Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ODBC och filemaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

jag håller på att klura på en liten databas som jag hade tänkt att göra i filemaker eller som en websida. och i botten hade jag tänkt att ha en sql databas som ska få information från ett program som heter power switch och ett odbc script i detta programmet.

Nu till frågan, hur sätter man upp mysql i osx och filemaker med dom drivrutiner och så så som både osx och filemaker behöver för att hitta sql databasen.
jag har kommit så långt att gjag har installerat mysql på min dator och dragit igång servern.
Jag har försökt ändra lösenord (utan resultat) och försökt att göra tabeller för den infromation jag vill ha in (utan resultat).

har jag tagit vatten över huvudet?

tack på förhand

Kanske min artikel skriven här på 99.se kan vara av intresse för att förklara den delen av problemet som handlar om att få FileMaker 9 att prata med MySQL?

Koppla ihop webshop (MySQL) med FileMaker i praktiken

Den delen av problemet som handlar om byta lösenord mm på MySQL, kanske bäst förklaras av MySQL själva?

Dels har de GUI tools och dels har de en "Post Installation SetUp and Testing"-artikel som pekar bland annat på artikeln "Securing the inital MySQL Accounts". I den senare står tex att user/pass på en defaultinstallation är root utan lösenord.

Länken är till v 5.0, du glömde skriva vilken version du har av MySQL.

En del gillar också att använda PhpMyAmin (webblösning) för att administrera sina MySQL-databaser. Du anger user/pass i en textfil som ligger i denna webblösnings rootmapp. Du placerar denna mapp i samma dator du har MySQL och kickar igång en installerare/setup som hjälper dig skapa en sådan textfil. Du måste ha PHP igång i datorn och webbdelning. (Du säger inte vilket Operativsystem detta gäller, Mac OS X eller Mac OS X Server).

Lycka till!

Senast redigerat 2008-05-06 03:05
Ursprungligen av Taz_1999:

Kanske min artikel skriven här på 99.se kan vara av intress för att förklara den delen av problemet som handlar om att få FileMaker 9 att prata med MySQL?

Koppla ihop webshop (MySQL) med FileMaker i praktiken

Den delen av problemet som handlar om byta lösenord mm på MySQL, kanske bäst förklaras av MySQL själva?

Dels har de GUI tools och dels har de en "Post Installation SetUp and Testing"-artikel.

Länken är till v 5.0, du glömde skriva vilken version du har av MySQL.

En del gillar också att använda PhpMyAmin (webblösning) för att administrera sina MySQL-databaser. Du anger user/pass i en textfil som ligger i denna webblösnings rootmapp. Du placerar denna mapp i samma dator du har MySQL och kickar igång en installerare/setup som hjälper dig skapa en sådan textfil. Du måste ha PHP igång i datorn och webbdelning. (Du säger inte vilket Operativsystem detta gäller, Mac OS X eller Mac OS X Server).

Lycka till!

tack ska absolut kolla igenom den,
och jag kör den senaste sql versionen, jag tror det är 5.1 som funkar med leopard.

nu ska här testas

Hur gick det med detta?

Ursprungligen av Taz_1999:

Hur gick det med detta?

jag kollade igenom din guide fast jag körde med mysql´s egna drivrutin och det funkade som en klocka nu har ja bara kvar att dynamiskt få in information från ett annat program in i databasen. det har visat sig vara lite svårare.

men din guide va toppen, tackar

1
Bevaka tråden