Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0 PCI-kort - skillnader?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-05-14 00:20

Tänkte försöka se TV på en G4 med hjälp av eyetv hybrid och måste därför äntligen göra slag i saken och skaffa ett usb 2.0 pci-kort. Det finns ju några att välja på: Belkin, D-link, MacLine, Sonnet Allegro.

Problemet är att jag inte fattar vad det är för skillnad mellan dem, trots att jag försökt kolla in hemsidor och diskussionsfora.

(Har också pratat med försäljare på våra vanligare Macprånglare, men det var värdelöst - de visste inte ett skvatt om sina egna produkter. Uselt!)

Alltså:
- Det verkar som om man kan köra dem i 10.3 och 10.4 utan speciella drivrutiner - stämmer det för alla? Utan hastighetsförluster eller andra problem?
- Vad ska man då med de drivrutiner till som tycks följa med några av dem (oklart vilka)? (De kanske bara behövs om man ska köra dem på en PC?)
- Hur funkar de om man behöver köra något enstaka PC-program med VPC?
- Funkar de olika om datorn går in i viloläge? (Nu är jag tillbaka i MacOS 10.3/4 igen.)
- Några kompatibilitetsproblem?
- Hänger alla med om man går ner i OS9 (äkta och classic) utan annan skillnad än att det blir usb 1.1?
- Något diskussionsinlägg nämnde beträffande ett kort att man om man ville kunde man koppla det till datorns strömförsörjning för att ge det extra kräm (vad det nu innebär i praktiken). Detta gäller alltså inte alla? Ska det tolkas som att det finns något slags kapacitetsskillnad mellan dem - hur det nu yttrar sig, som sagt?

Finns det andra skillnader som man (jag) inte tänker på och inte upptäcker förrän man köpt och testat? Någon gav rådet att alltid köpa sånt här på öppet köp. Vet inte om detta går, och alternativet att köpa allihop, testa, behålla det som verkar bäst och sedan sälja de andra på Tradera känns inte så festligt.

Och om de nu är likvärdiga i praktiken så man lika gärna kan köpa det billigaste, varför är det då så häftiga prisskillnader (inte absolut men i procent)?

Kort sagt: erfarenheter?

Inge

Mac OS X innehåller drivrutiner för USB 2.0-controllers. Så där är det inga problem.

Sen är det skillnad på varje enskilt kort som finns. Jag har haft två kort med samma NEC-chip, och det ena gav kernel panics hela tiden. Det andra fungerar utmärkt.

Så det beror både på chip och firmware. Försäkra dig om att köpa ett kort som funkar med Mac.

Det är ofta problem med viloläget. Mitt USB-kort stöder viloläge, men om en lagringsenhet är inpluggad (minne, hårddisk, m.m.) kraschar datorn.

Jag köpte ett Belkin 5-portarskort från Dustinhome. Stod att det var kompatibelt med OS X 10.2.7 och senare. Det fungerar bra utom kombinationen med lagringsenheter och vila.

Länk till dustinhome:
BELKIN USB 2.0 5-PORT PCI-KORT - Kort med 4st externa USB 2.0 ingångar samt en intern.

Ursprungligen av Inge:

Tänkte försöka se TV på en G4 med hjälp av eyetv hybrid och måste därför äntligen göra slag i saken och skaffa ett usb 2.0 pci-kort.

Hur gick det Inge? Blev det något USB 2 -kort och lyckades du titta på TV? Vilken G4 är det frågan om?

1
Bevaka tråden