Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta PB G4 från externt tangentbord?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll!

Det interna tangentbordet på min PB G4 1,67 GHz har dött. Datorn är avstängd och mitt mål är så klart att sätta igång den, till min hjälp har jag ett gammalt iMac G3-tangentbord. Problemet är att datorn ej startar då jag trycker ner uppstartsknappen på G3-tangentbordet, gissningsvis för att det inte tillförs någon ström till tgb:et då PB:n är avstängd (vilket resulterar i ett moment 22; datorn måste vara på för att jag skall kunna slå på den...).

Så, några förslag om vad jag kan göra?

En idé jag har är att koppla in G3-tangentbordet till iMac G3:an (för att på så sätt få ström i tangentbordet) och sedan använda tangetbordets USB-hubb för att med hjälp av det koppla hane -> hane, tangetbordet -> PB:ns USB-port (problemet är att jag inte har någon sladd av denna typ för tillfället)...

Jag tror inte det går.

Så som du beskriver det blir ju din Powerbook en enhet på tangentbordets USB-hub, medan tangenttryckningarna går direkt till iMacen.

Mjo, det är visserligen sant men vilken annan lösning är egentligen möjlig? Det måste ju vara möjligt att starta PB:n utan internt tangetbord, väldigt grov brist i pålitlighetskedjan annars?

Tangentbordet är ju en sak. Funkar inte startknappen heller?

Är du säker på att du inte bara behöver nollställa PMU? Har du prövat?

Kopplingen tangentbord -> moderkort (eller om det är logikkortet, kopplingen mellan tangentbordet och resterande delar av datorn hur som helst) är rent fysiskt sönder, med andra ord är det helt omöjligt att på något vis använda så väl själva tangentbordet som dess startknapp.

  • Medlem
  • 2008-05-12 23:58

Powermacar (och imac) hade tidigare en extra kontakt i USB-portarna, som kunde ta emot "startsignalen". Den finns inte i Powerbook. Du blir nog tvungen att hjälpligt reparera datorn innan du kan få igång den.

Tackar för hjälpen och svaren, jag är dock grymt besviken på PB:ns funktionalitet i detta hänseende (och även i många andra dito, men det är ett ämne för en annan tråd).

Jag tänker hur som helst svänga förbi någon datorbutik under morgondagen för att köpa den USB-sladd jag skrev om tidigare, det är gissningsvis som att kasta pengar i sjön men vem vet; detta problem kanske går att lösa för några tior...

  • Medlem
  • 2008-05-13 09:13
Ursprungligen av Svampisen:

Tackar för hjälpen och svaren, jag är dock grymt besviken på PB:ns funktionalitet i detta hänseende (och även i många andra dito, men det är ett ämne för en annan tråd).

Jag tänker hur som helst svänga förbi någon datorbutik under morgondagen för att köpa den USB-sladd jag skrev om tidigare, det är gissningsvis som att kasta pengar i sjön men vem vet; detta problem kanske går att lösa för några tior...

Du är grymt besviken över att den inte fungerar när man ryckt sönder alla kablar som går från logikkortet? Jag skulle bli rädd om den som genom magi fungerade ändå.

Ursprungligen av stfm:

Du är grymt besviken över att den inte fungerar när man ryckt sönder alla kablar som går från logikkortet? Jag skulle bli rädd om den som genom magi fungerade ändå.

Jag är grymt besviken på att betala 25 000 för en dator, få fel dator levererad, behöva byta logikkort två (eller kanske till och med tre, mitt minne sviker mig) gånger (dessutom var Apple-killarna knappast snabba med bytena), behöva använda värdelösa strömadaptrar som mer eller mindre kostant går sönder samt kostar 800 kronor styck, och så vidare...

Sedan är jag ju inte helt oskyldig heller! I just detta fall har jag varit ovarsam när jag har bytt hårddisk (jag glömde nämna att min trackpad dog helt oförklarligt förut vilket resulterade i att man behövde trycka med enormt tryck på den för att få någon reaktion, hårddisken ligger under trackpadden och blev lidande, därav bytet) men överlag har Apple och deras leverantörer knappast skött sitt jobb bra heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 06:22

Tangentbordets och startknappens kablage sitter inte ihop. Så startknappen borde fungera även utan tangentbordet. Det var inte så länge sedan jag mekade in en ny HDD i en PB G4, då provstartade jag den isärplockad med tangentbordet urkopplad.

Ursprungligen av Konrad:

Tangentbordets och startknappens kablage sitter inte ihop. Så startknappen borde fungera även utan tangentbordet. Det var inte så länge sedan jag mekade in en ny HDD i en PB G4, då provstartade jag den isärplockad med tangentbordet urkopplad.

PB G4 Alu? Jag får väl röra mig hemmåt och ta mig en extra titt men jag är väldigt säker på att både tangentbordet och startknappen "länkas ihop" i en och samma kabel vid kopplingen till logikkort (eller vad det nu är!).

En ny tanke är att skaffa en hona -> två-hane-USB-sladd (om det finns) för att koppla tangentbordet till PB:n och iMac:en samtidigt och förhoppningsvis undvika problemet som hedenstrom beskrev tidigare (att PB:n blir en enhet på tangentbordets hubb).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-13 10:33

På en PB G4 1.67 så har tangentbordet och strömsladden separata kablar, men dom ligger väldigt nära varandra.
Kolla på bilden.

Vad du skulle kunna göra är att ta bort hela översidan av datorn och sen bara kort kortsluta kablarna till strömknappen. Då borde datorn starta.

Kolla guide här: PowerBook G4 Al 15" 1.5/1.67 BT 2.0 LR Disassembly: Installing Keyboard - PowerBook Parts

Datorn är uppe igen!

Var några månader sedan jag pillade i burken och efter att ha tittat på Creops' bilder förstod jag att jag varit oerhört trögtänkt och misstagit två "kontaktflärpar" med varandra (det vill säga försökt koppla in en kabel i fel "flärp").

Tycker dock ändå det är underligt att det ska vara såpass svårt att starta burken utan internt tangentbord, men nu ska jag sluta fundera på det och njuta av att ha burken igång igen!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-14 08:15

Underligt att folk inte kan låta bli att pilla sönder sina maskiner och sen klaga på dålig kvalite, dålig konstruktion, etc..

1
Bevaka tråden