Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder ur Adressbok?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-05-12 20:53

Kör Leopard på en MBP. Finns det något sätt att få ut bilderna ur Adressboken, så man kan använda dessa bilder i andra sammanhang?
Har använt "warhol-effekten" på en kontakt och denna kontakt vill väldigt gärna ha den bilden. Hur gör man då?
Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 13:23

Kolla i ~Bibliotek/Application Support/AddressBook/Images/

Ursprungligen av acke:

Kolla i ~Bibliotek/Application Support/AddressBook/Images/

Acke glömnde nämna att i UNIX så betyder den där roliga lilla krumeluren ~ alltså användarens egen mapp, dvs sökvägen skall inledas med /Users/DittAnvändarNamn/. Det är en genväg att skriva krumeluren, eller som det egentligen heter tilde-tecken.

Så hela sökvägen är alltså:

/Användare/Bibliotek/Application support/Adressbook/Images

Det finns alltså en Library/Biblioteks-mapp dels för hela datorn, men även för varje enskild användare.

Men tyvärr så kan jag inte, även om jag faktiskt har bilder där, öppna dem med varken Fireworks eller Förhandsvisning.

Jag noterade dock att då jag raderade en bild på en person, så försvann en av filerna i den mappen, så det är där de ligger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 23:31
Ursprungligen av Taz_1999:

Men tyvärr så kan jag inte, även om jag faktiskt har bilder där, öppna dem med varken Fireworks eller Förhandsvisning.

Hmm, jag får upp dem direkt när jag klickar på dem. Vad har de för filändelse hos dig? Vad händer om du lägger till tex en jpg inne i Adressboken och sedan kollar i App support mappen? Där får nämlig jag också upp bilder som man kan öppna.

Ursprungligen av acke:

Hmm, jag får upp dem direkt när jag klickar på dem. Vad har de för filändelse hos dig? Vad händer om du lägger till tex en jpg inne i Adressboken och sedan kollar i App support mappen? Där får nämlig jag också upp bilder som man kan öppna.

Coolt.

Försöker jag öppna originalfilen med det fiffiga namnet:

  • 1DCE5CA8-7B8E-47D5-B053-501ACB755293

så får man ett felmeddelande "Colorsync-verktyg kan inte öppna filer av denna typ", lägger jag till ".jpg"

  • 1DCE5CA8-7B8E-47D5-B053-501ACB755293.jpg

Så går den att öppna med förhandsvisning bara genom att dubbelklicka på den.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-05-13 15:10

Tack. Men hittade ingen sån mapp i Library/Bibliotek (kör Leopard), därav frågan och min fundering...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-13 15:14
Ursprungligen av clifford:

Tack. Men hittade ingen sån mapp i Library/Bibliotek (kör Leopard), därav frågan och min fundering...

Har du verkligen kollat i hemmamappen?

Ok, experimenterade lite till, detta verkar fungera:

Sök fram din kontakt i adressboken, välj Kort > Välj anpassad bild. Drag i reglaget så att fyrkanten precis omsluter bilden.

Kopiera (kommando + C).

Starta tex Förhandsvisning > Arkiv > Nytt dokument. Direkt så får du den bilden.

Tyvärr verkar kvaliteten inte vara så överdrivet bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 11:55

Verkar vara så att det är om man lagt till en bild i kontakten på samma dator så lägger den sig som en jpg i den mappen. Annars verkar den baka in bilden helt i databasen. I och för sig förståeligt.
Men de där namnen...not very mac-like...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-05-19 15:42

Tackar, det funkar!

Förlåt ett sent svar!
Men tack för hjälpen.
Bilden låg mycket riktigt i hemmamappen, och gick att göra om till en (liten) jpg-bild.

1
Bevaka tråden