Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny sajt för att göra egna proffsiga flash siter enkelt

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det jag talar om är en ny sajt som jag hittade idag. Wix.com - Make free flash websites, Flash MySpace layouts, Flash web content, Free MySpace comments

Ser i min åsikt rätt grymt ut. Man kan direkt importera bilder från flickr, myspace eller vad du nu vill ha på din sajt med en massa trevliga flash effekter.

Hemsidan är just nu stängd beta, men jag längtar tills de öppnar portarna för detta. Ser lovande ut imo.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-05-16 22:38

Flash-siter kan det kanske finnas utrymme för. Mindre kampanjsajter t ex. Men att göra en "vanlig" hemsida helt i Flash är inte särskilt bra. Tänk om du hittar något textstycke på en site som du vill kopiera. Kanske citera i något arbete du håller på med. Nahepp, stenkört om det är en Flash-site. Bland annat därför är det mindre bra. Det kan vara coolt, snyggt och balt men inte särskilt smidigt. Utskrifter ska vi kanske inte tala om. Kan vara värt att tänka på innan man beslutar sig för att använda Flash.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-16 23:47

Spooky har en point där. Flash är coolt och man kan göra outstanding grafik/animation. Dock tycker jag att flash lämpar sig för animerade intro-snuttar, banners och liknande. Dessutom tröttnar man rätt snabbt på "det coola" med en helt flashbaserad hemsida. Och istället blir det störande.

Se flash som ett komplement.

...Dock var det ett bra tips!

Yep håller helt med om det. Fast iofs har de flesta sidorna på hemsidan texterna som egna överliggande lager vilket är rätt OK ändå. Och nepp utskrifter är ingen ide alls. Nackdelen är dock också att inte alla har flash installerat (de får skylla sig själva ) men själv ska jag testa tjänsten. Verkar mycket bra integrerat och smidigt.

Tex om man har en portfolio av flash så kan man nog imponera lite mer än bara en sida med klickbara bilder osv. Missförstå mig inte, det finns många bra vanliga html portfolios, men det finns även de trista som får en att nästan vilja lämna sidan direkt.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-17 00:40
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Yep håller helt med om det. Fast iofs har de flesta sidorna på hemsidan texterna som egna överliggande lager vilket är rätt OK ändå. Och nepp utskrifter är ingen ide alls. Nackdelen är dock också att inte alla har flash installerat (de får skylla sig själva ) men själv ska jag testa tjänsten. Verkar mycket bra integrerat och smidigt.

Tex om man har en portfolio av flash så kan man nog imponera lite mer än bara en sida med klickbara bilder osv. Missförstå mig inte, det finns många bra vanliga html portfolios, men det finns även de trista som får en att nästan vilja lämna sidan direkt.

Nu är det iofs. fler som har flash installerat än som har Adobe PDF eller Apple Quicktime, det är 99% drygt som har flash.

Att göra sajter i flash är ju trevligt om man har en site som kräver mycket GUI (administrationsgränssnitt osv). Att flex finns nu också gör ju inte saken sämre.

Malmö kommuns flesta skolor är förmodligen den 1%'en isåfall

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Malmö kommuns flesta skolor är förmodligen den 1%'en isåfall

och alla iPhones.....

Pinsamt inte iPhone har flash stöd ärligt Min nokia 5310 har iaf flash lite inbyggt

Love it ! Love it ! LÖÖVE it !
Har mina två webbsidor i flash. Nu ska jag göra den tredje med denna gratis flashsida.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Pinsamt inte iPhone har flash stöd ärligt

Jag brukar aldrig klaga på hur folk skriver på nätet, men det där var väl ändå att misshandla svenska språket.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag brukar aldrig klaga på hur folk skriver på nätet, men det där var väl ändå att misshandla svenska språket.

Det var väl värst vad du var på dåligt humör

Ja, ipod_Lover, när argumenten tryter så ger sig folk på petitesser.
Onödigt. Jag menar det finns ju inget rätt eller fel här. Vissa personer (tex jag) kommer att fortsätta använda flash medan andra undviker det. Jag blir glad av flash (med måtta) och dom som kollat mina sidor gillar dom. Det räcker för mig.

Ursprungligen av KaRo:

Ja, ipod_Lover, när argumenten tryter så ger sig folk på petitesser.

Var det där riktat till mig? I sådant fall, slappna av lite. Jag var verkligen inte på "dåligt humör" och jag har inte argumenterat för eller emot flash i denna diskussion. Så jag kan inte påstå att min kommentar berodde på att jag saknade argument eftersom jag inte har argumenterat.
Däremot så tror jag de flesta kan skriva under på att meningen "Pinsamt inte iPhone har flash stöd ärligt" är en misshandel av det svenska språket utan att det är menat på ett drygt eller elakt sätt.

Okay men detta är ett macforum och inte ett forum för svenskalärare
Kommer inte forsätta diskussionen men somsagt låt mig skriva som jag vill kaythx.

Men iaf tillbaka till ämnet.

Trevligt KaRo att du också verkar lite intresserad av tjänsten
Hur ser dina flashsidor ut förresten? Kan vara kul att se.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-17 21:33
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Men iaf tillbaka till ämnet.

Trevligt KaRo att du också verkar lite intresserad av tjänsten
Hur ser dina flashsidor ut förresten? Kan vara kul att se.

Jag oxå

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Okay men detta är ett macforum och inte ett forum för svenskalärare
Kommer inte forsätta diskussionen men somsagt låt mig skriva som jag vill kaythx.

Kan ju passa på att tillägga att det hör till forumreglerna att skriva sina inlägg på god svenska.

Öh jaha. Tyr ag inteh prahter sa heur isafeul.

Jag har gjort KaRo Design och en till för min firma med köpt flashgrafik. Inget märkvärdigt och skulle nog göra den annorlunda nu. Här är kritiken jag fick på sidan:http://www.99.se/kritik-p-sajt/237129-fusk-sida.html.

Jag hör nog till dom som ger mig in i saker trots att jag är nybörjare. Man lär sig mycket på vägen till att kunna mer. Smycketillverkningen är bara en hobby.
Jag kan förstå kritiken mot flash eftersom det finns webbsidor som är överbelastade med aktivt material men lite lagom gör att (jag iaf) blir mer intresserad. Jag har inte några sidor som har mycket och viktig text som ska läsas eller är riktade till datorproffs så jag tror inte det är någon som störs av att det är flash.

ipod_Lover: du skrev att "Hemsidan är just nu stängd beta" men jag har registrerat mig med användarnamn/lösenord och har redan sett ut vilka saker jag ska använda på min nya hemsida ? Är det så att du inte har registrerat dig eller är det så att man inte kan få ut den på internet ?

Ja, jag tycker det är onödigt att ge sig på stavning eftersom det kan stoppa bra inlägg från personer som har svårt med svenska och med stavning. Jag träffar många invandrare i mitt arbete och skulle inte kunna drömma om att påpeka felaktigt ordval och fel grammatik som ofta förekommer. Innehållet, tankarna och åsikterna är det viktigaste.
Johan S: Hur gör du om ex en nyinflyttad bosnisktalande datorkille börjar skriva på mycket dålig svenska här på 99.se ?

Jag är inte särskilt dålig på svenska fast var dock mycket trött vid inlägget

Sen, är det bara skriva in uppgifter och börja använda? Tänkte då på grund av att: "Just sign up below and well send you an invite when we open the gates" att det inte gick. Tar och testar direkt.

Ursprungligen av KaRo:

Ja, jag tycker det är onödigt att ge sig på stavning eftersom det kan stoppa bra inlägg från personer som har svårt med svenska och med stavning. Jag träffar många invandrare i mitt arbete och skulle inte kunna drömma om att påpeka felaktigt ordval och fel grammatik som ofta förekommer. Innehållet, tankarna och åsikterna är det viktigaste.
Johan S: Hur gör du om ex en nyinflyttad bosnisktalande datorkille börjar skriva på mycket dålig svenska här på 99.se ?

Ursprungligen av friend:

Länge sedan jag var här. Låt mig bara säga att det finns många som har olika problem med att stava eller välja rätt ord. Då kan kommentarer om språkbruk från andra kännas tungt att bära. Glöm inte det.

Men nu jämför ni äpplen och päron. iPod_lover skriver bra och begriplig svenska i övrigt. Om det hade varit uppenbart att personen hade skrivsvårigheter, dyslexi eller andra "handikapp" så skulle jag aldrig kommenterat det inlägg som jag gjorde.
Jag förstår inte att det ska vara så känsligt så att man känner att man måste "gripa in" när det handlar om en ofarlig kommentar som dessutom har en smiley för att förstärka att det inte var en pekpinne utan en observation.
Fan vad känsliga alla är nuförtiden. Snart får jag väl mobbare-stämpel på mig.

Så, nu är det nog med OT från min sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 12:49
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men nu jämför ni äpplen och päron. iPod_lover skriver bra och begriplig svenska i övrigt. Om det hade varit uppenbart att personen hade skrivsvårigheter, dyslexi eller andra "handikapp" så skulle jag aldrig kommenterat det inlägg som jag gjorde.
Jag förstår inte att det ska vara så känsligt så att man känner att man måste "gripa in" när det handlar om en ofarlig kommentar som dessutom har en smiley för att förstärka att det inte var en pekpinne utan en observation.
Fan vad känsliga alla är nuförtiden. Snart får jag väl mobbare-stämpel på mig.

Så, nu är det nog med OT från min sida.

Nu var det ju inte riktat till dig personligen, utan en reflektion för att inte skapa en debatt. Hade jag menat som ett inlägg till dig hade jag citeras dig, som jag gör nu.

Friends?

Martin Pettersson:
Jag tycker inte att det kommer något bra av att påpeka för andra att de skriver fel. Den som skrivit fel brukar upptäcka det själv och den som påpekar riskerar att göra den andra personen sur. Ingen vinner egentligen något.
Därför var det ju inte så smart av mig att skriva "...ger sig folk på petitesser". Ska bättra mig. Du tog det mycket hårdare än det var menat och jag gissar att du tycker ipod_Lover tog din kommentar mycket hårdare än vad det var tänkt. Så är det med Internet. Orden omvandlas och blir mycket "starkare" än när man har personen framför sig. Vi kanske behöver en funktion här på 99.se som gör att man tvingas läsa sina inlägg flera gånger med eftertanke innan man tillåts publicera det ?

Ursprungligen av KaRo:

Därför var det ju inte så smart av mig att skriva "...ger sig folk på petitesser".

Okej, det kan faktiskt stämma på väldigt många forum, fast dock inte detta inlägget då

Och nej tog inte din kommentar särskilt hårt Martin. Därför även en tillbaka smiley Orkar själv bara inte kommentera andras skrivning men det är väl ens eget val om man vill eller ej. Dock kan det leda upp till många diskussioner, som till exempel denna.

----------------------

Själv tänkte jag porta min sida darkdest1nys Portfolio till flash. Kommer givetvis skippa musik och annat blinkande skit

Vilken tur jag hade också. Fick idag ett mail från Wix.com - Make free flash websites, Flash MySpace layouts, Flash web content, Free MySpace comments med att jag fick tillgång till deras stänga beta. Yay! Sitter här nu och letar om det går ha en egen bild som bakgrund på sidan :/

Har kollat lite på Wix idag. Det går att ändra bakgrundsfärg har jag läst mig till men vet inte om det går att använda något eget foto el dyl.
Ser att man kan "redirect" (vet inte svenska ordet; omdirigera ?) sidan så jag kan använda en egen se-domän som jag har vilande. Det har jag lyckats göra tidigare genom mitt webbhotell Surftown så att man kom direkt till en medlemssida på en blogg. Tyvärr går det inte att skriva å, ä och ö. Finns det något sätt att komma förbi det ? Jag har en ny Mac med Safari. Såg också att man kan göra minisidor, vad det nu är. Får fortsätta utforska.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-05-18 12:47

Med risk för att den här tråden spårar ur fullständigt.

Ursprungligen av KaRo:

Ja, jag tycker det är onödigt att ge sig på stavning eftersom det kan stoppa bra inlägg från personer som har svårt med svenska och med stavning. Jag träffar många invandrare i mitt arbete och skulle inte kunna drömma om att påpeka felaktigt ordval och fel grammatik som ofta förekommer.

Hmm kan det vara därför de aldrig lär sig prata rätt heller? Vilken snäll kompis du är. Jag vet att du säger fel men jag säger inte åt dig, så att du får fortsätta gå runt och säga fel. Ärligt talat... ska man inte rätta människor som gör fel? Här om dagen, när min flickvän åkte tåg. Då tog en utländsk turist fram en cigarett och började röka på tåget. Ska man låta bli att säga till då? Stackaren vet ju inte att det är rökförbud inomhus i hela Sverige dessutom kanske han är beroende av cigaretter. Nej, låt honom hållas det är ju synd om honom, och folk med läs och skrivsvårigheter. Får man inte rätta sådana människor heller? Varför då? Övning ger färdighet har jag fått lära mig. Livet är tyvärr orättvist. Vi behandlas alla olika beroende på hur vi ser ut, klär oss eller beter oss. Så kommer det tyvärr alltid att vara. Skriver man som en kratta kommer folk påpeka det, så är det bara. Säg att du söker jobb t ex. Företaget får in två CVn. Ett är skrivet på perfekt svenska och det andra är snudd på läsligt. Vem får komma på intervju först tror du? Tråkigt, men så elak är verkligheten.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-17 05:43

Våga vägra flash! Det går ju knappt att gå in på aftonbladet längre utan en C2D!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-17 12:00
Ursprungligen av Csoft:

Våga vägra flash! Det går ju knappt att gå in på aftonbladet längre utan en C2D!!!

Aftonbladet är jättebra när jag testar inställningar för att komma runt grafik-buggen på 1:a gen MacMini

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 11:45

Länge sedan jag var här. Låt mig bara säga att det finns många som har olika problem med att stava eller välja rätt ord. Då kan kommentarer om språkbruk från andra kännas tungt att bära. Glöm inte det. Å andra sidan ska man av hövlighet och respekt för andra se till att skriva så korrekt som möjligt, utifrån sina egna färdigheter.

När det gäller animationer på websiter tycker jag att det måste finnas en god anledning att använda dem. Allt för många har lagt till ett överskott av tingel-tangel, som bara drar otillbörligt focus och överskuggar sidans egentliga mål och mening.

Ursprungligen av friend:

När det gäller animationer på websiter tycker jag att det måste finnas en god anledning att använda dem. Allt för många har lagt till ett överskott av tingel-tangel, som bara drar otillbörligt focus och överskuggar sidans egentliga mål och mening.

Precis, min uppfattning är att ju mer flash och 'tingel-tangel' (bra uttryck) desto mindre innehåll och av värde på websidor. Sådana sidor stänger jag ganska omedelbart. Lite flash kan göra en sida levande, men där tycker jag gränsen går. Är det dessutom musik på sidor, så är det av min mening respektlöst mot besökaren, eftersom man många gånger sitter i telefon eller för annan kommunikation vid sidan om när man surfar etc.

Fick ett likadant mail, nu gäller det bara att sätta sig in i alla funktioner:)
Kan vara lite svårt att utläsa ibland.

1
Bevaka tråden