Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

script för att visa upp mappar på en webb

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 10:19

Hej

1. jag plåtar digitalt
2. läser in bilderna i iPhoto
3. skapar bildspel mha plugin SimpleViewer
4. jag laddar upp mappen med bildspelet till min egen domän.
5. jag epostar länken till den det berör

Finns det någon möjlighet att skriva HTML eller något script som *dynamiskt* uppdaterar t ex min default.html så att besökare ser vilka mappar med bilder som finns på min domän?

//Peter

Absolut. Det är en ganska enkel manöver. Låt mig återkomma med lite kod (hinner inte just i denna stund).

Har inte tid att plocka fram exempel i olika scriptspråk - men frågor som styr hur du kan göra detta är:
1) kan du använda php? (enklast) Om du inte vet, skapa en fil med detta innehåll:
<?php phpinfo(); ?>
och döp den till vadduvill.php
navigera till den filen med webbläsaren. Om du kan använda php så får du upp en beskrivning av php-installationen samt lite övrig serverinfo.

2) Kommer du åt en fil som heter httpd.conf och ligger någonstans ovanför (utanför) din webbrot?

3) Kan du ha alla mappar med bilder samlade i en mapp, som inte innehåller något annat än just bildmapparna? Då kan du köra en iframe som visar mapparna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 13:59

ok tack för tipsen. om du trillar över ett färdigt script är ja oändligt tacksam

Ursprungligen av ninjamac:

Har inte tid att plocka fram exempel i olika scriptspråk - men frågor som styr hur du kan göra detta är:
1) kan du använda php? (enklast) Om du inte vet, skapa en fil med detta innehåll:
<?php phpinfo(); ?>
och döp den till vadduvill.php
navigera till den filen med webbläsaren. Om du kan använda php så får du upp en beskrivning av php-installationen samt lite övrig serverinfo.

2) Kommer du åt en fil som heter httpd.conf och ligger någonstans ovanför (utanför) din webbrot?

3) Kan du ha alla mappar med bilder samlade i en mapp, som inte innehåller något annat än just bildmapparna? Då kan du köra en iframe som visar mapparna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 19:57
Ursprungligen av ninjamac:

Har inte tid att plocka fram exempel i olika scriptspråk - men frågor som styr hur du kan göra detta är:
1) kan du använda php? (enklast) Om du inte vet, skapa en fil med detta innehåll:
<?php phpinfo(); ?>
och döp den till vadduvill.php
navigera till den filen med webbläsaren. Om du kan använda php så får du upp en beskrivning av php-installationen samt lite övrig serverinfo.

2) Kommer du åt en fil som heter httpd.conf och ligger någonstans ovanför (utanför) din webbrot?

finns ingen sådan fil. Jag kör webbhotel hos one.com förresten

3) Kan du ha alla mappar med bilder samlade i en mapp, som inte innehåller något annat än just bildmapparna? Då kan du köra en iframe som visar mapparna.

helst inte, men jag provar en sådan lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 21:26

hej

nu har jag skapat iFrame, men förstår inte hur jag skall skriva kod för att den skall visa upp mappar på servern?

Peter

så här:

<iframe src="relativ/sokvag/till/bildmapp"/>

så låter du som sagt bildmappen innehålla mappar med bilder. Se till att inte ha några indexfiler i någon av dessa mappar.

Sen kan du ju ge iframen en klass eller ett id så du kan placera den med css, fast det fattar du nog redan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 17:18

Funkar dåligt. Får följande felmedd:

Directory Listing Denied
This Virtual Directory does not allow contents to be listed.

???

Ursprungligen av ninjamac:

så här:

<iframe src="relativ/sokvag/till/bildmapp"/>

så låter du som sagt bildmappen innehålla mappar med bilder. Se till att inte ha några indexfiler i någon av dessa mappar.

Sen kan du ju ge iframen en klass eller ett id så du kan placera den med css, fast det fattar du nog redan.

1
Bevaka tråden