Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS vs Mac OS X Server Prestanda

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har en uppfattning/erfarenhet av hur stor hastighetsskillnad det är filöverföringsmässigt mellan en "standard" NAS-disk för runt 3000-5000 kr och typ en PM G5 (2x2,3Ghz) med Mac OS X Server installerad?
/Andreas

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-14 15:57

detta beror ändå på lite mer än det.

ska du köra diskarna i raid i resp nas/server? isf vilken?

vad har du för nätverk? har du inte gigabyt nätverk skulle jag säga att det är skitsamma då båda delar klarar av att skriva/läsa fortare än 100mbit.

I övrigt så skulle jag rekommendera en server över en nas pga att du har mer valmöjligheter när du har en server. Du kan köra de klienter och servrar som du önskar dig, du kan streama musik/film från den om du så vill till tv (om du som mig använder en bärbar till vardags som inte riktigt gillar 1080p exempelvis (mba).

fördelen med en nas är väll att den rent generellt tar mindre plats på skrivbordet (om du inte ska ha en rackmonterad variant eller dylikt.

Sedan har du även ett annat fenomen och det är att många nas-servrar såsom westerndigital har backupprogram och program för fjärraccess (ej lokalt nätverk) som kräver deras egna klient, vilket inte finns till mac. sådanan här grejjer såsom kompatibiltetsproblem, osäkerhet inför framtiden skulle göra att jag skulle välja en server där du kan byta mjukvara efter eget tycke o smak, samt byta den samma om du skulle stöta på något bättre eller uppleva att det inte finns kompatibla/bra klienter för just den typen av server som körs på nasen.

exempelvis så kör jag min dc klient på min server, som jag snabbt och smidigt fjärrstyr med vnc. sedermera så delar jag all min musik via servern och liknande.

Jag gillar valfriheten och möjligheterna med server framför en nas. Jag övervägde mellan olika nasar men pga pris, okompatibiltet med mac (kör även windows datorer i nätverket) så slutade det med en server som jag både delar ut hårddiskar via afp och smb/cifs på lokala nätverket, kör ftp för webbåtkomst utav valda mappar för att ladda upp/ner arbeten där jag har olika grupper och kan skapa temporära konton osv för kurskamrater etc. mycket smidigt kan jag då säga.. för mig känns servern 100ggr bättre än en nas. vill du däremot bara köra den som nas så är det bar att dela ut gårddisken på nätverket och för fjärranslutning skapa en ftp server eller liknande.

en raid array så får du upp hasitgheten och säkerheten, precis som på en nas.

Grejen är att vi (litet företag) redan har en Iomega NAS som funkat hyfsat ett par år men dels börjar utrymmet tryta men framförallt så känns den låångsam (jobbar med grafisk produktion mot den). Har en PM G5 "stående" och funderar på att antingen köpa en Server-licens till den alternativt köpa en ny bättre NAS.

Skulle vara kul att veta ungefär hur mycket snabbare en OSX-server på G5:an är jämfört med en ny hyfsad NAS-disk. Vi har gigabit-nät.

/Andreas

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-14 16:24

har du en gigabit nas och ett nätverk som är gigabit rakt igenom (router/switch, kablar, uttag, nätverkskort) ja då har du i teorin 125mb/s skriv/läshastighet på nätverket, således vad en raid-array klarar av med marginal. kort o gott så handlar det snarare om att du ska ha något som kan läsa samt skriva så pass fort och samtidigt klara av att leverera det via nätverkskortet.

Att jobba mot en nas live är väll inte vad jag skulle rekommendera om man är flera användare, alltså att skriva direkt till/från när ni jobbar. isf så bör ni ha lite mer utrymme på era respektive arbetsmaskiner som ni arbetar emot för att sedan låta typ retrospect/rsync göra backup utav datorerna mot nasen, exempelvis/förslagsvis nattetid, man kan ju även lägga en backup under lunchrasten om man har en sådan där man lämnar datorn i fred.

Jag vet inte hur erat företag ser ut men om ni är fler användare och alla arbetar emot nasen så är det iinte så konstigt att det går segt. sedan skulle jag inte rekommendera att man arbetar emot en nas pga att man kanske är två stycken som arbetar med samma fil, det kan bli väldigt underligt då.

kort o gott skulle jag rekommendera dig att arbeta mot din lokala hårddisk/diskar för att sedan använda nasen som filutdelning/ backup.

typ mallar för formulär, fakturor, färdiga projekt/arbeten, arbeten där du själv är klar med ett avsnitt där en annan kollega ska ta över etc.

jag skulle undvika i största möjliga mån att arbeta direkt emot nasen, speciellt då ni är flera användare.

Vi måste ha en central lagringsplats av det skäl att vi är flera som jobbar mot/måste ha tillgång till gemensamma arbetsmappar dagtid. NASen funkar bra, försöker man öppna samma fil så går inte det så här ligger inte problemet utan vi vill ha en snabbare filhantering.

Är övertygad om att en G5 med OSX Server sköter filhateringen betydligt snabbare än en NAS-disk men frågan är hur mycket snabbare...

/Andreas

Här är ett par listor över ett par NAS-enheter med olika prestanda. 1Gbps med RAID5 är väl det man kan satsa på:
SmallNetBuilder - Small Network Help - NAS Performance Comparison Charts - 100 Mbps Average Read Performance

Om ni sitter på Gigabit-nät kan du alltid använda link-aggregation för att ytterligare öka prestanda mellan server och nät: http://www.99.se/macnyheter/87223-teknik-dubbla-farten-i-n-tet.html

Vid någon punkt kommer diskarna bli problemet och då kan det vara vettigt med ett RAID-5 kort (kostar ett par tusen).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-22 14:39

nas byggd på opensolaris med zfs
kan du skippa lægga massa cash på dyra hårdvaruløsningar och løsa det via filsystemet istællet

Grejen är att vi hade en G5:a "stående" och har nu faktiskt köpt en serverlicens och håller på att installera Återkommer med resultat...

Nu snurrar G5:an och jag lovade att återkomma med resultat... Lite som att jämföra äpplen och päron kanske men ändå: G5:an är nästan 10ggr så snabb som vår gamla NAS

Om jag tyder siffrorna rätt i NAS-test-länken från Fluffy_ så står sig G5:an också mycket bra (har en hastighet på ca: 35 MB/s skriv och runt 70 MB/s läs). Vi kör RAID1 med Gigabit ethernet. Funderar också att prova "link-aggregation" så småningom, just nu är vi mer än nöjda med den hastighet vi har

1
Bevaka tråden