Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Front Row på extern skärm

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-05 19:36

Mina försök till att få Front Row att köras på externa skärmen har hittills inte lyckats, och dessutom om jag skulle lyckas är jag rädd att den andra skärmen kommer bli helt svart, som det är nu.

Någon som vet hur jag löser dessa två problem?

Om du testar att lägga över menybaren och dockan i den externa skärmen så att den blir huvudskärm, då bör det funka. Jag hade samma problem ett tag nämligen, nu tror jag de funkar för mig. Se till att ha pekaren i fönstret du vill ha front row också, den kan spela roll har jag märkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 10:50

Tar upp denna tråd igen, har nyligen köpt en MacBook som jag kopplar via DV -> HDMI till min Samsung M86a men Frontrow vill inte visas på tv:n, har sökt runt och testat alla tips jag kommit åt.

Någon som har en patenterad lösning så är jag tacksam!

Ursprungligen av ezzin:

Tar upp denna tråd igen, har nyligen köpt en MacBook som jag kopplar via DV -> HDMI till min Samsung M86a men Frontrow vill inte visas på tv:n, har sökt runt och testat alla tips jag kommit åt.

Någon som har en patenterad lösning så är jag tacksam!

inte patenterad, men enkel OCH funkar:

Installera Vista Home Preium och lägg MCE på den externa skärmen genom att dra den dit.... MCE är Front Row på steroider + kan spela in TV-program + en massa annat kul.
Du behöver inte köra Clone Mode, du kan köra extended desktop med MCE i den upplösning du önskar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-12 13:05
Ursprungligen av Macce65:

inte patenterad, men enkel OCH funkar:

Installera Vista Home Preium och lägg MCE på den externa skärmen genom att dra den dit.... MCE är Front Row på steroider + kan spela in TV-program + en massa annat kul.
Du behöver inte köra Clone Mode, du kan köra extended desktop med MCE i den upplösning du önskar.

Måste ju vara den mest bökiga vägen, eftersom det kräver en omstart. Samt att det kräver ett inköp av Vista, samt att det faktiskt inte är Front Row på steoider. Om man ska byta program, då finns det en uppsjö av andra program för OS X. Tex XBMC, xboxmediaspelaren...

Ett enkelt applescript som byter primär och sekundär skärm och sedan startar front row måste vara enklast. Bör finnas några sådana ute på internet.

Enklast är det att välja att "spegla" bilden (Mirror display), dvs visa samma bild på dator och TV. Dra sedan ner Brightness till noll på MacBook:en (knappen bredvid "Esc" på tangentbordet) så att skärmen på MacBooken blir svart. Det finns redan en massa trådar om detta på 99.se/mac - sök så hittar du dem säkert.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 14:41
Ursprungligen av MagnusB:

Enklast är det att välja att "spegla" bilden (Mirror display), dvs visa samma bild på dator och TV. Dra sedan ner Brightness till noll på MacBook:en (knappen bredvid "Esc" på tangentbordet) så att skärmen på MacBooken blir svart. Det finns redan en massa trådar om detta på 99.se/mac - sök så hittar du dem säkert.

Lycka till!

Jo, det funkar såklart, men nackdelen blir ju då att upplösningen per automatik blir sämre.

Är lite bitter att man inte ska kunna göra ett val i Frontrow för vilken skärm man kör via, som man enkelt kan göra med VLC...

Kommer inte ihåg exat hur det var med MacBook, men jag har för mig att byta primär och sekundär skärm inte funkade till 100% med FrontRow (körde iof med Mac OS 10.4 på den tiden). Därav mitt råd med skärmspegling. Men det är bara att testa så ser du vilket som funkar bäst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 14:42
Ursprungligen av MagnusB:

Kommer inte ihåg exat hur det var med MacBook, men jag har för mig att byta primär och sekundär skärm inte funkade till 100% med FrontRow (körde iof med Mac OS 10.4 på den tiden). Därav mitt råd med skärmspegling. Men det är bara att testa så ser du vilket som funkar bäst!

Nej, det funkar inte för mig åtminstone.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-12 20:40

För att frontrow ska fungerar med inkopplad extra skärm/platt-TV så kopplar du in skärmen tv ställer in upplösning sen så ser du på den illustrerade bildskärmen att ena skärmen har en vit rand längst upp denna "liknar" meny raden klicka och dra denna till den skärm som ska bli "huvud"skärm dvs din TV eller extra skärm vips flyttas ikoner och menyrad dit och du kan nu köra frontrow på denna skärm. när du kopplar ur din skärm återgår din mac till standarskärm iallfall om man kör en bärbar.

När man kör Frontrow så blir den andra skärmen svart vilket är som det ska vara.

Senast redigerat 2008-05-13 12:42

Det brukar inte hjälpa att bara skicka över menubar. Man måste först döda frontrow-processen, sedan byta så att menyn är på den externa och sedan starta frontrow igen. Så brukar jag göra iallafall

Öppna aktivitetskontroll och leta upp frontrow, som du sedan avslutar. Koppla in den externa och placera menyn på den som beskrivs i posten ovan. Starta sedan frontrow igen.

Lite krångligt men har alltid funkat hos mig!
Lycka till!

Ursprungligen av Andreas Th:

Det brukar inte hjälpa att bara skicka över menubar. Man måste först döda frontrow-processen, sedan byta så att menyn är på den externa och sedan starta frontrow igen. Så brukar jag göra iallafall

Öppna aktivitetskontroll och leta upp frontrow, som du sedan avslutar. Koppla in den externa och placera menyn på den som beskrivs i posten ovan. Starta sedan frontrow igen.

Lite krångligt men har alltid funkat hos mig!
Lycka till!

Bra tips, ska komma ihåg det tills nästa gång!

Förstår inte varför apple inte fixar detta, deras ATV lyckas ju inte särskilt särskilt bra ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 17:53
Ursprungligen av Andreas Th:

Det brukar inte hjälpa att bara skicka över menubar. Man måste först döda frontrow-processen, sedan byta så att menyn är på den externa och sedan starta frontrow igen. Så brukar jag göra iallafall

Öppna aktivitetskontroll och leta upp frontrow, som du sedan avslutar. Koppla in den externa och placera menyn på den som beskrivs i posten ovan. Starta sedan frontrow igen.

Lite krångligt men har alltid funkat hos mig!
Lycka till!

Det knepet fixade biffen för mig, tack för all hjälp!

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Förstår inte varför apple inte fixar detta, deras ATV lyckas ju inte särskilt särskilt bra ändå

Håller helt med, ganska så irriterande...

Äntligen fick jag det till att fungera!
Det jag inte förstår är varför Apple gjort det så krångligt. På min bärbara PC från 2004 tryckte jag på FN+F4 så bytte jag mellan extern skärm, dubblering och utökat skrivbord. Hur enkelt som helst.

Nu har jag ett annat problem.
Hur gör jag så att utökad skärm inte används och inte heller skärmdubblering används. Vill bara använda iMacens skärm. Så fort sladden kommer in i datorn blir det skärmdubblering, något jag inte vill. Vill kunna ha sladden för extern skärm inkopplad i datorn hela tiden utan några dubbleringar och utökningar.

Tack på förhand!

Även om du har bildskärmsutökning behöver du inte använda den inkopplade skärmen alls. Dockan, Finder-bar osv finns på din iMac skärm om du inte ändrar i inställningar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-13 12:41

Tja, så har jag inte behövt göra på vår macbook. Nu när jag kopplar in skärmen blir min TV huvudskärm automatisk och där har jag frontrow. Men OK om det nu inte skulle fungera så kan man ju göra som du gör Andreas Th

Ursprungligen av what:

Tja, så har jag inte behövt göra på vår macbook. Nu när jag kopplar in skärmen blir min TV huvudskärm automatisk och där har jag frontrow. Men OK om det nu inte skulle fungera så kan man ju göra som du gör Andreas Th

Så är det hos mig också om jag inte råkat starta eller medvetet använt frontrow när TVn inte är inkopplad. Om jag startat frontrow utan tvn så måste jag göra som jag sa eftersom det då annars hamnar på macens skärm :/

Lite märkligt man inte kan välja det på ett smidigt sätt.. Well

Hade själv detta problemet, har en iMac ständigt inkopplad till min HD-tv. Vill inte hålla på att dra ut sladdar och liknande och inte heller köra skärmbilsdubblering då detta stökar till det för mig på datorn. Vill helt enkelt att Front Row öppnas på min TV utan krångel när jag trycker på min fjärrkontroll.

Hittade ett gratisprogram som heter TV Row som löser allt detta.
TV Row Download - Softpedia

Hoppas detta kan hälsa några som har haft samma problem som jag.

UNDERBART alexmork! Tack!

1
Bevaka tråden