Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic - något att ha?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har tidigare använt mig av FL Studio 8, men har nu köpt en MacBook och är således på jakt efter en alternativ DAW.

Hur förhåller sig Logic till FL 8, och hur användarvänligt är det? Förlitar sig Logic 8 på (AU)pluggar som man behöver köpa till, eller är det användbart "out of the box" s.a.s?
Varför jag sneglar på Logic är för att det är betydligt billigare än Ableton Live. Hur skiljer sig dessa program åt rent generellt, har dem några respektve distinkta drag som utmärker sig?

Åsikter, flames och kärlek är alla välkomna.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-05-11 20:40

Jag har aldrig använt Live men Logic och Cubase är mina val för DAW. Om man jämför de två så är ju Logic i en helt egen klass rakt ur kartongen. Förutom själva sequencerdelen så har ju Logic riktigt bra instrument (både synthar och EXS24 samplern) samt mer än okej effekter. Deras reverb, delay och kompressor t.ex. är riktigt trevliga att arbeta med.

Logic 8 har ett nytt användargränssnitt som många, inklusive jag, tycker är riktigt mycket enklare än det gamla. Det innefattar bl.a. min favvofunktion med alla presets för spår och effekter i en browser i arrangefönstret. Går skitsnabbt att hitta något som är nära det man är ute efter.

Nackdelen med Logic är att det har så mycket funktioner att man inte hittar alla man egentligen skulle vilja använda men va tusan, så länge jag kan göra musik är jag glad.

Tror inte du blir besviken över Logic.

D.

Använder du Cubase och Logic tillsammans - eller var för sig? Om det senare, vilken skulle du främst rekomendera?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-11 20:51

Live vs Logic... ja du. Det är rätt skilda sätt att jobba på. Live är intuitivt, smidigt och mycket snabbjobbat, särskilt om du jobbar med loopbaserad elektronisk musik. Om du gillade FL studio så bör du gilla Live. Lives stora fördel kontra andra DAWs är hur det är mycket mer av ett kreativt verktyg än logic (och andra linjära sequencers).

Logics (och cubase/pro tools m.fl.) fördel kontra live är att det är mycket mer funktioner, bättre för finlir i ljudbehandling och sånt. Lives upplägg gör att det inte blir direkt användbart när man börjar komma uppåt 20 spår (beroende på skärm förstås). Skulle nog aldrig ge mig på att mixa större projekt med Live.

Så vad man kan säga är väl helt enkelt att Live har fokus på att vara ett kreativt verktyg med mixning, medans logic är mer trögjobbat men mer kompetent när det kommer till att ha stora projekt. Ska man hålla på med linjär musik och bygga upp på det sättet är logic ett bättre val, men fastnar man i hur live väcker skaparlusten så kan man inte vara utan det sen (jag är fast i live, skulle aldrig använda nåt annat).

Men om man säger så, har du en mac och inte vill köra Live så är logic i mitt tycke ett solklart val. Mer optimerat än cubase, billigare och lika kompetent som pro tools.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-05-11 21:44

Arete: Har du mer än två processorer så är faktiskt Cubase bättre optimerat än Logic på en Mac... Skumt och trist men sant!

Vargfloejt: Jag använder de var för sig. Cubase för att jag alltid har arbetat med det och att ett par som jag arbetar med också använder Cubase. Logic är jag fortfarande rätt ny med, jämfört med Cubase, men jag försöker skriva alla nya låtar i Logic. Men jag har en viss separationsångest med Cubase måste jag säga.

Vilken man kör med? Smaksak skulle jag säga. Du kommer blir riktigt nöjd med vilken av dem du än väljer. Det stora plusset för Logic är ju att alla synthar och pluggar generellt är bättre än Cubase. Annars? Jag skriver ungefär lika bra låtar i båda verktygen

D.

Jag håller med Arete - det lät i din andra tråd som du mest var ute efter att göra elektronisk musik, och inte att hålla på med traditionell inspelning. Och det är det jag skulle säga är Lives stora styrka.

Jag tror inte det finns någon demo på Logic, men demoversionen av Live är i princip fullt komplett förutom att man inte kan spara eller rendrera ut mixar, så i ditt läge skulle jag försöka känna på själv. De stora ljudprogrammen är såpass kompetenta numera att inget egentligen är något dåligt val, utan det handlar mer om att hitta något som passar ens eget sätt att göra musik.

Sen går det att köpa Live begagnat, tex via en uppgradering från Live LE/Lite som följer med rätt många ljudkort, så det går att komma undan billigare.

Om man bortser från medföljande instrument så tycker jag att CuBase är helt överlägset Logic i dagsläget (något jag inte tyckte för några år sedan). Logic har inte hängt med utvecklingen och lider av en kärna som desperat behöver skrivas om helt och hållet. Det var en total besvikelse när man insåg att Logic 8 inte innebar några radikala förbättringar utan bara mer instrument och grafiskt blaj (och en hel del buggar på köpet…).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-13 07:35
Ursprungligen av Gilbert 2:

Om man bortser från medföljande instrument så tycker jag att CuBase är helt överlägset Logic i dagsläget (något jag inte tyckte för några år sedan). Logic har inte hängt med utvecklingen och lider av en kärna som desperat behöver skrivas om helt och hållet. Det var en total besvikelse när man insåg att Logic 8 inte innebar några radikala förbättringar utan bara mer instrument och grafiskt blaj (och en hel del buggar på köpet…).

Du får jättegärna förklara på vilket sätt Logic inte hängt med i utvecklingen lite utförligare. Vad problemet med dagens kärna är t ex. Görna buggarna med, för jag har inte råkat ut för någon. Jag har hört att andra gjort det dock (fast inte alls i samma utsträckning som Cubasechaufförerna...),

Instrument och effekter är ganska oviktigt för mig också, eftersom jag hur man än vrider och vänder på det ändå i stort sett uteslutande använder tredjepartsgrejer. Däremot kan knappast interfacet kalas för blaj, då det är grundläggande för ett bra arbetsflöde. I det fallet är Cubase en ren katastrof och totalt inkompetent. Cubase stjäl min kreativitet med sin fönsterhantering rakt från helvetet. Vad Steinberg däremot är bäst i klassen och helt suveräna på är editeringen. Den skulle jag vilja flytta över till Logic.

Summan är dock att i Logic bara jobbar jag och tänker knappt på själva programmet. I Cubase blir jag förbannad, svär och tappar inspiration. Då ska jag säga att jag tidigare kört Cubase i tio år, så jag kan det programmet utan och innan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-13 07:16

Jag tycker iofs att arbetsättet är viktigast i DAW över allt annat, och 8an av Logic är mkt najs på det planet, väldigt enkelt och effektivt. Och på intelmac så är prestandan helt sjukt bra!! Har iofs inte greppat autamationen riktigt, den är rätt jobbig...
Routing-möjligheterna är rätt vettiga i logic, och massa mixern är vettig den med, gillar det nya fönster-upplegget massor, börjar bli musikervänligt°!

Tycker personligen att cubase är det minst användarvänliga av de större DAWsen, helt sjukt bökigt och knixigt....

Logig 8 börjar gå åt Pro tools hållet där användarenkelheten är så jäkla najs!! Alla jag satt framför PT har vart igång på 1min...

Jag jobbar iofs typ aldrig med midi/instrument, men inspelning/mixning är fan Lågik8 mkt bättre än 7an, nr.7 var mer cubase-jobbig med massa cpfönster hit å dit och massa jidder... man vill inte behöva bläddra bara jobba...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-13 07:48

En helt sjuukt cpskadatochdjävulsk bugg har jag råkat ut för , spelade in sång med "compilationtrack" ni vet man har flera kanaler i samma kanal, sen helt plöttsligt så körde logic plockepinn med alla våra snuttar... var tydligen en känd bugg.... har aldrig anävnt compilationgrejjset mer sen dess... Fick exportera allt till PT och jobba där i...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-13 08:00

Ska du använda midi, då avråder jag di ifrån Live! Min erfarnehet är att det är helt värdelöst map midistyrning av externa burkar. Jag kör med ett Emagic AMT-8 och styrning ut på alla bussar. Logic däremot är helt suveränt på detta.

Jag jobbar främst med elektronisk musik och föredrar Live då det gäller att kläcka snabba idéer och komma till skott med något nytt. Man drar liksom in lite loopar, sätter ihop några signal kedjor och börjar knåpa. Det är riktigt najs. Emellertid blev detta lite ointressant då jag köpte mig modular G2 eftersom ljudknåperi får en helt ny dimensione med en modular. Det var kort om det, nog om det.

Men jag skulle nog satsa på både Live och Logic. Med Live får du ett enkelt och spontant verktyg som göder dig med kreativt skapande. Logic förser dig sedan med ett jävligt bra verktyg för att producera. Och som ovan inlägg säger ett verktyg som är mkt bra för stora feta arr.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-13 08:20

...och sen kan jag inte låta bli att dra in Reason på ett bananskal också... Det är också trevligt att kombinera ihop med Logic eller Cubase eller nåt annat mer traditionellt DAW.

Är hemskt nöjd med min kombination:

Och så Wavelab som verkar lira fint på mitt nyinstallerade VMWare. Komplett. Utan att behöva hosta igång PC:n.

Fast nu börjar det ju såklart bli lite stålars sammantaget...

Mitt korta svar på ursprungsfrågan är: Ja, definitivt.

1
Bevaka tråden