Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens dyraste MP3-spelare!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-21 10:51

Köpte en iPhone för 6 500 i mitten av januari på blocket. Jag betalade 1000 extra för att detta var en äldre version och därmed "bättre" upplåst än moderna varianter... (se signatur) Redan på vägen hem i bilen kände jag mig lite illa till mods. Den gick ju knappt att prata i, hörbarheten var usel och samtalen bröts hela tiden. Nåja, jag tänkte bort detta och lärde mig med tiden att prata i mobilen enbart i yttersta nödfall och vid de få tillfällen det tilläts av "telefonen".
Idag är den uppdaterad till1.1.3 och hörbarheten är om möjligt ännu sämre. En annan skillnad från tidigare är att det numera inte går att stänga av Edge (mer än några sekunder i taget innan det kopplas på automatiskt igen). Min "telefon" är ungefär lika bra att prata i som en iPod.

Mina frågor till alla fantastiska människor på forumet är:
Kan man kolla om det är hårdvarufel?
Om det är ett hårt fel kan man då få detta åtgärdat i Sverige?

Snälla om ni svarar, svara som om ni gjorde det till en förståndshandikappad.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-21 10:59

glömde säga att jag testat både tele2-SIMkort och Telia, alla med samma urusla pratmöjligheter.

Vad menar du med "urusla pratmöjligheter." ? Syftar du på ljudet eller vad?

Jag har nämligen en iPhone 8gb med 1.1.3 som jag har betalat 2700:- Privat import från USA och jag är så nöjd så det finns inte. Telefonen är helt otrolig och ljudkvalite är bättre än många andra som jag har haft. Den är inte bäst men mycket bättre än många Sony Ericsson och Nokia.

Sen att du har betalat 6500:- för den är helt sjukt. Aldrig i livet att jag skulle betala så mycket pengar men alla e vi olika

Kan det vara att du har fått defekt telefon?

När det gäller att telefon samtal bryts så har många upplevt det men jag har inte det med 1.1.3. Min fd Sony Ericsson W880i hade enormt stora problem att behålla samtal. Har Telenor så det kanske är något hos de. De förnekar men vettefan. Nu har jag samma Telenor med iPhone och inte en enda samtal har avbrutits.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-22 11:03

Med hörbarheten/pratmöjligheter menar jag hur det låter i luren. Skrapigt, det klipper och samtal avbryts. Jag har jämfört med att ha en annan rtelefon, en gammal Ericsson (innan Sony) och satt på högtalarfunktion på båda. På iPhonen hörde man bara cirka 50 % av vad mitt mobilsvar sa. Samtidigt hörde man klockrent och 100 % av vad min polares mobilsvar sa. För övrigt ringde vi båda med Telia (och testade med varandras kort och ett extra telia-sim-kort). Det går alltså inte att prata i min iPhone, det låter för dåligt helt enkelt.

Det där med 6500 beror på att jag har väldigt lite tid för att t ex leta efter billigaste, jag kollade blocket och då (den 13/1 låg iPhonerna mellan 5500 och 6500). Hade det funnits nån för 7500 hade jag förmodligen köpt den i och med att jag då trott att den var lite bättre. Samma syndrom som gör att folk köper märkeskläder istället för piratkopior. Min sigantur är som ni alla ser Rudis, det är old school för noll koll.

Men tack för ditt inlägg.
Någon annan kanske vet om man kan kolla om det är hårdvarufel?

Låter ju som om du fått antingen ett måndagsexemplar eller att du köpt en kineskopia.

Är väl ingen idé att komma med förslaget att häva köpet eftersom det är Blocket det gäller. Där är ju hederliga folk i klar minoritet....

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-22 19:07

mmm,

måndagsex tror jag, snubben jag köpte av har haft telefonen hos sig och uppgraderat och fixat men till ingen nytta. Han verkar inte vara ljusskygg på nåt sätt: småbarnspappa och han har släppt in mig hos sig i hans lgh osv.

Jag skulle alltså vilja ha reda på om det går att kolla om det är hårdvarufel och i så fall hitta nån som kan fixa det i Sverige.

Jag hade försökt få köpet hävt. Du kanske kan visa dig schysst och säga att han kan behålla en tusing/femhundring för allt besvär han haft. Jag har lärt mig att om man ger folk lite slack så är det oftast inget problem...

Sedan kan du ju skaffa en annan.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-23 16:04

Eller så ger jag den, världens dyraste mp3-spelare, till ena sonen så får han ha den att spela musik på och spela tuff bland kompisarna.

fan.
man tack för visat intresse

Testade du inte mobilen när du köpte den? Då du ändå köper begagnad så hade jag testat den ordentligt på platsen. Jag tycker att han som sålde iPhone till dig gjorde en riktigt bra affär.

Hade du provringt till två - tre kompisar och be de ringa dig så hade du sett direkt att något är skumt med mobilen eller ?

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-23 21:24

Jo, jag testade och det funkade så där. Men i och med att jag inte visste hur täckningen var i säljarens lgh så trodde jag att det var ok att det skrapade lite.

Jag vet, jag är en idiot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-23 22:31

Inte lönt att nedvärdera personen som köpt en dålig produkt eller gjort en dålig affär. Hjälper ju inte situationen. Misstag kan vi alla göra. Dock är det oftast en kostsam läxa. Talar av egen erfarenhet med andra produkter.

Återköp är den bästa lösningen. Verkar ju vara en schysst säljare som försökt att rätta till felen. Förmodligen accepterar säljaren ett återköp. Andra alternativ är att sälja den med tydlig annons där bristerna anges. Och till reducerat pris.

Förmodligen kommer du att förlora en viss del av investeringen, men det är ju bättre än inget alls eller ytterligare kostnader för reperation.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-24 00:05

Jo, det är bara att inse: typ var tusende iPhone är förmodligen skräp. Jag hade otur.

Köparen vill inte ta tillbaka "telefonen" (även fast det knappt är en telefon).

Jag kanske har lärt mig nåt.
Nu har jag sim-kortet i en gammal vattentät Ericsson R250s PRO med lång antenn. Grymt bra mottagning och hörbarhet men det går knappt att sms:a. Ingen kamera, ingen musikfunktion, ingen kalender, nada. Bara en gigantisk telefon. Fast den funkar i a f.

  • Medlem
  • 2008-02-24 18:29
Ursprungligen av Rudis:

Jo, det är bara att inse: typ var tusende iPhone är förmodligen skräp. Jag hade otur.

Köparen vill inte ta tillbaka "telefonen" (även fast det knappt är en telefon).

Jag kanske har lärt mig nåt.
Nu har jag sim-kortet i en gammal vattentät Ericsson R250s PRO med lång antenn. Grymt bra mottagning och hörbarhet men det går knappt att sms:a. Ingen kamera, ingen musikfunktion, ingen kalender, nada. Bara en gigantisk telefon. Fast den funkar i a f.

Jag tycker att du ska kolla den här sidan Jag tror du kommer bli mycket glad när du inser att du inte har värdens dyraste ipod längre, utan värdens hetaste mobil Nej, men det med EDGE vet jag inget om, men det med att ditt ljud är konstigt..

http://www.ifun.se/tips-hogtalaren-ar-trasig-pa-din-iphone/

Var god.

  • Medlem
  • 2008-02-24 18:30

Kolla runt mer på ifun där finns säkert något om dina problem. Sedan så tror jag också att man kan skicka email och fråga. Kör hårt! /Can

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-24 20:27

tusen tack

jag kollar

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-24 20:43

kollade men det funkade inte,

mitt problem är inte låg volym eller dyligt utan att mottagningen blir enormt knackig så fort ett samtal kopplas upp. Trots bra mottagning enligt display så hörs det apdåligt eller så bryts samtalet. Alltså, det verkar som om antennen inte får tillräckligt stark signal.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-02 20:48

Det där låter som om basebandet är dåligt på din telefon. Om det inte hjälper med ett par återställningar så ska det gå att rensa baseband i ziphone, sätta telefonen i DFU mode med independance och option+klick restore till valfri firmware i itunes. Då ska basebandet bannemej ha blivit återställt!

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-03-03 16:18

orrefan, tack som faan, jag ska verkligen försöka följa din instruktion. Eller i alla fall få hjälp av nån som förstår något av det du skriver.

Tack, tack, tack.

  • Medlem
  • 2008-03-04 00:28
Ursprungligen av Rudis:

orrefan, tack som faan, jag ska verkligen försöka följa din instruktion. Eller i alla fall få hjälp av nån som förstår något av det du skriver.

Tack, tack, tack.

Du kan posta här i denna tråden för att rapportera hur det gick, blev lite nyfiken Lycka till.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-04 13:27

Jag kan förklara lite mer utförligt då

Jag glömde nämna att man måste ha bootloader 3.9 om man ska rensa baseband. Jag brukar förlita mig på ziphone 2.3 och independence 1.4 beta5 för att slippa nedgradera bootloadern till 3.9, vilket de nya ziphone versionerna verkar göra. (Det går inte att uppgradera bootloadern...)
Men, eftersom du är i trubben så kikade jag in nya versionen av ziphone 2.5c och upptäckte att det nu finns en knapp som kallas för "Refurbish" som gör precis det jag beskrev fast lite enklare.
Så gör så här: Hämta hem senaste ziphone, klicka refurbish, följ instruktioner, vänta. När det är klart startar du upp programmet igen och kör på knappen "Do it all" som låser upp luren.

DFU mode är ett slags återställnings läge som tvingar itunes att återställa telefonen. Det kan vara användbart om man är i knipa. Finns i både zp och independence (independence dfu mode sägs vara bättre)

Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 15:33
Ursprungligen av Rudis:

En annan skillnad från tidigare är att det numera inte går att stänga av Edge (mer än några sekunder i taget innan det kopplas på automatiskt igen). .

Stänger du av EDGE med programmet Services? Det funkar inget vidare under 1.1.3 eller nyare pga att program numera kör som användare "mobile" och inte som "root". EDGE avaktiverar du lämpligast genom att ange en blank eller felaktig APN.

Jag är nyfiken som fasen på hur detta går.

Blåsa baseband och installera om rasket, sedan knäcka upp den borde ju lösa allt som ligger i hårdvara tycker man...

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-03-10 08:05

jag är mycket tacksam att några bryr sig

men jag skulle ju aldrig kunna göra något av det beskrivna själv. bootloader... ziphone... jag vet ju inte ens vad nedgradera är. men ja lovar at återkoma så snart jag hittat någon (i STHLM-området) som ka fixa det ni skriver om.

tack kära vänner, återkommer
kan för övrigt tillägga att jag numera har en gammal telefon som "telefon" och iPoden, flåt, iPhonen som show off på möten och så

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-05-15 16:42

Det finns en butik i Sthlm som har service och reservdelar till iPhone. Här är deras hemsida DVDirect.NET De kanske kan hjälpa dig.

Hur går det för dig, Rudis?

Jag önskar att jag kunde hjälpa dig. Sånt här är ju aldrig kul.

Jag köpte en xbox begagnad en gång, chippad och färdig. Jag "kände" killen (var någorlunda bekant med genom en polare) och litade på att den var i bra skick.
Till att börja med gick det aldrig att få ett nätverk mellan datorn och boxen, och sen försvann alltid save-filer. Efter någon vecka började den hänga sig när jag startade spel från hårddisk. Ytterliggare någon vecka senare kunde jag inte spela spel från DVD (original, inte kopior).

Någon sympati fick man knappast av säljaren. Lämnade in den till en snubbe med väldigt gott rykte bland folk som köpt chippade xboxar, men han hade ingen aning om vad felet var. Han flashade, mekade med bios, testade med olika installationer och hårddiskar. Helt kaputt.

Surt som tusan!

Håller tummarna för dig.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-05-19 12:27

Tack för alla tips, men det verkar som om jag fick tag i världens sämsta iPhone. Jag har kört ziphone 3.0 men telefonjäveln vill inte riktigt vara telefon ändå. Ibland fungerar den riktigt hyggligt men för det mesta går det inte att prata i den (trots bra mottagning). Och det skumma är att den jag pratar med oftast hör mig bra. Men det verkar inte vara fel på min högtalare heller.
Och ofta misslyckas mina samtal (och till och med sms) trots att jag har mottagning enligt display.
Jag har börjat snegla på Ericsson. Det tar emot att erkänna, men så är det. Har dessutom felköpt en macbook air, världens kanske sämsta dator om man har film, bild och musik som tar upp större plats än 80 GB = externa hårddiskar = strul med bibliotek, back up och så enkla saker som att exempelvis bränna CD-skivor till kompisar). Jag vill inte låta allför PC men jag har nog överdoserat mac en aning.

1
Bevaka tråden