Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20 miljoner iPods skapar superdator?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ökande energikostnader har drivit på utvecklingen av alternativa sätt att skapa superdatorer eller stora beräkningskluster. Forskare vid Berkeley-universitetet har nu klurat på saken och kommit fram till att en hög med iPods nog skulle kunna användas. En normal superdator drar runt 200 megawatt, vilket motsvarar en stad med 100000 invånare. 20 miljoner iPods, eller motsvarande små portabla enheter med någon form av mikroprocessor i, skulle dra fyra megawatt och leverera samma beräkningskapacitet som en "normal" superdator.

Helt sjukt om du frågar mig, men det vore onekligen coolt att se 20 miljoner iPods ihopkopplade...

Läs mer här: 20 miljoner Ipod blir vassaste superdatorn

Teori och praktik.. Vart skickar jag min iPod? Spelar det någon roll om det är en gammal modell?

du skickar den till mig via posten

Återgående till ämnet, detta låter som ett rätt så roligt projekt. Undrar om det lyckas bra

Jag vill minnas att jag hörde något liknande för något år sedan och att man då funderade på att göra stora kluster med PlayStation 3 då dessa processorer hade 9 kärnor och var otroligt konkurrenskraftigt prissatta. Vet dock inte hur det gick med projektet men idéen är ju den samma....

Ursprungligen av langby:

Jag vill minnas att jag hörde något liknande för något år sedan och att man då funderade på att göra stora kluster med PlayStation 3 då dessa processorer hade 9 kärnor och var otroligt konkurrenskraftigt prissatta. Vet dock inte hur det gick med projektet men idéen är ju den samma....

Har för mig att jag läste det också någonstans Förmodligen engadget

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 15:21
Ursprungligen av langby:

Jag vill minnas att jag hörde något liknande för något år sedan och att man då funderade på att göra stora kluster med PlayStation 3 då dessa processorer hade 9 kärnor och var otroligt konkurrenskraftigt prissatta. Vet dock inte hur det gick med projektet men idéen är ju den samma....

Var det inte Saddam som köpte en hög Playstation 2 när han inte fick köpa "Superdatorn PowerMac G4" som höll konstant beräknings kapasictet över 1Gflops. Den fick ju inte ens säljas till Norge eftersom den endsast fick säljas i USA och EU.

Då är det bättre att lägga pengarna på en fusionsreaktor.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 01:50

Var det inte Playstation 2? Jag har för mig att den klassificerades som en dator (för många år sen) och det spekulerades att Irak (som då hade smugglat in 4000 PS2) ville koppla upp dom i kluster och använda som superdator.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2008-05-14 14:14

20M ipods för 500M låter som en bra deal, vet inte om jag är snabb i huvudet men 25 Kr styck låter ju rätt billigt för en ipod...

Forskare är snåla, och har lite pengar så dom bygger idag superdatorer av vanliga datorkomponenter för att strömmen inte dras på deras budget. Dom borde bygga med bladservrar, men tycker väl det är för tråkigt eller dyrt. Dom drar ju en bråkdel i ström.

Det här är väl en riktig burk.

Apple - Science - Profiles - COLSA Corporation

Jag har en Shuffle som hakar upp sig ibland, vart skickar jag den ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-30 13:54

När kommer XGrid att vara kompatibelt med iPod/iPhone som "slav"-processor ?

“A single person using a hand-held calculator — without pausing to eat or sleep — would need more than two million years to calculate what the Apple supercluster can calculate in a single second.”

Snacka prylbögsmagnet hehe

1
Bevaka tråden