Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Miljö för att utveckla applets och databaser

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 21:59

Jag skall försöka sjösätta en applet om ett tag och denna måste kunna läsa data ur en mysql-bas. Jag har jobbat en del med java (i netbeans), men alldrig med php, mysql mm.

Vad behöver man för applikationer för att kunna sätta upp en databas? Jag kollade en tutorial på sun men den var sjukt rörig. Långa listor på grejjer som måste installeras och konfigureras... Jag behöver bara kunna läsa och skriva till basen. Jag kommer inte bygga den själv, det gör brorsan. Men han kan ingen java...

Vad använder ni för mjukvara? Var skall man börja nånstans? *lite förvirrad*.

Mvh Carlis

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2008-05-12 19:06

Om inte annat, så behöver du åtminstone JDBC-drivrutinen för MySQL.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-12 22:47

Dels som spot nämner behöver du MySQL biblioteket för att komma åt en MySQL databas. Sedan behöver du lite grundläggande kunskaper om hur JDBC fungerar för att kunna hämta och spara information från SQL databasen med JDBC. Enklast är att göra en google sökning på JDBC tutorial, finns rätt många och de flesta tar upp ungefär vad du behöver veta. Värt att nämna är att det blir väl en ca 100 rader kod för att läsa ur en databas i java, om man räknar med uppsättning, uppstädning i koden osv.

Du skriver sedan att du bygger en applet, hoppas du tänker på det faktum att en standard java applet inte får access något annat än de resurser som finns på samma server som den laddas ifrån, vilket i praktiken innebär att den server som hostar appletten även måste ha MySQL databasen öppen ut mot internet för att appletten ska ha åtkomst till databasen.

Någon specifik anledning till att du skriver lösningen som en Applet och inte som en enkel jsp lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 15:25

Hej igen.

Annledningen till att jag valt att göra en applet är helt enkelt att det tillåter mig att ha rörlig grafik, möjligheter att manipulera den mm.

"Du skriver sedan att du bygger en applet, hoppas du tänker på det faktum att en standard java applet inte får access något annat än de resurser som finns på samma server som den laddas ifrån, vilket i praktiken innebär att den server som hostar appletten även måste ha MySQL databasen öppen ut mot internet för att appletten ska ha åtkomst till databasen."

Appleten kommer att ligga på samma server som databasen, men jag vill inte att vem som helt skall kunna komma åt datan... Jag vill att olika användare skall ha tillgång till olika data... Är detta inte möjligt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-19 13:48

Jodå, det är möjligt, det som många däremot glömmer är att applets har vissa säkerhetsbegränsningar som man ska ha i bakhuvudet när man utvecklar dom. Självklart kan du ha rättighetstyrning i applet:en så länge den bara kommunicerar med resurser på samma server som den laddades ner ifrån. För att en applet ska kunna komma åt resurser utan för den servern den "kom ifrån" måste den vara signerad.

Som sagt, börja med att läsa på om JDBC och Applets i allmänhet så kommer du nog en bit på vägen med ditt projekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 20:38

Jag återgår till att läsa om JDBC då. Tack så mycket för hjälpen.

/Carlis

1
Bevaka tråden