Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surround ljud?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Fick min iMac i dag och har bytt från PC, så känner mig lite lost på vissa punkter.
Det jag vill höra om nu är hur jag fixar så att jag kan använda mina 5.1 surround-högtalare som jag använt till min PC, till min iMac. Jag har fattat vitsen med adapters osv men mitt ljudsystem verkar inte vara som det man måste ha för den lösningen.

Mitt ljudsystem består av 3 stycken 3,5mm pluggar som jag tryckt in i mitt 5.1 ljudkort i PCn.
En för främre högtalare, en för bakre och en för center/bas.

Vad för sladdar/adapters behöver jag för att få till 5.1 ljudet med mitt system på iMacen?

Tack!

Jo, har läst den. Men inte blivit klokare.
Jag uppfattar det som om han bara har en plugg?
Det enda han gör är ju att han kör toslink -> 3,5mm. Jag har ju 3 sladdar á 3,5mm som ska in...

Precis som du anar i ditt första inlägg så går det tyvärr inte lika lätt med iMac. Vad du borde ha är en adapter från digitalt optisk till 5.1 analogt. Kan inte påminna mej om att jag skulle sett en dylik.. men kanske det finns? Annars fungerar det med vilken hemmabioreciever som helst, eller alternativt en serie högtalare som har digital ingång.

Griffin Firewave har MacWorld tipsat om i någon tidning för några månader sen. Borde kosta en knapp tusing.
Griffin Technology: FireWave

Såg dessutom att Creative släppte en liknande produkt alldeles nyss, kanske kan vara något?
Electronista | Creative X-Fi Surround brings 5.1 sound to USB

Du skulle ju kunna gå via USB ut istället.

Vet inte om Salmans funkar på macen men det mesta brukar rulla på men kan sakna vissa finesser utan rätta rutiner:
WEBHALLEN.com [Zalman Externt ljudkort 5.1 (USB)]

En annan lösning via USB från Sweex - samma sak där, vet inte om den funkar 100%:
Sweex External Sound Card 5.1 with Digital In/Out USB 2.0 SC004 - PC World Business Online Store UK - Buy The Best Deals Online.

Den här ska funka utan rutiner enligt ett par ställen på nätet:
Sound Blaster Audigy 2 NX - External Sound Card with 24-bit DVD-Audio, EAX ADVANCED HD and Dolby Digital EX for premium notebook audio

1
Bevaka tråden