Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad eller iTouch, vad tror ni? kan det bli en sån?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med tanke på den coola utvecklingen av styrplattan på bookarna som Apple ägnat sig åt så undrar man ju om nästa steg blir en lös styrplatta eller nån variant på löst tangentbord med inbyggd styrplatta även för stationära maskiner, vad tror ni?
Och om det nu blir så, vad kommer den att heta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-26 19:41

Jag tror mer på en slags tabletdator som är utformad som en enda tunn platta med multitouchskärm. En stor iPhone, fast med en variant av fullskaliga Mac OS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-26 23:26

Det betvivlar jag, Rajje. Jag tror inte att den marknaden är tillräckligt intressant för Apple att överväga släppa produkter på. Som exempel skulle man kunna ta musen. Den har hängt med i över 20 år. Den har inte ersatts p g a dess breda användningsområde. En stor touch screen 24/7 är inte lika effektivt, inte lika ergonomiskt och passar inte alls in på dagens krav för en hemma-PC. Det är svåra att utföra vardagliga sysslor, såsom betala räkningar, skriva i Word eller spela spel. För dessa ändamål använder man en mus och så kommer det att vara väldigt många år framöver, känner jag.

Ursprungligen av lither:

Det betvivlar jag, Rajje. Jag tror inte att den marknaden är tillräckligt intressant för Apple att överväga släppa produkter på. Som exempel skulle man kunna ta musen. Den har hängt med i över 20 år. Den har inte ersatts p g a dess breda användningsområde. En stor touch screen 24/7 är inte lika effektivt, inte lika ergonomiskt och passar inte alls in på dagens krav för en hemma-PC. Det är svåra att utföra vardagliga sysslor, såsom betala räkningar, skriva i Word eller spela spel. För dessa ändamål använder man en mus och så kommer det att vara väldigt många år framöver, känner jag.

Men givetvis så kan man ju koppla in externa produkter, såsom tangentbord och mus när man sitter hemma.

Jag vill verkligen ha en tablet-mac. Har övervägt att skaffa en Modbook som nästa dator, men det blir nog inte det.

Ursprungligen av lither:

Det betvivlar jag, Rajje. Jag tror inte att den marknaden är tillräckligt intressant för Apple att överväga släppa produkter på. Som exempel skulle man kunna ta musen. Den har hängt med i över 20 år. Den har inte ersatts p g a dess breda användningsområde. En stor touch screen 24/7 är inte lika effektivt, inte lika ergonomiskt och passar inte alls in på dagens krav för en hemma-PC. Det är svåra att utföra vardagliga sysslor, såsom betala räkningar, skriva i Word eller spela spel. För dessa ändamål använder man en mus och så kommer det att vara väldigt många år framöver, känner jag.

Är inte helt med i ditt resonemang - förstår dina tankebanor men tror att mycket handlar om vana och inställning till att använda fingrarna istället för andra hjälpmedel såsom penna, mus - tangentbord. (Få inga snuskiga fantasier nu)

Det största problemet tror jag är att konkurrera med ett fysiskt tangentbordet, där den fysiska beröringen är otroligt viktig.

Men jag är nästan säker på att vi kommer att få se detta - när tiden är mogen eller vi är mogna för det sättet att arbeta, tankesättet har börjat komma med iPhone och snart utökas detta - jag tror nämligen inte att Apple slösar bort sin multi-touch enbart på iPhone/ iPod Touch som har så liten display att en del av dess funktion inte kan användas fullt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 12:58
Ursprungligen av draags:

Är inte helt med i ditt resonemang - förstår dina tankebanor men tror att mycket handlar om vana och inställning till att använda fingrarna istället för andra hjälpmedel såsom penna, mus - tangentbord. (Få inga snuskiga fantasier nu)

Det största problemet tror jag är att konkurrera med ett fysiskt tangentbordet, där den fysiska beröringen är otroligt viktig.

Men jag är nästan säker på att vi kommer att få se detta - när tiden är mogen eller vi är mogna för det sättet att arbeta, tankesättet har börjat komma med iPhone och snart utökas detta - jag tror nämligen inte att Apple slösar bort sin multi-touch enbart på iPhone/ iPod Touch som har så liten display att en del av dess funktion inte kan användas fullt ut.

Jag kom just på mig själv att jag, när jag skrev mitt första inlägg, tänkte i banorna huruvida en touch-skärm av något slag skulle kunna konkurrera ut datormusen helt och hållet - vilket jag tror är bortom våra generationer. Med det sagt, det skulle kunna komma tekniker som skulle ersätta musen på många områden. En teknik är likt den som finns i Wii, fast med en sensor i pannan. Skulle kunna ersätta musen i de flesta datorspel, till exempel.
Om man ser till hur det skulle vara att arbeta med en touch-skärm så ser jag i dagsläget bara en touch-metod och det är som en wacom-platta, men med en inbyggd display som visar en miniatyr av skärmens innehåll. Det skulle helt klart imponera på mig, om man kombinerar det med alla multi-touch gestures som finns och kommer att läggas till.
Även om tekniken med touch screens redan finns i dag, så har det knappast slått hos den vanliga Svensson och det är lite dit jag vill komma. Och självklart har det med vana och inställning att göra. Tekniken för att ersätta mus/tangentbord ska vara lika självklar som genial och då tror jag helt enkelt inte att dagens uppsättningar av att använda touch screens ens är i närheten av vad som krävs.

  • Medlem
  • 2008-04-26 23:53

Med andra ord, den som kom på dator musen är ett geni

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 00:16
Ursprungligen av can:

Med andra ord, den som kom på dator musen är ett geni

nej han var svensk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 20:28

Den som uppfann musen...

Ursprungligen av Tangen:

...han var svensk

Nej, det är en myt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datormus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 20:52
Ursprungligen av pesc:

Den som uppfann musen...

Nej, det är en myt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datormus

Skamvrån

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-27 20:17
Ursprungligen av can:

Med andra ord, den som kom på dator musen är ett geni

Eller pervers...

Ja han var definitivt inte svensk. Jag har faktiskt varit och lyssnat på honom på ett seminarium i Linköping någonstans runt 1990. Väldigt intressant faktiskt.

  • Medlem
  • 2008-04-28 15:17

Frågan är om detta är relevant?

Ursprungligen av can:

Frågan är om detta är relevant?

Inte ett skvatt, frågan är ju fortfarande om vi kommer att få se en styrplatta typ den som finns på MB och MBP i någon annan form, typ ett tangentbord till stationära datorer.

  • Medlem
  • 2008-04-29 09:27
Ursprungligen av Treasuremine:

Inte ett skvatt, frågan är ju fortfarande om vi kommer att få se en styrplatta typ den som finns på MB och MBP i någon annan form, typ ett tangentbord till stationära datorer.

Det tror jag inte, däremot är touch-skärm överlägset all annan input. Att trycka direkt på skärmen är alltid det enklaste, förutsatt att tekniken fungerar bra. iPhone-skärmen fungerar bra, så om det kommer en skärm med den tekniken, som dessutom kan precisionstyras med en penna skulle jag vara intresserad. Det finns väldigt mycket intressanta tillämpningar om systemet byggs upp runt den tekniken.

Har nämnt detta förut men många rykten och andra uppgifter indikerar om att något mer än enbart iPhone el. iPod touch kommer använda multi-touch tekniken.

The Return of the Newton (Apple PDA)? - Mac Rumors

Apple Hiring for Advanced Multi-touch Displays - Mac Rumors

  • Medlem
  • 2008-05-13 13:50

Jag skulle vilja ha en sån där skärm som man kan rita på. Då kanske man å andra sidan behöver två skärmar: en för att kladda på och en för att se klart.

Men vad gäller input devices - touch screen? Pff! Ring när ni har fixat fram ett taktilt 3D-hologram!

Windows 7 kommer med multi-touch.

Windows 7 Multi-touch Demoed at All Things Digital - Mac Rumors

Tror därför att inte Apple kommer låta MS få köra det loppet själv - framförallt eftersom Apple har patent på själva tekniken och kan med lätthet göra produkter där detta kan användas. Vet inte riktigt hur MS kan lyckas göra detsamma då deras teknik med surface kräver betydligt större utrymme.

Är det någon som vet hur forskningen ser ut på den fronten.

1
Bevaka tråden