Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard iMac och Boot Camp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla på forumet!
Jag har precis fått min nya iMac Core 2 Duo 2,8 Ghz som jag (som alltid med mina macar) stortrivs med.
Tyvärr har jag problem med att installera Windows Vista på den (tänkte bara ha det till att köra lite gamla spel men man blir ju lite sur när Apple går ut och gör reklam för att det är så smidigt att köra Windows på Mac).

Så här har jag gått till väga:
Först säkerhetskopierade jag min Mac med Time Machine (Apple har överraskat mig positivt med detta program) och startade sedan Boot Camp assistenten. Så frågade den mig hur stor del av hårddisken jag ville partionera till Windows och valde 32 GB. Vips så dök "hårddisken" upp på skärmen formaterad som FAT 32-bitars HD.

Sedan bad den mig sätta in Windows-skivan, så det gjorde jag och datorn startade om. Jag höll nere alt-tangenten och klickade på pilen under skivan.
Därefter blev skärmen svart med ett vitt blinkande "_" längst upp till vänster på skärmen.

Ingenting hände och jag lät den vara så i ca 2 timmar innan jag gjorde omstart.
Då startade jag upp den i Leopard igen.
Detta är vad som händer varje gång jag försöker installera Windows på datorn.
Vad gör jag för fel?
Kan någon av er hjälpa mig?http://www.99.se/images/smilies/glad.png

Mvh
Rickard82

Går det att köra Vista på FAT 32 skiva? Jag har för mig att det inte går. Kolla Bootcamp manualen eller sök på nätet.

Jag har inte hunnit kolla upp det med manualen eller på nätet än men det är ju märkligt att man inte kan välja NTFS-formatet. Någon som har ett tips?

Inte kan välja NTFS ? Jag har ju NTFS på min XP partition. Det är något som inte stämmer.

Problemet är väl att du inte kan starta upp till Vista skivan? Är det en skiva som kom med en annan dator? eller är det en retail version av Vista som du har köpt?

Jag har kollat i manualen, jag var fel ute. Bootcamp assistant formaterar bara till FAT32. Sen kan man formatera till NTFS från Windowsskivan. Som adamsen87 säger så verkar du ha en Windows skiva som inte går att starta ifrån på din Mac.

Jag har köpt en OEM-licens i en PC-butik som inte följde med någon dator. Det skall fungera, enligt vad min kompis säger, som testade en skiva på sin Mac Pro.

det står på apples hemsida att man skall formatera den en gång till efter man kört bootcamp, dvs under installationen välja att formatera och då ändra filformatet

  • Oregistrerad
  • 2008-05-18 23:56

Samma sak har hänt mig på min mac pro ett par gånger. Gissar att du inte har någon extra monitor inkopplad till din imac? Om du har det så koppla ur den. Sånt kan strula till det.

Sen kan det vara så att din skiva kan vara lite smutsig, det borde den inte vara då skivan är ganska ny gissar jag? Men mac'en är lite känslig för sånt.

Ytterligare så måste du kanske uppgradera firmware på din imac för att mac'en ska hitta din windows skiva. Låter inte troligt iofs. men kolla om det finns någon ny firmware till din dator.

Sen undrar jag vilken version av Windows Vista du kör? 32 / 64 bitars, Business eller home?

EDIT: Detta kanske gäller dig ?
Mac OS X 10.5, Boot Camp: Black screen when booting from Windows XP install CD on iMac (Late 2006 24-inch)

1
Bevaka tråden