Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar VPN i 10.4 Server?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har startat VPN-servern i 10.4 server och det fungerar fint att nå vårt jobbnätverk utifrån bl.a från min iPhone. Så långt är allt korrekt.

Men...
När jag vill skicka mail från min iPhone så fungerar det inte med smtp-adressen som vi har på jobbet. Servern hittas inte fast jag är uppkopplad via VPN. Smtp-servern är den som vår ISP rekomenderar och finns alltså utanför jobbnätverket.

Routas det inte så att det blir precis som om jag befann mig på jobbets interna nätverk?
På jobbet fungerar det nämligen...

Tänker jag fel?
Fungerar det inte så?

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Jag har startat VPN-servern i 10.4 server och det fungerar fint att nå vårt jobbnätverk utifrån bl.a från min iPhone. Så långt är allt korrekt.

Men...
När jag vill skicka mail från min iPhone så fungerar det inte med smtp-adressen som vi har på jobbet. Servern hittas inte fast jag är uppkopplad via VPN. Smtp-servern är den som vår ISP rekomenderar och finns alltså utanför jobbnätverket.

Routas det inte så att det blir precis som om jag befann mig på jobbets interna nätverk?
På jobbet fungerar det nämligen...

Tänker jag fel?
Fungerar det inte så?

Kan du nå SMTP servern om du fyller i ip adressen istället för domän adressen?

Ursprungligen av The Real Viking:

Kan du nå SMTP servern om du fyller i ip adressen istället för domän adressen?

Nej. Men nu kommer det inget felmeddelande. Den skickar inget bara. Fortfarande fel alltså.

smtp.bahnhof.se använder vi normalt.
När jag kollar IP-adressen för den får jag 213.136.33.1. Den skriver jag i utgående mailserverrutan.

Är det så du menar?

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Nej. Men nu kommer det inget felmeddelande. Den skickar inget bara. Fortfarande fel alltså.

smtp.bahnhof.se använder vi normalt.
När jag kollar IP-adressen för den får jag 213.136.33.1. Den skriver jag i utgående mailserverrutan.

Är det så du menar?

Ja, det var så jag menade.

231.136.33.1 låter mer som en gateway (router). Nu vet jag inte vilken struktur de har på Bahnhof. Men jag själv såg också att smtp.bahnhof.se pekar till 213.136.33.1. Uppenbarligen har de gateway:n på en annan IP adress.

Kan du pinga till smtp.bahnhof.se? Har du kollat att du kör rätt port?

Kolla Bahnhofs hemsida och se om du hittar en lösning:
Bahnhof -FAQ E-posttjänster

Hmm… är du uppkopplad via VPN borde du kunna använda jobbets SMTP gateway… Det kan vara en inställning i brandväggen som blockerar all VPN access att nå eran interna smtp address… Men varför skulle man göra så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 12:51

kör en traceroute från datorn som är uppkopplad med VPN till smtp.bahnhof.se, det är inte säkert att all trafik gåtr via VPN anslutningen.. vilket skulle förklara problemet som du ser.

Ursprungligen av ntity:

kör en traceroute från datorn som är uppkopplad med VPN till smtp.bahnhof.se, det är inte säkert att all trafik gåtr via VPN anslutningen.. vilket skulle förklara problemet som du ser.

Bra kontroll! Den visade att det är precis som du säger.
Frågan är bara varför, och om det går att göra något åt saken?

I 10.5 Klient finns det en bock under de avancerade VPN-inställningarna, "skicka all trafik över VPN" eller liknande. Vet inte hur det ser ut i 10.4 dock..

Senast redigerat 2008-05-15 15:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 15:16
Ursprungligen av Johan S:

I 10.5 KLient finns det en bock under de avancerade VPN-inställningarna, "skicka all trefik över VPN" eller liknande. Vet inte hur det ser ut i 10.4 dock..

precis, det är standard routen som är "fel", den pekar på internet anslutningen inte på VPN anslutningen just nu, du kan manuelt ändra med route kommandot i terminalen..

Men det borde ju finnas någon liknande funktion på 10.4 med, använder dock inte OS X vpn system så har inte koll på inställningarna i det.

Ursprungligen av Johan S:

I 10.5 Klient finns det en bock under de avancerade VPN-inställningarna, "skicka all trafik över VPN" eller liknande. Vet inte hur det ser ut i 10.4 dock..

Finns en sådan knapp i 10.4 också. Dock så fungerar det inte ändå.
En traceroute ger precis samma väg till smtpn oavsett om den är ibockad eller inte.
Skumt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 20:30
Ursprungligen av Jonas Lundin:

Finns en sådan knapp i 10.4 också. Dock så fungerar det inte ändå.
En traceroute ger precis samma väg till smtpn oavsett om den är ibockad eller inte.
Skumt...

Kopplar du ner VPNet mellan försöken?

Ursprungligen av ntity:

Kopplar du ner VPNet mellan försöken?

Jadå. Kopplar ner.
Dessvärre är jag ett ärkepucko när jag säger att det finns en sådan knapp i 10.4 också!
Jag har bara testkört från min macbook och den kör ju 10.5 för bövelen!

När jag nu sitter hemma ser jag att alternativet inte finns i 10.4.

Lösning:
Att ange smtp-serverns IP som en "Network Routing Definition" med Network Type "Private" under fliken Client Information på serversidan.
Då fungerar det som väntat och trafiken till den går över VPN.

Nu har det uppstått ett annat konstigt fenomen/problem.

Jag har konfigurerat en ny laptop med Vista och PPTP. Fungerar klockrent att ansluta och jobba på nätverket.

Men när man öppnar ett webbfönster och knappar in tex. Lokaldelen.se så får man bara en vit sida efter en stunds funderande. Sidan fungerar utmärkt på plats i vårt lokala nät med samma dator men alltså inte via vpn! Andra sidor kan däremot visas.

Med min iphone fungerar allt som det ska. Där kan jag logga på med PPTP och hitta lokaldelen.se.

Någon som har en aning om vad som pågår?

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Nu har det uppstått ett annat konstigt fenomen/problem.

Jag har konfigurerat en ny laptop med Vista och PPTP. Fungerar klockrent att ansluta och jobba på nätverket.

Men när man öppnar ett webbfönster och knappar in tex. Lokaldelen.se så får man bara en vit sida efter en stunds funderande. Sidan fungerar utmärkt på plats i vårt lokala nät med samma dator men alltså inte via vpn! Andra sidor kan däremot visas.

Med min iphone fungerar allt som det ska. Där kan jag logga på med PPTP och hitta lokaldelen.se.

Någon som har en aning om vad som pågår?

Det låter som en routing fel på routern på ditt lokala nät. Antingen är den felaktig inställd eller är det meningen att man inte skall gå ut på internet via VPN. Bäst att kontakta din nätverksadministratör på din arbetsplats.

Många VPN program är inställda så att man inte kan både surfa på internet via hemmet och VPN.

1
Bevaka tråden