Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag förhindra att min dator ansluter till grannens trådlösa nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag väcker min Macbook från vila ansluter den ibland till min grannes okrypterade nätverk. Det vill jag ju inte, då finns ju min Macbook inte i mitt nätverk och det går t.ex. inte att skicka mejl. Om jag tar bort grannens nätverksnamn från listan med primära nätverk så väljer den ju inte det i första taget men snar så är det tillbaks i listan och problemet är tillbaka.

Jag saknar någon inställning av slaget: Anslut inte/aldrig till nätverket "nätverksnamn".

Finns det kanske något annan lösning på problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 19:00

Har du provat att ha kvar din grannes nätverk i listan primära nätverk men dra ned det längre ned i listan? Ha ditt nätverk, så klart, överst.

Jovisst har jag det. Men om min dator inte hittar mitt nätverk så letar den efter nästa som den kan ansluta till och då blir det grannens. Sen har jag en känsla av att grannens nätverk flyttas uppåt i listan med tiden, fast det ska jag inte svära på.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-16 08:27
Ursprungligen av Macaddict:

Jovisst har jag det. Men om min dator inte hittar mitt nätverk så letar den efter nästa som den kan ansluta till och då blir det grannens.

Jag skulle börja med att felsöka mitt eget nät.
Grannens signal ska normalt inte vara starkare än min egen....

Fungerar denna inställning då? Då ska ju datorn alltid fråga när den hittar ett nytt nät som inte finns med i listan bland tidigare anslutna nätverk.

OK! Jag prövar det tillsammans med att ta bort grannens nätverk från listan.

Tack för hjälpen. Jag återkommer kanske någon gång i framtiden om detta när jag ser ifall det funkar eller ej.

PS. Jag tycker det hade varit smidigt med ett val "Anslut aldrig till". DS

Ursprungligen av Macaddict:

PS. Jag tycker det hade varit smidigt med ett val "Anslut aldrig till". DS

Problemet med den funktionen du efterlyser är att datorn då först måste hitta nätet och sen är det upp till dig att aktivt ställa in att datorn ej ska ansluta till det. Då är den lösning som finns nu mer användarvänlig. Det räcker helt enkelt med och kryssa i en ruta i inställningarna.

1
Bevaka tråden