Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama musik från min flickväns pc till min Mac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickvän har en pc med vista där har hon en massa musik som jag vill streama till min macbook och spela i stereon via airtunes.
Jag vet inte hur man kopplar datorerna via nätverk.
jag har försökt men jag fattar inte.
När jag nyss fått min macbook så dök hennes dator namn upp i sidrutan i finder.
men inte längre.
Hur ställer jag in det lättast eller finns det något bra program jag kan använda?

Om du installerar iTunes på flickvännens PC så kan du streama till Airtunes via den.

Eller så kan tom. hon spela musiken i Airtunes då

Rogue Amoeba - Choose Airfoil for Mac or Airfoil for Windows

Airfoil kan också vara ett smidigt verktyg.

Ursprungligen av Johan S:

Eller så kan tom. hon spela musiken i Airtunes då

Var det inte det jag skrev?

Hon vill inte ha itunes och airfoil funkar inte med wmp den säger att "due to the use of microsoft´s protected media path (pmp) airfoil can not pull audio bla bla bla.
Hon är en liten bakåtsträvare men hon börjar bli kär i min macbook.
Så hon får nog en i födelsedagspresent men hur ska jag göra så länge?

Inte tjata på henne om hon vill använda något annat än iTunes kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-17 08:53
Ursprungligen av random__hero:

Hon vill inte ha itunes och airfoil funkar inte med wmp den säger att "due to the use of microsoft´s protected media path (pmp) airfoil can not pull audio bla bla bla.
Hon är en liten bakåtsträvare men hon börjar bli kär i min macbook.
Så hon får nog en i födelsedagspresent men hur ska jag göra så länge?

Nu vet jag inte om airfoil kan spela upp musik från wmp men jag skulle gissa på att det inte går. Har hon drm skyddad musik går det inte eftersom microsofts drm fungerar inte på macen.

Vill hon streama musik så blir det till att använda iTunes.

//Rob

Kan inte någon bara förklara hur han/hon enklast för över filer mellan Vista och OS X. (Som urpsrungsfrågan var).

Att övertala flickvännen att köra iTunes på PC'n verkar inte vara ett alternativ och dessutom en konstig lösning för att vara ett såpass teknikorienterat forum som 99.se.

EDIT: Äsch, jag uppfattade ursprungsfrågan fel.

Senast redigerat 2008-05-17 20:39
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-17 18:32
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Kan inte någon bara förklara hur han enklast för över filer mellan Vista och OS X. (Som urpsrungsfrågan var).

Att övertala flickvännen att köra iTunes på PC'n verkar inte vara ett alternativ och dessutom en konstig lösning för att vara ett såpass teknikorienterat forum som 99.se.

Han frågade hur han kan "streama" musik från hans flicksväns Vista PC tills hans Mac. Lättast går det genom iTunes men om du vet ett bättre och enklare sätt så är jag säkert att han skulle uppstkatta det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Han frågade hur han kan "streama" musik från hans flicksväns Vista PC tills hans Mac. Lättast går det genom iTunes men om du vet ett bättre och enklare sätt så är jag säkert att han skulle uppstkatta det.

//Rob

Äsch, jag läste slarvigt. Fick för mig att ursprungsfrågan var att han/hon ville föra över flickvännens musik till sin dator för att sedan streama till Airtunes. Nu när jag läser lite nogrannare så ser jag att det inte alls var ursprungsfrågan. Men om han/hon använder en delad mapp på flickvännens dator och spelar upp via MacBooken så är ju det också en lösning.

Ursprungligen av random__hero:

Min flickvän har en pc med vista där har hon en massa musik som jag vill streama till min macbook och spela i stereon via airtunes.
Jag vet inte hur man kopplar datorerna via nätverk.
jag har försökt men jag fattar inte.
När jag nyss fått min macbook så dök hennes dator namn upp i sidrutan i finder.
men inte längre.
Hur ställer jag in det lättast eller finns det något bra program jag kan använda?

Ett sätt kan också vara att dela hennes mapp på nätverket där hon har musiken på pcn och ansluta till den mappen från macen och spela upp musiken.

Här är en länk om du planerar testa detta sättet:
Share a Folder in Windows Vista — MAXIMUMpcguides

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-17 20:46

enklast är att dela ut mappen på nätverket.

sedan går du in i itunes på din dator, under inställningar bockar ur rutan som säger "kopiera filler till itunes music när ett spår läggs till i biblioteket".

sedan tar du bara den utdelade mappen o drar in i itunes så får du alla låtarna i din spellista men slipper lagra de på din dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 19:10

Den enklaste lösningen borde nog vara att kopiera av den musik som du vill ha från din flickväns burk och sen glömma dumburken.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-18 20:48

fexxe:
svårt om man exempelvis har en macbook air med 64gb hdd och flickvännens dator har 2tb musik

1
Bevaka tråden