Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen till Imac (april 2008)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu i helgen inhandlat en imac (20" 2,66 ghz) i grundutförandet med 2gb minne.

Jag hade tänkt köpa till 4 gb (2x2gb) av annan tillverkare då detta borde vara mycket billigare. Frågan är vilka minnen man skall köpa? Har lite svårt att hitta det jag söker. Jag har rätt bra förtroende för Kingston men när jag försöker finna rätt minnen via Dustin så verkar inte de ha just dessa.

Någon som har hunnit skaffa någon erfarenhet i ämnet.

/Henrik

Det verkar som Dustin inte har dessa minnen i sitt sortiment ännu.

Men de finns hos t.ex. Macoteket (476 kr + moms) och MacData (350 kr + moms).

Macdata
Macoteket

OK, tack, Macdata och Macoteket har alltså grejer hemma.

Måste man köpa dessa macspecifika minnen eller går det med "vanliga" minnen som kan köpas i den lokala databutiken?

inwarehouse/komplett har dem också för 429:-/2GB. Har inte beställt än, men gör det nog ganska snart. Min 2.8GHz går ganska fint även om den nu endast har 2GB :).

Jag köpte mitt extra 2GB minne på Onoffs webshop. Kostade 378 inkl frakt. Det funkar finfint.

Ursprungligen av Mikael Gustafsson:

Jag köpte mitt extra 2GB minne på Onoffs webshop. Kostade 378 inkl frakt. Det funkar finfint.

TRANSCEN minnena? Hmm, aldrig hört talas om märket förr.

Ursprungligen av Mikael Gustafsson:

Jag köpte mitt extra 2GB minne på Onoffs webshop. Kostade 378 inkl frakt. Det funkar finfint.

Beställde ett också - så får jag se vad det är. Bra pris i alla fall.

De fungerar säkert bra. Har bara aldrig hört talas om företaget.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-05-14 10:01

Review på ett Transcend minne som testas i en macbook...

Transcend 2GB DDR2-667 Mac Memory

Kul att läsa inlägget om Macbook. Har kört mitt minne i 2 dgr nu och jag märker självklart skillnad mellan 1GB och 3GB i min iMac. Har inte upptäckt några som helst problem med detta minne.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-05-14 14:46

Jag ska också beställa ett, så fort onoff-shoppen funkar igen...

Edit: fy vad irriterande, försökt beställa hela dagen men det visade sig att onoffs shop inte funkade med Safari, och nu är minnet slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 15:52

tror ni det är märkbar skillnad på 2GB och 4GB i sin iMac?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-15 16:59
Ursprungligen av ivar:

tror ni det är märkbar skillnad på 2GB och 4GB i sin iMac?

Det är samma fråga jag har,någon som bytt?

Ursprungligen av fedi-93:

Det är samma fråga jag har,någon som bytt?

Jag byter i morgon när jag fått dom nya. Återkommer med reflektioner då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-17 12:44
Ursprungligen av fedi-93:

Det är samma fråga jag har,någon som bytt?

Ibland underskattas värdet av gamla trådar. Kolla inlägg 19 i http://www.99.se/emac-imac/221996-recensioner-imac-2007-svart-glossy.html.

Ursprungligen av Homy:

Ibland underskattas värdet av gamla trådar. Kolla inlägg 19 i http://www.99.se/emac-imac/221996-recensioner-imac-2007-svart-glossy.html.

Bra tester. Men jag tror vi pratar om modell 2008 här just nu. Åtminstone jag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-17 13:54
Ursprungligen av adress@mac:

Bra tester. Men jag tror vi pratar om modell 2008 här just nu. Åtminstone jag.

Självklart handlar testerna om iMac 2007 och tråden om iMac 2008 men testerna visar att det är en tydlig skillnad mellan att ha 2 GB och 4 GB i t.ex minneshungriga Photoshop och det var det som var poängen, som svar på ivars och fedi-93:s fråga "tror ni det är märkbar skillnad på 2GB och 4GB i sin iMac?".

Här är förresten minnestestet av iMac 2008 som visar att man inte behöver ha 4 GB utan det räcker med 3.

Senast redigerat 2008-05-17 14:04
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-17 15:14
Ursprungligen av Homy:

Här är förresten minnestestet av iMac 2008 som visar att man inte behöver ha 4 GB utan det räcker med 3.

Bra sida du har där,då räcker det väl att jag köper en 2GB sticka,Thanx!:D

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-17 15:18
Ursprungligen av fedi-93:

Bra sida du har där,då räcker det väl att jag köper en 2GB sticka,Thanx!:D

Observera bara resultatet från testet "RAM Hog" (21-step Photoshop action in Photoshop CS3 when 50% other installed RAM is taken up with another program). Ska du använda flera minneskrävande program samtidigt är det fortfarande bäst med 4 GB.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-17 15:55
Ursprungligen av Homy:

Observera bara resultatet från testet "RAM Hog" (21-step Photoshop action in Photoshop CS3 when 50% other installed RAM is taken up with another program). Ska du använda flera minneskrävande program samtidigt är det fortfarande bäst med 4 GB.

Nää Det e Lungt...Men jag undrar om man kan skicka ram minnen på service,låter knäppt men kan man?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-17 16:03
Ursprungligen av fedi-93:

Nää Det e Lungt...Men jag undrar om man kan skicka ram minnen på service,låter knäppt men kan man?

Service? Aldrig hört talas om det. Om det är fel på minnet byts det bara ut mot nytt. Många tillverkare har livstidsgaranti.

Ursprungligen av Homy:

Observera bara resultatet från testet "RAM Hog" (21-step Photoshop action in Photoshop CS3 when 50% other installed RAM is taken up with another program). Ska du använda flera minneskrävande program samtidigt är det fortfarande bäst med 4 GB.

Mycket bra test ! Ger en tankeställare åt detta med minneshysterin, åtminstone i "normalfallet". Bra värden överlag.

Ursprungligen av ivar:

tror ni det är märkbar skillnad på 2GB och 4GB i sin iMac?

Jag har precis bytt dom jag fick hem från Onoff. Har nu 4 GB istället för 2GB.
Skillnaden är markant ! Jag upplever det som mycket snabbare.
( iMac 20" 2,66 MHz / 4 GB Ram )

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-17 12:43
Ursprungligen av adress@mac:

Jag har precis bytt dom jag fick hem från Onoff. Har nu 4 GB istället för 2GB.
Skillnaden är markant ! Jag upplever det som mycket snabbare.
( iMac 20" 2,66 MHz / 4 GB Ram )

Vad bra,Det kanske blir nåt för mig nån gång...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-17 12:58
Ursprungligen av adress@mac:

Jag har precis bytt dom jag fick hem från Onoff. Har nu 4 GB istället för 2GB.
Skillnaden är markant ! Jag upplever det som mycket snabbare.
( iMac 20" 2,66 MHz / 4 GB Ram )

Kan du köra GeekBench så får vi se skillnaden på prestandan i poäng

Ursprungligen av fedi-93:

Kan du köra GeekBench så får vi se skillnaden på prestandan i poäng

Ingen större skillnad så tycker jag i testresultat. Men ramen är ju bara en del.
Score 3629.
Användningen dock - mycket snabbare. Start av program osv. ex. Word på 3 sekunder. (2008 )

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-11 14:51
Ursprungligen av adress@mac:

Jag har precis bytt dom jag fick hem från Onoff. Har nu 4 GB istället för 2GB.
Skillnaden är markant ! Jag upplever det som mycket snabbare.
( iMac 20" 2,66 MHz / 4 GB Ram )

Jag beställde i måndags och när jag kollar statusen står det: Behandlas,Och den var i lager när jag beställde.Hur länge fick du vänta?

iMac vet jag inte specifikt, men jag har bytt från 1,5 GB till 4,0 GB på min Macbook (nov 2007).

Det är stor skillnad. Närapå enorm. 1,5 GB är ingenting om man använder flera program samtidigt. Min Macbook har inte ens ett dyngs uptime just nu, men 2 GB används redan. EJ inräknat 450 MB inaktivt minne.

Free: 1,53 GB
Wired: 705 MB
Active: 1,32 GB
Used: 2,45 GB

Page outs: 0 Bytes (!!)
Swap used 0 Bytes

Jag har inga program som läcker minne, utan bara de program jag använder dagligen. Mail, iTunes, Safari, iCal, ett par texteditorer och småprogram.

Fungerar detta minne till nya iMacen?
Finns hundra olika och jag blir bara förvirrad.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBTWXD2800C5G

Bevaka tråden