Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DNS uppslag & hosts-filen - hönan eller ägget fråga.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I vilken ordning kommer dessa när OS X gör ett namnuppslag?
DNS först eller hosts först?

Vi pratar om Safari och andra webbläsare.

Så vitt jag kan minnas kontrolleras hosts-filen alltid först vid namnuppslag.
Är ju mycket enkelt att kontrollera annars genom att helt enkelt lägga till en flask pekning.

En vadå sa du?

En falsk menar han antagligen.

T.ex. peka Google till 127.0.0.1 och se om du kan nå google.

(jag testade precis, safari använder sej av hosts filen och man kan inte nå google.com om man pekar om den)

Förr i tiden innan 10.5 kunde man skriva "lookupd -configuration" i Terminal och få se ordningen, men sedan NetInfo togs bort kan man inte göra det den vägen. Man kan ändra på ordningen i lookupds konfigurationsfil, men hur man gör detta i 10.5 vet jag inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-17 11:56
Ursprungligen av Marcus K:

Förr i tiden innan 10.5 kunde man skriva "lookupd -configuration" i Terminal och få se ordningen, men sedan NetInfo togs bort kan man inte göra det den vägen. Man kan ändra på ordningen i lookupds konfigurationsfil, men hur man gör detta i 10.5 vet jag inte.

Man skriver:

$ dscacheutil -configuration

helt enkelt. Prova att skriva:

$ man lookupd

och du hamnar på man-sidan för just dscacheutil(1).

Ah falsk. Då vet jag. Just i detta fall gäller det 10.4.

Då vet jag hur jag kan testa detta. Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 16:11

Det går att ändra alla lookups med hosts filen i båda 10.4 och 10.5. Men om man har proxy aktiverat så fungerar det inte eftersom proxy har högre prioritet. Då måste man ändra i nätverksinställningarna och lägga till url som man har lagt till i hosts filen.

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-17 12:03
Ursprungligen av Mattias Hedman:

I vilken ordning kommer dessa när OS X gör ett namnuppslag? DNS först eller hosts först?

Vi pratar om Safari och andra webbläsare.

Kan ju tillägga att detta är inget som är unikt för Safari, Firefox eller så - det gäller alla applikationer som frågar efter en IP-adress (från ett namn). Den tekniska förklaringen heter gethostbyname(3) och i motsatta riktningen för gethostbyaddr(3) med ordningen bestämd av nsswitch.conf(5) eller motsvarande.

1
Bevaka tråden