Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tog: "Dela skrivbord genom ichat?" vägen i Leopard?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 16:04

Jag gick igenom de nya grejerna på apple.com och till min besvikelse verkar man ha tagit bort en av de funktioner som verkade mest lovande med leopard enligt min mening. Att kunna dela ut sitt skrivbord. Jag jobbar mycket på distans med presentationer av grafiskt material och så vidare och såg en enorm fördel att kunna jobba med indesign tillsammans med en kund och tillsammans ta fram idéer osv.

Har jag missat något?

Just det ja. Men det vore konstigt om Apple tagit bort funktionen, får hoppas att de glömt/lämnat ute det ur funktionerna bara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 16:48

Jag såg någonstans att man skall kunna ansluta till andra datorer och se deras skärmar genom Finder nu istället. Jag minns dock inte var jag såg det längre.

Jo det är ju en funktion i nya Findern. Men det gäller ju bara datorer på det lokala nätverket + datorer med .Mac-konto. Ersätter ju inte helt den funktionen som fanns i iChat.

Ursprungligen av hawknew:

Har jag missat något?

Du är inte den ende som reagerat, TUAW har lite mer om det: iChat screen sharing now a Finder feature:

Quite a few of you have noticed that the iChat screen-sharing feature introduced at last year's WWDC seems to have gone missing in the refresh of the Leopard feature pages on
Apple's site. This would have been so helpful for the family tech support and whatnot, and probably easy to implement under the Apple Remote Desktop/VNC stack; why would Apple drop it? Turns out it's not dropped so much as relocated. The Finder feature page now indicates that "[by] clicking on a connected Mac, you can see and control that computer (if authorized, of course) as if you were sitting in front of it."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-13 10:58

Det är ju onekligen lite skumt... När man googlar på Ichat Screen Sharing så får man upp en länk till apple.com men då är den ju givetvis borta. Men cachad finns den här informationen.

"Share and share alike
Remote control takes on a whole new meaning with iChat in Leopard. Thanks to iChat Screen Sharing, you and your buddy can observe and control a single desktop via iChat, making it a cinch to collaborate with colleagues, browse the Web with a friend, or pick the perfect plane seats with your spouse. Share your own desktop or share your buddy’s — you both have complete control at all times. And when you start a Screen Sharing session, iChat automatically initiates an audio chat so you can talk things through while you’re at it."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-16 22:52

...and it´s back!

Tack för det!

"Screen Sharing
Collaborate with a buddy via iChat. Work on a Keynote presentation together, surf the web as a team, or help each other with an iMovie project. iChat initiates the connection (asking permission first) with an audio chat so you can talk things through as you work or play. Trade views of each other’s desktops. Even drag files from one computer to the other."

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 22:54

Men dom skriver ju att man ska kunna jobba med t.ex. PowerPoint-presentationer tillsamans.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 22:57

Kolla bild.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 19:54

Ja...?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-24 20:03

kolla video där finns den med

http://www.apple.com/macosx/guidedtour/

Kan någon visa mig HUR man gör?. Testade men den ville inte dra igång. Är det säkskilda inställningar i fildelningsmappen som måste åtgärdas eller? Tacksam för hjälp.

Ursprungligen av gondolen:

Kan någon visa mig HUR man gör?. Testade men den ville inte dra igång. Är det säkskilda inställningar i fildelningsmappen som måste åtgärdas eller? Tacksam för hjälp.

"iChat/Video/Skärmdelning aktiverad" kan vara en bra startpunkt, tror jag!

Vore bra om någon skulle vilja gnugga sina genikölar lite.....Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-06 18:31

Lägg till mig i din iChat så kan jag mecka runt och kolla lite på din disk!!!

Yes!!

Så långt är jag me, att skärmdelningen är aktiverad. När vi drar igång, strunt samma om han eller jag begär, så får vi samma meddelande. Att det ej kunde genomföras, kommer ej ihåg ordagrant nu. Har mer än väl uppfyllt samtliga krav på iChat´s specifikationer, men dock ej vill den leka med oss på detta vis. Vad göra?

Ursprungligen av gondolen:

Så långt är jag me, att skärmdelningen är aktiverad. När vi drar igång, strunt samma om han eller jag begär, så får vi samma meddelande. Att det ej kunde genomföras, kommer ej ihåg ordagrant nu. Har mer än väl uppfyllt samtliga krav på iChat´s specifikationer, men dock ej vill den leka med oss på detta vis. Vad göra?

Jag har fått det att fungera mellan två datorer på samma router, men inte via internet. Förmodligen är det krypterat?

och med det menar du vad saffran? läste om en kille som delade sitt skrivbord med en vän som satt i hong kong, det kan inte vara samma router

några andra stalltips? alla tips är som sagt välkommna...hehehe, skam den som ger sig. det börjar lukta lite windows varning över det hela....en "plug & pray" grej. ser sååååå jädrans lätt ut att utföra.....men, men....den som lever får väl se.

Ursprungligen av gondolen:

och med det menar du vad saffran? läste om en kille som delade sitt skrivbord med en vän som satt i hong kong, det kan inte vara samma router

några andra stalltips? alla tips är som sagt välkommna...hehehe, skam den som ger sig. det börjar lukta lite windows varning över det hela....en "plug & pray" grej. ser sååååå jädrans lätt ut att utföra.....men, men....den som lever får väl se.

Jag har alltså inte fått det att fungera ännu!

Ursprungligen av Saffran:

Jag har alltså inte fått det att fungera ännu!

Dela din skärm med en kontakt

Med iChat kan du och en kontakt dela en skärm, även på avstånd. Du kan t.ex. låta en kontakt använda din skärm och skapa en webbplats tillsammans.

Om du vill dela din skärm måste både du och kontakten ha Mac OS X 10.5 (Leopard).

Så här delar du din skärm:

Markera en kontakt och öppna sedan menyn Kontakter och välj ett av skärmdelningsalternativen.

■ Om du vill dela din egen skärm väljer du ”Dela min skärm”.

■ Om du vill dela en kontakts skärm väljer du ”Be om delning”.

När skärmdelningen är igångsatt kan du och din kontakt växla mellan vyer av det delade skrivbordet och det lokala skrivbordet. Bägge deltagarna kan göra allt på det delade skrivbordet: öppna mappar, skapa dokument, osv. Du kan även kopiera filer genom att dra dem från en dator till en annan.

Under skärmdelning startar iChat automatiskt en ljudchatt så att ni kan prata med varandra.

Du kan dela skärm med andra när du använder ett konto som iChat stöder: .Mac, AIM, Jabber och Google Talk. Du kan också dela skärmen med andra i ett lokalt nätverk med hjälp av Bonjour.

VIKTIGT: När du delar skärm med en kontakt har kontakten samma tillgång till datorn som du har. Dela bara skärm med personer du litar på.

Tack för omtanken!
Fungerar numera bra

1
Bevaka tråden