X (Apples nya operativsystem) är endast kompatibelt med Netscape 6, 7 och Mozilla, vilka vi ännu ej godkänt för användande av SkandiaBankens nya Internetbank. Vi arbetar med utveckling av stöd för Netscape 6.x, 7.x och Mozilla. Detta arbete beräknas vara klart under början av 2003.

Internet Explorer för Macintosh fungerar inte på grund av att det inte finns stöd för certifikatshantering. Vi har kontakt med Microsoft och Apple och de arbetar tillsammans med en lösning. Datum då detta problem är löst är i dagsläget inte fastställt.

För att få din Mac med OS X att fungera med Internetbanken måste du ändra en inställning i OS X som ger dig möjligheten att använda OS 9.1 för de program som inte är kompatibla med OS X (t ex Netscape 4.78). Detta läge kallas i OS X för "Classic". Detta ger dig möjligheten att använda Internetbanken med Netscape 4.79 i läget "Classic".

Sedan följde en förklaring om hur man ställer in så att Classic ska starta vid inloggning (varför, kan man fråga sig) och hur man sedan ska ladda hem Netscape 4.79 som ska fungera.

/Joakim

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 09:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
...inga uttagsavgifter i utlandet!!

Gäller detta bara inom EU eller i hela världen? Helt klart en feature som skulle kunna få mig att byta bank!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 17:06

Hela världen.
Det är bara att ta ut i bankomater som tar emot visa.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 17:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Hela världen.
Det är bara att ta ut i bankomater som tar emot visa.

Såg det på deras webb. Verkar bra/billigt i övrigt oxå, men X stöd måste de ju fixa. Kör de med programvara/certifikatlösning från ID2 precis som SHB eller?

Update:
Jag har skrivit en fråga till Apple SE för att kolla om de gjort ngt/vet ngt mer om Mac-Bank-problemet.

[ 16 December 2002, 18:44: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 23:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Kör de med programvara/certifikatlösning från ID2 precis som SHB eller?

Nej, på klientsidan använder de sig av de inbyggda certifikaten i webbläsaren. Det gör att man inte behöver ladda ner och installera något program på den dator man sitter vid, utan det räcker med att få ett certifikat till sin webbläsare.

Smidigare, men lite sämre säkerhet. Men är det tillräckligt säkert för dem så är det tillräckligt för mig. Det är ju de som får ersätta om något skulle inträffa (och jag inte har slarvat).

[ 16 December 2002, 23:42: Meddelandet ändrat av: Michael ]

Bevaka tråden