Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Time Capsule försvann...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan Mac-kungar,

Jag är en total newbie på Mac o känner mig helt lost. Jag har precis köpt en MacBook med en Time Capsule (TC) och ett par Airport Express som jag tänkte skapa ett nätverk av.
När jag skulle installera min TC hände följande:
Jag anslöt TCn till mitt bredbandsmodem och el för att använda TC som router.
Sedan installerade jag mjukvaran som kom med.
Därefter körde jag Airport Utility som hittade min TC som jag konfigurerade med namn och dynamiskt IP och allt verkade fungera perfekt. Jag hade anslutning till Internet.
Sedan gjorde jag nåt fel. Jag råkade köra konfigurationen igen eftersom den var framme och jag trodde att det var för att konfigurera backup funktionen. Jag valde att anluta den till det som jag precis hade konfigurerat. Jag tror att jag nu fick routern att peka på sig själv i en ond loop.

Resultatet blev att nu hittar jag inget när jag kör Airport Utility, TCn blinkar bara orange och inte grönt som den gjorde den korta tid den fungerade. Jag hittar inget sätt att komma åt hur jag kan ändra konfigurationen igen (som sagt, helt lost på Mac).
Jag har provat att släpa Airport Utility till Papperskorgen o köra installations CDn igen, samt starta om TCn. Det fungerar inte.
Det enda jag kan komma på att göra nu är att formatera om Macen och installera om OS (Leopard är det väl tror jag? Det senaste i alla fall).

Någon som har tips på annat att göra?

Tack på förhand,
Nicke

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-13 14:47

Prova att nollställa din Time Capsule med resetknappen på baksidan. Det verkar onödigt att installera om hela OSX för detta.

Tack, jag ska prova det.
Visste inte ens om att det fanns en Reset knapp... :">

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-13 15:00

Du kan ju titta lite på dom där papperslapparna och komigånghandledningen du fick med i kartongen.

Yes, läst setup guiden. Men det stod inget om en Reset knapp i de avsnitten jag läste...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-13 15:59

håll knappen intryckt i 5-6 sekunder tills det börjar blinka

Tackar, jag ska trycka in den så fort jag kommer hem. Jag kommer ju inte åt Internet hemma nu, så jag får se till att fråga o få svar innan jag åker från jobbet.

Tack Mija! Nu när jag inte längre tror att jag måste installera om OS så tycker jag inte lika illa om Mac längre.

Det är sällan ominstallationer behövs.

Vad skönt. Jag vill bort från allt strul som Windows har.
Nu gäller det bara att lära sig använda Macen. Jag ska lusläsa Switcher forumet.

Jag bugar o bockar. Det fungerade alldeles utmarkt efter en Reset.

1
Bevaka tråden