Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder jag 3G USB modem i nätverk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej där ...

Ja e rätt ny på det där med nätverk - kan nån komma med tips om bästa sätt att
göra sitt eget hemma-nätverk ... med följande ingredienser:

En MacBookPro - en gammal Pismo - en stationär 2 GHz PC - en bärbar 2 GHz PC - en AirPort Snow dual Ethernet - ev. en kabel Router - en Nokia n95 - ev. två USB printer (lägre prioritet) - och nätet skall in genom mitt USB 3G modem ...

Bästa eller roligaste sätt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 12:14

3G modemet till din dator (stationära PCn) , där du delar ut den anslutningen till ditt nätverkskort, kablen från datorn kopplar du in till AirPort:en som du sätter upp så du kan anslut mot med dina andra datorer.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-05-13 23:12

batteridrift för 3g router? D-link dir-451

Jag behöver ett trådlöst nätverk med hjälp av en 3g donk och har funnit D-link dir-451 som drivs på 12volt. (860mAmp drar den med ett 3-g modem anslutet och wifi aktivt).
Frågan är finns det någon bra lösning istället för D-link som har inbyggt batteri med bra batteritid.
Har endast funnit en som har batteritid på 1-1,5h vilket är för lite vill gärna ha 4-6timmar.

CradlePoint - Cradles for Palm, Pocket PC and Symbol mobile computers

Funderar på en 12V blyackumulator med 4Ah är jag ute och cyklar då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-15 23:19

Solpanel? Funkar sækert att montera på ryggen nær du ska ut och cykla

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-05-16 06:12

Kul! Ditt svar kunde jag varit utan...
Vi jobbar med sportbevakning av olika idrottsevenemang världen över. Just nu är jag i Kanada och bevakar ishockey VM med en bra wifi uppkoppling. Ibland så kommer man till platser där det inte finns uppkoppling och det är då vi måste hitta en smidig lösning. Vi måste kunna sända hem filer direkt från kameran för att täcka behoven som finns av snabba bildleveranser. Som jag skrev så finns det en enkel lösning som bara funkar 1-1,5 timmar vilket kan kännas lite i minsta laget med tanke på att vissa idrottstävlingar pågår längre än så. Hoppas att det finns någon med klokare lösning på problemet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 07:27

Just på cykel vet jag inte men det finns ju router med 3G kort som kopplas in på bilens 12v.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 09:30

Jaha? Så en solpanel skulle vara ett dåligt alternativ før att driva en 3G router? Borde fungera utmærkt till sommarstugan, båten eller dylikt.

Ingenstans har specat att du behøvde en mobil løsning, så ta svaren som dem kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 09:36

Rent tekniskt skulle jag inte se 3G som ett alternativ om det handlar om att konstant sända bildmaterial när man sitter på en cykel just pga batteritiden... vet i och för sig inte om det finns någon bättre metod heller men på motorcykel eller bil så kan man alltid driva sakerna via 12v.

Sen blir ju 3G utomlands vansinnigt dyrt men det är väl något ni redan känner till och har tittat på.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 15:24

Men han ska væll inte ut och cykla med prylarna ?

Funkar inte løsningen att koppla 3G modemet till en dator och dela ut den anslutningen øver WIFI och ansluta resten av datorerna øver WIFI mot 3G-modemsdatorn?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-05-16 15:50

Rent tekniskt handlar det om att kameran direkt sänder bilder till angiven FTP utan att behöva ansluta till bärbar dator på plats. Fördelen med ett portabelt batteridrivet nätverk som jag ser det är att det tar mindre plats och är lätt att väderskydda om det är dåligt väder i form av regn och rusk. Vore ju fantastiskt om iPhone kom med 3-g så att man kunde lösa hela problemet med en liten telefon som är styktålig men där är vi ju inte riktigt ännu. Vidare så kan man enklare ansluta flera kameror eller datorer för att dela på ett sådant nätverk om man bortser från bandbredden som är begränsad. Tanken är att man "bara" ska behöva koncentrera sig på att fotografera och inte behöva tänka så mycket på att tanka över bilder och ftp:a dom vi datorn. I kameran finns teknik där man talar om vilka bilder man vill sända och så vitt man är ansluten till wifi så rinner dom hem så sakteliga. Det finns även möjlighet för bildredaktören på kontoret att ansluta till kameran över nätet och titta på bilderna för att välja vilken bild man ska hämta högupplöst men det alternativet är endast om man har bra uppkoppling. Vad gäller 3-g i utlandet så är det svindyrt men om man har ett 3g modem som är opperatörlöst så kan man köpa kontantkort i det land man vill sända från vilket gör att det blir betydligt billigare. Exempel Italien c:a 20€ för 400mb inklusive kort vilket räcker rätt bra till att börja med och för er som vet vad det kostar med roaming så är 20€ väldigt prisvärt.

Hoppas jag inte rört till det för mycket nu/ Andreas

1
Bevaka tråden